• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3812 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

اعلام دور جديد مذاكرات صلح
روزنامه الحيات چاپ لندن به نقل از منابع ديپلماتيك غربي از اعلام آغاز دور جديد مذاكرات مستقيم فلسطيني- اسراييلي از سوي دونالد ترامپ خبر داد. به گزارش فارس، منابع غربي گفته‌اند كه اين مذاكرات در يك محدوده زماني 12 تا 16 ماهه خواهد بود و در طول آن شهرك‌سازي نيز متوقف نخواهد شد.
منابع غربي همچنين گفته‌اند كه «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان فلسطين، اوايل ماه جاري به هنگام ديدار با ترامپ در كاخ سفيد با ابتكار او مبني بر آغاز مذاكرات بر پايه‌هاي جديد، موافقت كرده است.
مذاكراتي كه با دخالت مستقيم امريكا انجام خواهد پذيرفت. الحيات افزود: دولت ترامپ قصد دارد تا تمامي مذاكرات پيشين را خط زده و دو طرف را بر سر يك ميز بنشاند و ساز و كار جديدي را براي مذاكرات تعريف كند.
ترامپ هنوز مشروح اين ساز و كار را مشخص نكرده اما گفته است كه ساز و كار گذشته موفق نبوده و بايد تغيير يابد و همگي بايد در تصميم نهايي تحت نظارت امريكا شريك باشند. منابع غربي همچنين گفته‌اند كه ترامپ به فلسطيني‌ها تضمين توقف شهرك‌سازي را نداده؛ اما به آنها وعده داده است كه پروژه‌هاي شهرك‌سازي بزرگ آغاز به كار نكنند.


ژنرال دوستم از افغانستان خارج شد

ژنرال عبدالرشيد دوستم، معاون رييس‌جمهوري افغانستان ماه‌ها پيش از سوي احمد ايشچي از مخالفان سياسي‌اش متهم به بدرفتاري جنسي و آدم‌ربايي شد و در پي آن دادستاني كل افغانستان پرونده اين قضيه را باز كرد.
اين پرونده اكنون تحت بررسي است و محافظان دوستم در ارتباط با اين پرونده به دادستاني كل افغانستان براي تحقيق حاضر شدند اما خود او در دادستاني حاضر نشد. معاون اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان عصر جمعه كشورش را به مقصد تركيه ترك كرد و ظاهرا براي درمان رفته است. گفته مي‌شود او مشكلات مربوط به مصرف الكل دارد و از ديابت هم رنج مي‌برد.
با خروج دوستم از افغانستان، محاكمه او ديگر بعيد به نظر مي‌رسد و همين سوالاتي را درباره يك دهه تلاش‌هاي غرب براي برقراري نظم و قانون در افغانستان و جلب اعتماد مردمي به دولت به وجود مي‌آورد.
دوستم ماه‌ها به دليل اتهامات احمد ايشچي در دفتر كارش حاضر نشده بود و در خانه‌اش در كابل به سر مي‌برد. گزارش‌هاي زيادي منتشر شده بود مبني بر اينكه ژنرال دوستم زير فشار قرار دارد تا به تركيه برود اما ظاهرا او در برابر اين فشارها
مقاومت مي‌كرد.


دستور براي نابودي داعش در سوريه

وزير دفاع امريكا گفت، رييس‌جمهوري ايالات متحده به پنتاگون اعلام كرده كه بايد گروه تروريستي داعش را در سوريه و براي جلوگيري از فرار نيروهاي اين گروه به كشورهاي مبدا نابود كند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين اقدام براي كشتن هر تعداد از نيروهاي داعشي در سوريه از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا به وزارت دفاع اين كشور ارايه شده است و هدف از اين اقدام فوريت توقف شبه‌نظاميان داعشي براي فرار به كشورهاي مبدا و انتقال دانسته‌ها و آموخته‌هاي‌شان به كشورهاي اروپايي و ساير مناطق است.
جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا گفت: ترامپ به دنبال تغيير تاكتيك است؛ يعني به جاي آنكه داعش را از پناهگاه‌هاي امن خودشان بيرون بكشد تا تسليم شوند، مي‌خواهد كاري كند تا آنها را نابود كنيم. هدف اين برنامه جديد ممانعت از بازگشت شبه‌نظاميان فراري داعش به كشورهاي مبدا است.
ترامپ كه قول داده تا داعش را به سرعت نابود كند، در دستوري كه كمي پس از رياست‌جمهوري‌اش آن را امضا كرد به ژنرال‌هاي ارتش خود 30 روز زمان داد تا داعش را نابود كنند.
وزير دفاع امريكا شبه‌نظاميان خارجي داعش را تهديد استراتژيك دانست كه در صورت بازگشت به كشورهاي‌شان مي‌توانند دست به اقدامات تروريستي بزنند و گفت كه روش نابود كردن آنها تنها راه براي ممانعت از بازگشت‌شان به كشورهاي
مبدا است.
ماتيس همچنين گفت كه افزايش حملات ائتلاف نظامي عليه داعش تحت رهبري امريكا براي نابودي كامل نيروهاي اين گروه تروريستي است اما به اين معنا نيست كه غيرنظاميان در مناطق جنگي در معرض خطر بيشتري قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون