• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

معاون پارلماني رييس‌جمهور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

روحاني هنوز در حال بررسي كابينه است

رضوانه رضايي‌‌پور

 اين روزها و پس از انتخاب دوباره حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري ايران، بحث تعيين اعضاي كابينه جديد هم كم‌كم بر سر زبان‌ها مي‌افتد. موضوعي كه هرچند وزيران دولت يازدهم هم در برابر اين سوال كه آيا در دولت آينده حسن روحاني حضور خواهند داشت، براي ادامه همكاري ابراز تمايل كرده‌اند اما، انگار با تغييراتي نسبت به دولت فعلي همراه خواهد بود. جداي از اينكه محمدعلي نجفي، مشاور اقتصادي رييس‌جمهوري از احتمال تغيير 50درصدي اعضاي كابينه گفته است، اوضاع و احوال موجود هم حكايت از تغييراتي در چينش ياران روحاني دارد. اين را مي‌توان از سخنراني رييس‌جمهور منتخب ايران در جمع وزيران، معاونان وزيران و استانداران فهميد. جايي كه حسن روحاني براي نخستين‌بار اين‌گونه بي‌پرده از مديران دولت يازدهم - البته بدون اينكه نامي از مسوولي ببرد- انتقاد كرده و آنان را دسته‌بندي و عنوان مي‌كند كه «همه هم يك جور نبودند، مختلف بودند. بعضي‌ها با همه توان آمدند. بعضي‌ها گيوه را بركشيدند و به ميدان آمدند، آستين‌ها را بالا زدند و به ميدان آمدند. اما بعضي‌ها پاشنه گيوه‌شان خوابيده بود و برنكشيدند. لخ‌لخ كردند»، نشان از عدم رضايت او براي ادامه همكاري با جمعي از اعضاي فعلي كابينه دارد. با اين حال، در فاصله دو ماه (يا كمي بيشتر) مانده تا معرفي اعضاي كابينه دوازدهم، هنوز هم نمي‌توان حدس زد كه كدام يك از وزيران فعلي در دولت بعدي حضور نخواهند داشت و كدام يك بار ديگر منتخب روحاني و مورداعتماد مجلس خواهند شد. معاون پارلماني رييس‌جمهور، در گفت‌وگوي كوتاه خود با «اعتماد»، از انتظار بجايي گفت كه روحاني از مديران دولتي داشته و دارد، آن هم در روزهايي كه مخالفان، به بهانه تبليغات انتخاباتي به بدترين شكل ممكن دستاوردهاي دولت يازدهم را زيرسوال مي‌بردند. حسينعلي اميري همچنين در بيان ضرورت تعيين كابينه‌اي كارآمد، آن را لازمه تحقق مطالباتي مي‌داند كه از سوي مردم بيان شده و آنان را به پاي صندوق‌هاي راي كشاند تا روحاني را به عنوان وكيل ملت، انتخاب كنند.

 

‌ كم‌كم به زمان انتخاب كابينه دوازدهم نزديك مي‌شويم. با توجه به اينكه مجلس هم نسبت به دوره قبل، تقريبا همسو با سياست‌هاي دولت است و به نظر مي‌رسد رييس‌جمهوري دست بازتري براي انتخاب كابينه دارد، به نظر شما انتخاب اعضاي كابينه بايد برچه مبنايي باشد تا ياور دولت در به تحقق مطالبات مردمي باشد؟

در طول ايام تبليغات انتخاباتي آقاي روحاني، مردم درخواست‌ها و مطالباتي را از ايشان داشته‌اند و اين خواسته‌ها را به صورت علني مطرح و در مقابل هم، آقاي روحاني گفتمان و ديدگاه‌هاي خود را بيان كردند. در واقع در آن روزهاي انتخابات يك گفت‌وگوي دوجانبه‌اي عملا بين مردم و آقاي روحاني شكل گرفت و در نتيجه يك عقد و قراردادي را بين آنها به تنظيم درآورد. مردم براساس همين گفتمان رييس‌جمهور، به حسن روحاني از جهت حقوقي و قانوني وكالت داده‌اند تا امور قوه مجريه را به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي و در جهت اداره امور كشور بر عهده بگيرد. طبيعي است كه رييس‌جمهور همانطور هم كه خود بارها عنوان كرده‌اند، مسيري كه انتخاب خواهند كرد، مسيري است كه مردم خواهان آن هستند و براساس همان اهداف به رييس‌جمهور راي داده‌اند.

‌ ولي اين موارد در صورتي به وقوع مي‌پيوندد كه تيم همكار روحاني دولت دوازدهم نسبت به دولت فعلي تا حدودي تغيير داشته باشد، كمااينكه بارها نسبت به برخي اعضاي كابينه انتقاداتي شد اما نتيجه‌اي نداشت...

بحث كارآمدي دولت كه منتج از كارآمدي كابينه‌اي با حضور وزيران و معاوناني است كه از قدرت مديريتي بالا برخوردار باشند، بي‌ترديد يكي از مواردي است كه حسن روحاني در چينش كابينه به آن توجه مي‌كند.

‌ در اين چند روز صحبتي در اين خصوص صورت گرفته‌ است؟ كساني براي تعيين اعضاي كابينه دوازدهم و در واقع براي ارايه مشورت‌هاي خود به رييس‌جمهوري، انتخاب شده‌اند؟ مشخص شده كه چه كساني حسن روحاني را در دولت بعد همراهي خواهند كرد؟

نه؛ هنوز زود است. قطعا خود آقاي روحاني ارزيابي‌هاي خود را در زمينه انتخاب اعضاي كابينه دارند، در اين زمينه‌ بررسي‌هايي را خواهند داشت كه البته تا حدودي بررسي‌هاي خود را انجام داده‌‌اند و همچنان هم در حال مطالعه موضوع هستند. اما فعلا با كسي راجع به موضوع كابينه آينده صحبت نشده است.

‌ به نظر مي‌رسد كه آقاي روحاني خيلي از كابينه يازدهم رضايت ندارند. صحبت‌هايي كه ايشان اخيرا داشته‌اند، نشان مي‌دهد كه چقدر از دست برخي اعضاي كابينه گله دارند كه آن را در سطح جامعه مطرح مي‌كنند. اينكه مخاطب آقاي روحاني در اين صحبت‌ها، كه از قضا از متن سخنان او در خبرگزاري‌ها هم حذف شده بود، چند روزي محل بحث بوده است...

طبيعي است كه آقاي رييس‌جمهور از اعضاي دولت انتظاراتي را داشته باشند و البته كه دارند. آقاي روحاني نه تنها در زمان تبليغات انتخاباتي بلكه قبل از شروع انتخابات هم، از اعضاي دولت توقعات و انتظاراتي داشته‌اند. در ايام انتخابات هم ما مي‌بينيم كه متاسفانه در بسياري از جاها دولت مورد هجمه‌هاي ناجوانمردانه و غيرمنصفانه‌اي قرار گرفت كه خيلي زيبنده نظام جمهوري اسلامي نبود. قطعا در چنين مواردي آقاي رييس‌جمهور از اعضاي دولت توقع دارند كه از عملكرد خودشان كه در واقع عملكرد مجموعه دولت است، دفاع كنند. يعني در تبيين و بيان دستاوردهاي دولت يازدهم كه انصافا هم در حوزه‌هاي مختلف بسيار قابل توجه است، دفاع كنند. با اين حال طبيعي است كه روحاني به عنوان رييس دولت عملكرد و فعاليت‌هاي اعضاي دولت را رصد كنند. ارزيابي كنند و به اعضاي كابينه نمره بدهند. قطعا همه اعضاي كابينه در ارزيابي‌ها مثل هم نخواهند بود كه خود آقاي رييس‌جمهور هم در جلسه همايش هفته جاري با مديران ارشد كشور اين مطالب را مطرح كردند.

‌ رييس‌جمهور در جلسات هيات دولت و در جمع وزيران نيز اين گلايه‌ها و انتقادات خود را مستقيما به آنها گفته‌اند؟ و آيا مي‌توان از اين انتقادات اين برداشت را كرد كه جمعي از اعضاي كابينه در دولت بعد تغيير خواهند كرد؟

اين‌گونه بحث‌هاي مربوط به هيات دولت را سخنگوي دولت پاسخگو هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون