• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3780 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ فروردين

چهره‌ها - خبرها

مسكو، ميزبان وزراي امور خارجه ايران و سوريه

گروه ديپلماسي|  همه براي حل بحران در سوريه و شايد هم ممانعت از ورود آن به مراحلي خطرناك‌تر بسيج شده‌اند. درحالي كه وزيرامورخارجه امريكا پس از مشورت با همتاهاي اروپايي خود در ايتاليا امروز به روسيه مي‌رسد تا درباره پرونده سوريه با روس‌ها وارد مذاكرات حضوري و رايزني‌هاي فشرده شود، روس‌ها خبر داده‌اند كه آخر هفته جاري، وزراي خارجه ايران، روسيه و سوريه در مسكو با هم ديدار خواهند كرد. ديداري كه فرصتي خواهد بود براي رد و بدل كردن پيشنهادهاي امريكا و اروپايي‌ها به روساي دستگاه‌هاي ديپلماسي ايران و سوريه. همزمان محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان تلاش‌هاي بي‌وقفه‌اي را براي مديريت بحران در سوريه و پرهيز از به تنش كشيده شدن بيشتر آن آغاز كرده است. وزير امورخارجه بعدازظهر روز دوشنبه در تماس‌هاي تلفني جداگانه با چند تن از همتايان خارجي خود از جمله فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه و نيز وزيران امور خارجه كويت، عمان، سوريه و الجزاير و دبيركل سازمان ملل در خصوص مسائل منطقه‌اي و آخرين تحولات بحران سوريه گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. در اين تماس‌ها بر لزوم تشكيل كميته حقيقت ياب بين‌المللي پيرامون حمله شيميايي به خان شيخون تاكيد شد. در تحولي جداگانه، «آنجلينو آلفانو» وزير خارجه ايتاليا كه كشورش در چند روز اخير ميزبان نشست وزراي امورخارجه گروه هفت بود نيز در تماس تلفني با «محمدجواد ظريف» آخرين وضعيت و تحولات سوريه را بررسي كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، ظريف در اين مكالمه تلفني، به حادثه «خان شيخون» اشاره كرده و استفاده از تسليحات شيميايي را «غيرقابل قبول» خوانده است. براساس، بيانيه وزارت خارجه ايتاليا، آلفانو در اين مكالمه از ايران خواسته كه با استفاده از نفوذ خود در دمشق، از «عدم وقوع حملات جديد، امحاي كامل تسليحات شيميايي و اطمينان از اجراي آتش‌بس» حمايت كند. ايتاليايي‌ها در خصوص پاسخ ظريف به اين اتهام‌زني آنجلينو آلفانو به حكومت قانوني سوريه خبري منتشر نكرده‌اند. طرفين در انتهاي اين مكالمه تلفني بر اشتراك نظر در زمينه پيشگيري از بالا گرفتن خشونت‌ها و ازسرگيري روند سياسي براي ايجاد ثبات در سوريه تاكيد كردند. گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه درباره آخرين تحولات سوريه اما مهم‌ترين تماسي بود كه محمدجواد ظريف در چندروز گذشته داشته است. آنكارا كه در مثلث ايران، روسيه و تركيه براي برقراري آتش‌بس در سوريه حضور دارد و در نشست‌هاي آستانه نيز شركت داشته است به‌شدت از حمله امريكا به پايگاه العشيرات در سوريه حمايت كرده و حتي خواهان تداوم آن شده است. همين مساله به تشديد اختلاف‌ها ميان تهران و مسكو با آنكارا منجر شده ودرحال حاضر مشخص نيست كه آيا تلاش‌هاي سياسي و نظامي كه در آستانه شكل گرفته بود، ادامه پيدا خواهد كرد يا خير.


كمتر از 7 درصد عراق تحت تسلط داعش است

سرهنگ «يحيي رسول» سخنگوي اتاق عمليات مشترك آزادسازي موصل اعلام كرد كه مساحتي كه تروريست‌هاي داعش در عراق بر آن تسلط دارند بيش از 8/6 درصد مساحت كل كشور نيست. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري روزنامه القدس العربي، اين مقام نظامي عراق افزود: داعش در ژوئن 2014، 108405كيلومتر مربع يعني يك چهارم عراق را در سلطه خود داشت اما اكنون به اين مقدار ناچيز رسيده است. او افزود: نيروهاي امنيتي در داخل شهر موصل نيز به‌طور كامل بخش غربي را محاصره كرده‌اند و آزادسازي شهر مسلم و فقط مساله زمان مطرح است. به گفته سخنگوي اتاق عمليات مشترك عراق، مسيرهاي امدادي داعش ميان عراق و سوريه نيز به‌طور كامل قطع شده است.

تاكيد بر پايبندي به مذاكرات سياسي ژنو

 با وجود اظهارات اخير نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل مبني بر عدم امكان دستيابي به راه‌حلي سياسي براي بحران سوريه در سايه بقاي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در قدرت، استفان دوجاريك، سخنگوي دبيركل سازمان ملل بر پايبندي اين سازمان به بيانيه ژنو براي حل اين بحران تاكيد كرد و گفت: دوست دارم به اهميت روند مذاكرات مستمر در ژنو كه انتقال قدرت بخش مهمي از آن را تشكيل مي‌دهد، اشاره كنم. دوجاريك افزود: موضع ما تغيير نمي‌كند و اين همان جنگي است كه بايد از طريق سياسي در ژنو پايان يابد. سخنگوي دبيركل سازمان ملل از همه طرف‌ها در سوريه براي شركت در روند صلح دعوت كرد و گفت: سازمان ملل بر اين باور است كه مردم سوريه بايد خودشان درباره سرنوشت‌شان تصميم‌گيري كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون