• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3807 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

گفت‌وگوي «اعتماد» با مجيد نامجو مطلق، پيشكسوت استقلال

مهم‌ترين دليل موفقيت استقلال پيروزي در داربي بود

مهدي روزخوش

 

 

تيم فوتبال استقلال كه با سرمربيگري عليرضا منصوريان شروع خوبي در ليگ برتر نداشت، در نهايت و پس از رقابت نزديك با تراكتورسازان توانست به مقام دوم دست‌پيدا كند تا از اين حيث منصوريان نخستين سال حضورش در جمع آبي‌پوشان تهراني را با نايب قهرماني به پايان ببرد. البته اين تيم ديدار حساسي در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا دارد و بايد در اين مرحله برابر العين امارات قرار بگيرد. عليرضا منصوريان شروع خوبي در استقلال نداشت. البته اين شروع بد در نيم فصل نخست رقم خورد و با تعطيل شدن ليگ و آغاز نيم فصل دوم روند استقلال 180 درجه تغيير كرد. تيمي كه در بسياري از بازي‌ها نتيجه نمي‌گرفت يكي پس از ديگري حريفان پيش رويش را شكست مي‌داد تا به صدر جدول نزديك شود. شايد بتوان گفت نقطه عطف استقلال، پيروزي برابر پرسپوليس در داربي برگشت بود. ديداري كه در آن با وجود شكست يك بر صفر، استقلال توانست سه گل به حريفش بزند و در نهايت با نتيجه 3 بر 2 پيروز ميدان باشد. خيلي از پيشكسوتان استقلال بر اين باورند، تبديل شكست به پيروزي در اين ديدار، نقطه عطف موفقيت‌هاي استقلال در نيم فصل دوم بوده است. البته شاگردان عليرضا منصوريان بر خلاف ليگ، نتايج بسيار خوبي از همان ابتدا در ليگ قهرمانان آسيا كسب كردند و توانستند بي‌دغدغه و بدون مشكل به عنوان تيم دوم به دور بعد صعود كنند. اين تيم كه با الاهلي امارات، التعاون عربستان و لكوموتيو تاشكند همگروه بود توانست با كسب 11 امتياز بالاتر از التعاون عربستان و لوكوموتيو تاشكند قرار بگيرد و به دور بعد صعود كند. حال بايد براي صعود به جمع هشت تيم برتر آسيا، دوشنبه اول خردادماه در ورزشگاه آزادي از العين امارات ميزباني كند تا با كسب يك پيروزي قاطع، به اميد ديدار برگشت مقابل اين تيم بماند. براي بررسي وضعيت اين روزهاي استقلال و البته بررسي فني ديدار پيش روي اين تيم مقابل العين امارات با مجيد نامجومطلق همكلام شديم تا از زبان پيشكسوت استقلال ديدار پيش روي اين تيم را بررسي كنيم.

ابتدا مي‌خواهيم وضعيت استقلال را بررسي كنيد. شرايط اين تيم را از ابتداي فصل چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

استقلال شروع خوبي در ليگ نداشت و اين براي همه آشكار است اما حمايت‌هاي خوبي كه هيات‌مديره از عليرضا منصوريان و كادر فني‌اش انجام داد، باعث شد در نيم‌فصل دوم تيم روند خود را تغيير دهد. شايد بتوان گفت همين كه استقلال نتوانست در نيم‌فصل بازيكني اضافه كند، براي اين تيم خوب شد زيرا منصوريان مجبور بود از بازيكنان جوانش بيشتر در تركيب تيم استفاده كند كه همين موضوع هم باعث شد روند كلي تيم تغيير كند. من معتقدم از همان ابتدا تيم را بايد جوان مي‌بستند و اگر از همان نيم فصل نخست استقلال چند بازي را مي‌توانست با پيروزي پشت سر بگذارد شايد تا لحظات آخر ليگ براي قهرماني مي‌جنگيد .

آيا قبول داريد پيروزي برابر پرسپوليس نقطه عطف موفقيت‌هاي استقلال در ليگ بود؟

دقيقا با اين نظر موافقم. استقلال يكي از مهم‌ترين دلايل موفقيتش پيروزي در داربي بود. آن‌ هم در شرايطي كه يك بر صفر شكست خورده بود و توانست اين شكست را به پيروزي 3 بر 2 تبديل كند. اين يعني اين تيم از پتانسيل خوبي برخوردار است. فكر مي‌كنم پيروزي در آن بازي باعث شد كه از نظر روحي در شرايط خوبي قرار بگيرد و بتواند بازي‌هاي بعدي خود را با پيروزي پشت سر بگذارد.

فكر مي‌كنيد چرا استقلال بر خلاف ليگ، نتايج بسيار خوبي در ليگ قهرمانان آسيا گرفت؟

به هر حال شرايط ليگ با آسيا متفاوت است. تكيه كردن به بازيكنان جوان و تغيير تاكتيك‌هايي كه منصوريان مي‌داد باعث شد اين تيم بتواند شرايط مطلوبي در آسيا داشته باشد و به دور بعد صعود كند.

استقلال بايد در مرحله يك هشتم نهايي برابر العين قرار بگيرد. فكر مي‌كنيد اين تيم بتواند العين را شكست دهد؟

اميدوارم اين اتفاق رخ دهد و استقلال در همين تهران كار العين را تمام كند. مطمئنا پتانسيل اين كار را هم دارد. منصوريان بهتر از هر كسي مي‌داند در بازي برگشت كار براي تيمش دشوار خواهد بود. با توجه به اينكه اگر در آن بازي به تساوي بكشد يا قرار باشد در ضربات پنالتي تيم صعود‌كننده مشخص شود، قاعدتا كار براي استقلال تهران سخت‌تر مي‌شود. استقلال در زمين حريف بازي مي‌كند به همين خاطر معتقدم منصوريان بايد طوري تاكتيك تيمش را بچيند كه در تهران بتواند به حريف گل بزند و گلي هم دريافت نكند. مطمئنا استقلال با نوع بازي‌اي كه ارايه مي‌دهد، مي‌تواند به اين هدف برسد.

اميد نورافكن هم در اين ديدار حضور ندارد. نبود اين بازيكن مي‌تواند روي عملكرد تيم اثر بگذارد؟

بايد قبول كنيم نورافكن بازيكن تاثيرگذاري است. در نيم‌فصل دوم كه بازي‌هاي بيشتري براي استقلال انجام داد جاي خود را در تيم پيدا كرد اما او هم بايد به اردوي تيم ملي جوانان مي‌رفت و در خدمت تيم ملي به فوتبال ايران كمك مي‌كرد. مطمئنا منصوريان راهكار مناسب براي پركردن جاي اين بازيكن را دارد و مي‌تواند تيمش را مناسب ارنج كند.

به فصل نقل و انتقالات نزديك شده‌ايم. به اعتقاد شما آبي‌پوشان تهراني در چه پست‌هايي نياز به جذب بازيكن دارند؟

اينكه يك تيم در چه پستي نياز به جذب بازيكن دارد را سرمربي تشخيص مي‌دهد چون او بهتر از هر كسي تيمش را مي‌شناسد. اما ما كه از بيرون بازي‌هاي استقلال را ديده‌ايم، فكر مي‌كنم اين تيم نياز به يك پلي‌ميكر باتجربه و حرفه‌اي دارد تا بتواند در ميانه زمين براي استقلال بازي‌سازي كند. البته در خط حمله هم استقلال نياز به يك فوروارد شش‌دانگ دارد تا در كنار كاوه رضايي زوج خوبي را تشكيل دهد. اگر بتوانند بازيكن خوبي جذب كنند كه در نبود بازيكنان اصلي به تيم كمك كنند، مطمئنا خوب خواهد بود.

آيا شما به عملكرد عليرضا منصوريان نمره قبولي مي‌دهيد؟

منصوريان مربي جوان و خوبي است و در استقلال هم توانست عملكرد خوبي داشته باشد. فكر مي‌كنم منصوريان توانست تاكتيك‌هاي مناسبي در استقلال اجرا كند و تيمش نتيجه خوبي بگيرد. شايد اين تيم نتوانست بازي‌هاي چشم‌نوازي به نمايش بگذارد اما از نظر نتيجه، مطمئنا هواداران راضي هستند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون