• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3812 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت

پنج‌گانه اولويت‌دار اقتصادي دولت دوازدهم

رييس قطاردولت دوازدهم بايد به زودي عزم خود را براي اداره دولت آينده جزم‌تر كند؛ شعارهاي انتخاباتي كانديداها از يك سو و مطالبات مردمي كساني كه راي خود را به كانديداها دادند، مشخص مي‌كند اولويت‌هاي پيش روي دولت دوازدهم در عرصه اقتصاد چيست؟
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد بازار شعارهاي انتخاباتي در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري داغ بود به طوري كه نه فقط وعده يارانه بيشتر كه وعده ايجاد شغل و افزايش قدرت خريد مردم و پر شدن سفره‌ها نيز خريداراني داشت. اين امر نشان مي‌دهد كارويژه مهم دولت دوازدهم در اين دوره چهار‌ساله پيش رو بايد معطوف به اقتصاد و معيشت ايرانياني باشد كه خود را لايق زندگي بهتري مي‌دانند و اين احساس نيز بدون ترديد بيراه نيست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد دو سر بحراني كه دولت دوازدهم بايد براي حل آن چاره بينديشد به تازه‌واردان و خارج‌شدگان از بازار كار برمي‌گردد. به ايجاد شغل و حل بحران صندوق‌هاي بازنشستگي. در اين ميان اجراي برنامه‌هايي چون يكسان‌سازي نرخ ارز و همچنين پيگيري مفاد پيش‌بيني شده در برنامه اقتصاد مقاومتي نيز ضرورت دارد.
اشتغال
خبرآنلاين مي‌نويسد: به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم بايد معطوف به برنامه‌ريزي براي ايجاد شغل باشد. ايران با نرخ دورقمي بيكاري روبه‌روست و اين بدان معناست كه بيش از 3 ميليون و 300 هزار نفر از يافتن كار مناسب در بازار كار ايران بازمانده‌اند. از سوي ديگر برخي گزارش‌ها بر طولاني شدن دوره بيكاري يعني فاصله ورود به بازار كار تا يافتن كار مناسب دلالت دارد. به هر روي اگر جمعيت دانشجويان در حال تحصيل را نيز در نظر بگيريم مشخص مي‌شود ايران در شرايط كنوني به بيش از يك ميليون شغل در سال نياز دارد و ايجاد اين تعداد شغل نيز البته به معني از ميان رفتن بيكاري در فضاي كنوني اقتصاد نيست بلكه بدتر شدن وضعيت را مهار كرده و موجبات بهبود اين وضعيت را فراهم مي‌كند.
 بر اين اساس به نظر مي‌رسد ايجاد اشتغال يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي جامعه‌اي است كه سن جويندگان كار در آن رو به‌افزايش است و اتفاقا نرخ بيكاري فشاري را به صندوق‌هاي تامين اجتماعي و بازنشستگي نيز وارد مي‌كند.
معيشت
 معيشت هر چند حلقه گمشده اقتصاد ايران نيست و عدم مانور كانديداها بر مساله تورم خود نشان مي‌داد كه حفظ قدرت خريد در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است اما با اين حال مانور بر مساله يارانه شايد در حوزه‌اي به مساله معيشت بازگردد. معيشت در ايران مساله مهمي است. آنچه در سال‌هاي 1391 و 1392 در ايران رخ داد سبب شد سفره بخش عمده از از جمعيت ايران آب برود و همين مساله خود گواهي است بر نگراني‌ها در اين حوزه. وزير راه و شهرسازي بارها درباره وضعيت نابسامان 19 ميليون بد مسكن در ايران هشدار داده است. اين افراد كه از منظر استانداردسازي در واحدهاي مسكوني مناسبي زندگي نمي‌كنند، مي‌توانند در حوزه معيشت نيز با مشكلات بغرنجي روبه‌رو باشند كه البته هستند و همين امر خود گواهي است بر ضرورت برنامه‌ريزي براي برخورداري حداقلي تمامي جمعيت از آنچه حق زندگي خوانده مي‌شود.
 اصلاح نظام بانكي
اصلاح نظام بانكي ضروري است. اين امر را نه مقامات دولت يازدهم تكذيب مي‌كنند و نه رقباي انتخاباتي در دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري. تمامي كارشناسان نيز بر اين عقيده‌اند كه اصلاح نظام بانكي ضرورتي انكارناپذير است. بانك‌هاي ايراني به دليل مشكلاتي كه در داخل دارند از برقراري رابطه با نظام بانكي بين‌المللي بازمانده‌اند. همين امر خود گواه آن است كه اصلاح اين ساختار هم براي برقراري رابطه بانك‌هاي ايراني و خارجي و هم براي هدايت نقدينگي بانك‌ها به سمت توليد و فعال كردن اقتصاد مولد ضرورتي انكارناپذير است.
 توجه ويژه به صندوق‌هاي‌بازنشستگي
صندوق‌هاي بازنشستگي بحران فرداي ايران هستند. صندوق‌هاي بازنشستگي در مجموع 250 هزار ميليارد تومان دارايي‌ دارند اما نكته اينجاست كه 165 هزار ميليارد تومان از اين دارايي را طلب صندوق‌ها از دولت شامل مي‌شود كه اگر اين ميزان به پرتفوي موجود اضافه شود امكان افزايش سرمايه‌گذاري‌ها و درآمدزايي نسبت به گذشته وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون