• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3807 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع هنرمندان كرماني:

دولت تدبير و اميد گوش شنوايي براي شنيدن نقدها دارد

گروه فرهنگ و هنر

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديداري با چهره‌هاي فرهنگي و هنري استان كرمان داشت و در اين ديدار تاكيد كرد كه دولت تدبير و اميد، گوش شنوايي براي شنيدن نقدها و مشكلات دارد و بابت همه كاستي‌ها از مردم عذرخواهي مي‌كند.
يك روز بعد از گردهمايي پرشور مردم با حسن روحاني در ورزشگاه آزادي كه با حضور پررنگ هنرمندان و ورزشكاران همراه بود، سيد رضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در ديداري با چهره‌هاي هنري و فرهنگي كرمان كاستي‌هاي عملكرد دولت را در بخش فرهنگ و هنر تاييد كرد: «مي‌دانيم كه نتوانسته‌ايم به همه خواسته‌ها پاسخ بدهيم و براي كاستي‌ها از مردم عذرخواهي مي‌كنيم و براي عذرخواهي لكنت زبان هم نداريم.»
او در اين ديدار تاكيد كرد كه دولت حسن روحاني، خود را دولتي آسماني نمي‌داند بلكه خود را دولتي زميني مي‌داند كه واقعيت‌ها را مي‌بيند و براساس آنها حركت مي‌كند و براي توجيه اعمالش به مقدسات متوسل نمي‌شود.
در شرايطي كه تعدادي از هنرمندان اعلام كرده‌اند با وجود دلگيري‌هاي شخصي كه از دولت روحاني دارند، همچنان از او حمايت مي‌كنند، وزير فرهنگ هم متذكر شد كه نبايد فرهنگ را در حاشيه ديد چراكه فرهنگ در متن زندگي جامعه جاري است.
 صالحي اميري از گفتمان فرهنگي بنيانگذار جمهوري اسلامي نيز سخن گفت و اينكه امروز با دور شدن از اين گفتمان دچار مشكل شده‌ايم: «گفتمان امام به اين نقطه ختم مي‌شود كه ايشان به دنبال ساخت انسان بود و انسان‌سازي را مقدمه توسعه مي‌دانست. امام همواره تاكيد داشتند كه بايد انسان ساخته شود تا جامعه ساخته شود و اگر امروز در جامعه با مشكلات مختلف مواجه هستيم، دليل روشن اين است كه از گفتمان امام فاصله گرفته‌ايم.»
او اما اعلام كرد كه گفتمان فرهنگي اين دولت در راستاي گفتمان امام و مبتني بر اعتدال فرهنگي و پذيرش تنوع فرهنگي، عدالت فرهنگي و ديانت فرهنگي است: «شعار ما در اين دولت، اين است كه تهران، ايران نيست و از اين منظر بايد منابع، امكانات و فرصت‌ها به اقصي نقاط كشور سرازير شود. وضعيت امروز كرمان شايسته فرهنگ و تمدن كرمان نيست و از استاندار مي‌خواهيم با تهيه طرح و پيشنويس بنياد فرهنگ، تمدن و ادب استان، آغازگر يك حركت فرهنگي بزرگ براي اين سرزمين باشد.»
وزير فرهنگ دولت تدبير و اميد از ضرورت وجود شور و نشاط در جامعه نيز صحبت كرد: «يكي از شاخص‌هاي زيست فرهنگي، نشاط فرهنگي است و فرهنگ بايد در فضاي ديني زيست كند. جامعه‌اي كه در آن اميد، نشاط و پويايي وجود نداشته باشد، به سمت ميرايي ميل مي‌كند.»
در وضعيتي كه برگزاري تعدادي از كنسرت‌هاي موسيقي به دليل تداخل نهادهايي خارج از مجموعه وزارت ارشاد دچار مشكل و تعطيلي شده است، وزير فرهنگ از لزوم توجه به بسترهاي نشاط مشروع و توجه به هنرمندان صحبت كرد: « انزواي جوان، مقدمه انحراف جوان است و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اين است كه بسترهاي نشاط مشروع را به رسميت نشناخته‌ايم. اين در حالي است كه بايد به جامعه و جوانان اميد بدهيم و كرامت و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر را به رسميت بشناسيم. اين گروه بر گردن ما حق بزرگي دارند و سرمايه‌هاي ما هستند كه از ديگر منابع ارزش والاتري دارند.»
همزمان با اعلام حمايت بسياري از هنرمندان از كانديداتوري حسن روحاني و دعوت مردم به شركت در انتخابات رياست‌جمهوري، صالحي اميري بر ضرورت توجه به معيشت اصحاب فرهنگ و هنر سخن گفت: «  از ۳۰ هزار نفر از اعضاي اصحاب فرهنگ و هنر بيمه شده‌اند و ما مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر كرمان را دنبال خواهيم كرد.»
او با بيان اينكه در كنار توسعه اقتصادي، به توسعه فرهنگي و زيست فرهنگي نياز داريم، اضافه كرد: «براي اينكه بدانيم در چه جامعه‌اي زيست فرهنگي حاكم است، در بين مردم، اخلاق، همگرايي و وحدت را مي‌بينيم؛ اما اگر اتهام، شايعه و تخريب در مردم وجود دارد، در آن جامعه، زيست اخلاقي و فرهنگي وجود ندارد.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بار ديگر از لزوم توجه به مقوله فرهنگ در جامعه گفت: «جامعه‌اي كه در آن، معنويت و معرفت نباشد، مانند جسمي بي‌روح است و ما بيش از نياز اوليه، به نيازهاي ثانويه يعني معرفت، اخلاق و معرفت نياز داريم و اگر جامعه در حد اعلاي توسعه اقتصادي باشد، اما از اخلاق و فضيلت بي‌بهره باشد، چه ارزشي دارد؟
صالحي اميري در ادامه صحبتش درباره شيوه تعامل اين دولت با دنيا نيز سخن گفت: « اگر موفقيتي براي كشور وجود دارد، متعلق به مردم است و اين دولت به جاي پرخاشگري و توهين و به كار بردن كلمات درشت در دنيا، با ديپلماسي مسائل را حل مي‌كند و با گفت‌وگو با عربستان راه حج را باز كرديم و براي حج عزتمندانه شروطي داشتيم كه آنها شروط ما را پذيرفتند و مسير بسته حج را از طريق مذاكره باز كرديم. در برجام هم همين اتفاق افتاد.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در دنياي امروز، قدرت و شاخص‌هاي قدرت را مغز، ديپلماسي و رسانه تعيين مي‌كنند.
ما در مذاكرات برجام دستاوردهاي زيادي داشتيم و مهم‌ترين دستاورد اين بود كه به جهانيان توانستيم ثابت كنيم كه دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم و توانستيم براي نخستين‌بار ميان اسراييل و امريكا شكاف ايجاد كنيم.
صالحي‌اميري از موفقيت‌هاي بين‌المللي اين دولت در مذاكره با ديگر كشورها و نوع ادبيات برخورد آن با ممالك ديگر هم صحبت كرد: « امروز همه دنيا صف كشيده‌اند تا با ايران قرارداد ببندند و همه سايت‌هاي هسته‌اي ما امروز فعال هستند. مذاكره به معني تسليم شدن نيست، بلكه به معني تلاش حداكثري از طريق ديپلماسي براي تامين منافع ملي است. اينكه با دنيا با درشتي سخن بگوييم، انقلابي‌گري نيست، انقلابي بودن رفع فقر و نابرابري، مبارزه با فساد و ايجاد اشتغال است.»
او در جمع هنرمندان كرماني، از اين خطه به عنوان مهد فرهنگ، تمدن و ادب نام برد و تاكيد كرد كه بايد با تشكيل بنيادي فراگير در اين استان ظرفيت آن را به ايرانيان و جهانيان معرفي كنيم و اين زماني حاصل مي‌شود كه شور و نشاط در جوانان كرمان ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون