• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3807 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

علي مطهري :‌

با 7 دليل به روحاني راي مي‌دهم

گروه سياسي| هرچند راي علي مطهري به حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري قابل پيش بيني بود اما او ديروز در كانال تلگرامي‌اش 6 دليل اين حمايت را بيان كرده است. مخاطب اين پيام هم آنهايي هستند كه اصرار دارند بگويند دولت در عملكرد خودش موفق نبوده! هم آنهايي كه هنوز در راي دادن به روحاني مردد هستند و هم آنهايي كه در بحبوحه اين روزهاي دو كانديداي اصولگرا (ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف) در انتخاب اصلح مانده‌اند.
مطهري نخستين دليل خودش را ايجاد ثبات نسبي در حوزه اقتصاد مي‌داند: دولت يازدهم پس از يك نابساماني بزرگ اقتصادي، انضباط مالي در كشور ايجاد كرده و با ثبات نسبي قيمت‌ها آرامشي را در حوزه اقتصاد كشور پديد آورده است.
فراموش نكنيم كه آقاي روحاني دولتي را تحويل گرفت كه سكه را از 90 هزار تومان به بالاي يك ميليون تومان رساند.
دومين دليل مطهري براي راي دادن به روحاني به سياست خارجي باز مي‌گردد. او از به قدرت رسيدن كساني كه با گرفتن ژست‌هاي انقلابي كشور را به جنگ بكشانند نگران است: با توجه به توافق‌نامه برجام و تحولات منطقه خاورميانه و ظهور هيات‌ حاكمه جديد در امريكا با افكار و اهداف متفاوت، ادامه رياست‌جمهوري آقاي روحاني به صلاح كشور است. عده‌اي ابا ندارند كه برجام ابتر بماند و براي حفظ ژست انقلابيگري كشور را به جنگي ناخواسته بكشانند.
به عنوان سومين دليل مطهري معتقد است بايد به دولت روحاني 4 سال ديگر هم وقت داد: معمولا دولت‌ها در دوره دوم خود بهتر كار مي‌كنند چون اولا ديگر نياز به رأي مردم ندارند و مستقل‌تر و آزادتر عمل مي‌كنند. ثانيا مخالفان آنها انگيزه كمتري براي تخريب دولت دارند زيرا در دوره اول، هدف‌شان نرسيدن آن دولت به دوره دوم است و در دوره دوم اين هدف موضوعيت ندارد.  
علاوه بر اين، تجربه‌اي كه جناب آقاي روحاني در اين چهار سال كسب كرده‌اند سرمايه عظيمي براي چهار سال آينده است.
اما علي مطهري يك نگراني مهم ديگر هم دارد و آن اجراي حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسي است.

نگراني از اجرايي نشدن فصل سوم قانون اساسي
او به عنوان چهارمين دليلش براي راي دادن به روحاني نوشته است: اگر كانديداي ديگري غير از آقاي روحاني پيروز شود، بي‌توجهي به حقوق ملت و آنچه كه در فصل سوم قانون اساسي آمده است، ‌از طرف برخي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي و قوه قضاييه بيشتر خواهد شد. وجود اين دولت مانع بسياري از اين نقض قانون‌ها است اگرچه انتظار ما از رييس‌جمهور به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي بيش از اينهاست. به اعتقاد مطهري دولت، بسياري از مسائل سياسي و اقتصادي و فرهنگي را به نقطه خوبي رسانده است و اين حركت‌ها نبايد در نيمه راه متوقف شود. اين دليل پنجم مطهري براي راي دادن به روحاني است.
اما ششمين دليل او حاصل يك تجربه تلخ در دوره 8 ساله احمدي‌نژاد است. دوره‌اي كه با اشتباهات سياسي رياست‌جمهوري به دست كسي افتاد كه تجربه مديريتي درخوري نداشت. او بر همين اساس گفته است: سپردن امور اجرايي كشور به كساني كه حتي يك روز تجربه وزارت يا نمايندگي مجلس را ندارند يك ريسك است و چه بسا مسووليت و ضمان شرعي به دنبال داشته باشد.  
مطهري به درستي گفته است با انتخاب آقاي روحاني كشور ما از نظر رفاه مادي سوييس نخواهد شد اما با عدم انتخاب او احتمال ونزوئلا شدن كشور منتفي نيست.
نكته آخري كه مطهري مطرح كرده است خطاب به كساني است كه اصطلاحا به آنها «تحريمي» گفته مي‌شود. همان كساني كه حاضر نيستند در انتخابات شركت كنند و راي بدهند. مطهري نوشته است: ‌اما همان مقدار كه انتخاب اصلح اهميت دارد، ميزان مشاركت مردم در آينده اقتصادي و سياسي و امنيتي كشور موثر است. افرادي كه فكر مي‌كنند راه اصلاح بسته است و شركت در انتخابات مفيد فايده نيست، در خطا هستند. جمعه 29 ارديبهشت همه با هم پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون