• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3812 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت

هشدار درباره كاهش نرخ باروري در كشور

اعتماد| سيدجواد حاجي ميراسماعيلي، رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران با هشدار نسبت به كاهش نرخ باروري در كشور و تاثير جدي در نزول نمودار جمعيتي طي سال‌هاي آينده به عنوان چالش جدي ايران گفت: «در دهه 60 به طور متوسط هر خانواده ايراني 6 فرزند داشت كه در حال حاضر به 2 فرزند كاهش يافته است. افزايش سن ازدواج، افزايش طلاق، آسيب‌هاي اجتماعي و شيوع رفتارهاي پرخطر از جمله دلايل كاهش نرخ باروري است و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده اگرازدواج جوانان 10 درصد افزايش يابد، نرخ باروري هم به 6/2 درصد خواهد رسيد.»
وي كه در مراسم افتتاحيه دومين كنگره بين‌المللي علوم سلامت باروري و فرزندآوري همزمان با سالروز ابلاغ سياست‌هاي جمعيتي كشور سخن مي‌گفت با اشاره به وجود سه ميليون زوج نابارور در كشور، بر لزوم ايجاد حمايت‌هاي بيمه‌اي براي رفع ناباروري اين افراد تاكيد كرد و در اشاره به آمار ابتداي دهه 90 از سقط درماني و سقط غيرقانوني در كشور گفت: «بيش از 225 هزار سقط جنين در سال 1391 در كشور انجام شده كه بيش از 120 هزار مورد آن غيرقانوني بوده است.» محمد اسماعيل مطلق، مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت هم در اين مراسم و در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما خبر داد كه ميزان باروري كلي در كشور به عدد ۲ نزديك شده و افزود: «طبق آخرين آمار مركز آمار ايران در سال ۹۵، يك ميليون و ۵۰۰ هزار تولد داشتيم و سالانه بيش از يك ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه شده است. سال ۹۰ ميزان باروري در كشور يك و هشت دهم بوده و براي رسيدن به وضع مطلوب بايد اين عدد به دو و يك دهم برسد يعني سالانه ميزان تولد به بيش از يك ميليون و ۶۰۰ هزار افزايش يابد كه هر سال نزديك به يك ميليون و ۱۰۰ هزار به جمعيت كشور افزوده مي‌شود.»
محمد باقر عباسي، مديركل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال هم در اين مراسم از افزايش 6 ماهه ميانگين سن نخستين ازدواج در كشور در پنج سال گذشته خبر داد و از آن به عنوان بزرگ‌ترين دغدغه مطرح در مباحث جمعيتي كشور ياد كرد و عليرضا زاهديان، معاون مركز آمار ايران هم از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه درخصوص تعداد مواليد در سال‌هاي گذشته گفت: «تعداد مواليد در سال 1395 به يك ميليون و 570 هزار نفر رسيده كه نسبت به سال‌هاي اخير رشد داشته است. تعداد مواليد در سال‌هاي 1361 و 1362، حدود 2 ميليون و 200 هزار نفر در سال بود كه در سال 1381 كاهش يافته و به يك ميليون نفر رسيده است. در سال‌هاي بعد از 1381 تعداد مواليد در كشور افزايش يافته و در سال‌هاي اخير تعداد مواليد در كشور به بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر رسيده است. البته رشد جمعيت در كشور متوازن نيست چنانكه در استان‌هاي خراسان شمالي و همدان شاهد رشد منفي و در استان‌هاي البرز، خراسان جنوبي، بوشهر، هرمزگان و تهران داراي رشد جمعيت بالاتر از متوسط كشور هستيم. اما طي سال‌هاي 1355 تا 1365 سالانه حدود 5/1 ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه شده و افزايش جمعيت سالانه در سال 1375 به 840 هزار نفر و در سال‌هاي 1390 تا 1395 به 955 هزار نفر رسيده است. اما با اين حال رشد جمعيت در سال‌هاي اخير كاهش داشته چنانكه رشد جمعيت در سال 1391، سه درصد بوده كه در سال 1390 به 29/1 درصد و در سال گذشته به 24/1 درصد رسيده است. بعد خانوار هم در سال‌هاي گذشته كاهشي بوده و از 1/5 نفر در سال 1365 به 5/3 در سال 1390 و 3/3 نفر در سال گذشته رسيده است.»
علي اكبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت هم در اين مراسم تاكيد و سهولت در ازدواج را از اولويت‌هاي كشور عنوان كرد و گفت: «ايران در دوران طلايي جمعيت قرار دارد؛ يعني با جمعيت مولد و درحال كار روبه‌رو است. ۳۰ درصد جمعيت كشور را جوانان و ۶۰ تا ۷۰ درصد را افرادي كه آماده اشتغال هستند، تشكيل مي‌دهند. لذا فرصت خوبي در اختيار كشور است تا از اين فرصت كه مانند ابري بر كشور سايه افكنده، استفاده كند. اكنون با وجود اينكه نرخ باروري كاهش پيدا كرده، سالانه حدود يك ميليون و پانصد نفر به جمعيت كشور افزوده مي‌شود كه فرصت خوبي است و دغدغه وزارت بهداشت هم اين بوده كه به همين تعداد كودك، با زايمان آسان متولد شوند و از مرگ نابهنگام نوزادان جلوگيري شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون