• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

پاسخ پايدار به تروريسم

محمد كاظمي نماينده مجلس

بالاخره داعش همه ضرب و زورش را به‌كار بست تا در ايران هم تعدادي از بيگناهان را به خاك و خون بكشد و به خيال خويش جنون رعب و وحشت را در سامان ما هم بگستراند. حمله‌هاي ناكام اين گروه بدوي نشان داد كه همه قدرت عملياتي‌شان در قتل باغبان حرم و معلم و كارمند مجلس خلاصه مي‌شود و افزون بر آن تواني براي جنايت ندارند. با اين همه در اين سوي ماجرا ما بايد اين حداقل‌ها را هم از اين جانيان بگيريم و امنيت كشور را در صدر اولويت‌هاي خود قرار دهيم. در تجهيز و توسعه و استحكام همه نيروهاي امنيتي و تقويت گسترده نيروهاي مسلح، خصوصا مرزبانان غيورمان ترديدي وجود ندارد. با همه توان كم نظيري كه در سربازان فداكار ميهن وجود دارد، بايد كوشيد تا اگر كوچك‌ترين خللي وجود دارد كه تروريست‌ها مي‌توانند از آن استفاده و نفوذ كنند كاملا مسدود شود وامكان كمترين و ضعيف‌ترين عمليات از آنان سلب شود. اما خوب مي‌دانيم كه يك امنيت پايدار خصوصا براي كشوري چون ايران كه در چهار راه جغرافيايي جهان قرار دارد و با انقلاب خويش همه نگاه‌ها را به خود معطوف كرده است در تجهيز و تقويت توان دفاعي خلاصه نمي‌شود. در امنيت پايدار و عميق زمينه‌هاي تروريسم خشكانده مي‌شود و كمترين انگيزه‌ها براي معركه‌آفريني و ترور از بين مي‌رود. بيش از هر دفاعي ما بايد كاري بكنيم كه ترور و خشونت خريدار نداشته باشد و بيگانگان در ابتداي يار‌گيري با بن‌بست روبه‌رو شوند. وقتي با فقر و تنگدستي مبارزه همه‌جانبه صورت گيرد، وقتي هيچ كس احساس نكند كه عامدانه و به طور سيستماتيك مورد ستم واقع شده است، وقتي محرومان صحنه‌هاي تمول و رفاه افسانه‌اي ثروتمندان در كنار بي‌خيالي مسوولان را نبينند، وقتي تبعيض و بدتر از آن احساس تبعيض‌هاي قومي، جنسي و مذهبي وجود نداشته باشد، تروريست‌ها نه‌تنها قدرت يارگيري خود را كاملا از دست مي‌دهند بلكه چون عضوي زايد راهي بيمارستان‌هاي رواني مي‌شوند.

همه اركان حكومت و ما نمايندگان ملت بايد اين عمق و غناي فكري را به دست آورده باشيم كه كمترين مسامحه‌ها، كمترين بي‌توجهي به حقوق ملت، كمترين ضعف‌ها و خودمحوري‌ها و منفعت‌پرستي‌ها و تبعيض‌ها روزي از جايي كه انتظارش را نداريم بازتاب پيدا مي‌كند و فاجعه مي‌آفريند.
ديگر ما و حكومت ما با همه عرض و طولش و با همه متوليان ريز و درشتش پس از قريب به 40 سال بايد آنچنان كارآزموده شده باشيم كه جامعه و قواعد و رفتار و واكنش‌هايش را دقيقا بشناسيم و علاج هر واقعه‌اي را قبل از وقوع بكنيم.
در خاورميانه‌اي كه اين همه درگيري و چالش و جنگ و خونريزي و اختلاف وجود دارد مردم‌سالاري و انتخابات يكي از بزرگ‌ترين اهرم‌هاي قدرت ما است. بهترين پاسخ تروريسم را مردم ما در 29 ارديبهشت دادند و اگر همچنان به صورت واقعي به مردم تكيه كنيم و مردم كشور را خانه خود بدانند و امكان پيگيري تمايلات خود را داشته باشند در پيروزي بر تروريسم كمترين ترديدي وجود ندارد. راه درستي كه دولت يازدهم و دوازدهم براي تعامل با دنيا، براي پيروي از عقلانيت و پرهيز از ماجراجويي و قطع تسلسل خشونت به همراه اقتدار واقعي در پيش گرفته است ضربه خردكننده ديگري است كه بنيان‌هاي فكري و لجستيكي و عملي تروريسم را هدف قرار مي‌دهد و نبايد از آن غفلت كرد. ما همچنان بايد روي افكار عمومي جهاني كار كنيم و ايران هراسي و اسلام هراسي را از بين ببريم.
درست است كه دشمنان ما با ناجوانمردانه‌ترين روش‌ها به مصاف مي‌آيند و از ناپسندترين وسايل سود مي‌جويند ولي افزون بر دفاع جانانه بايد خلع سلاح شوند. كسي كه مشغول آباداني كشور خود است و جز كمك به مظلومان در برابر زورگويي‌ها هيچ چشمداشت جغرافيايي ندارد و توسعه را فقط در ابلاغ پيام انقلاب مي‌بيند از تعامل با جهان هراسي به دل راه نمي‌دهد. وقتي اين منطق روشن به درستي پيگيري شود به تدريج جواب مثبت مي‌گيرد و همه رشته‌هاي ايران‌هراسي را پنبه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون