• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

بلاتكليفي موسسه فرهنگي و هنري خالق «ناخدا خورشيد»

آقاي وزير لطفا ناصر تقوايي را دريابيد!

الهام نداف

«تقوايي هرگز نورچشمي نبود و خودش هم زد و بند نمي‌دانست و احترام به سينماي جدي به او اجازه سرهم‌بندي نمي‌داد و در نتيجه محبوب پولسازان نبود. قلم به مزداني كه در معتبرترين مجلات سينمايي كشور جشن به هم خوردن يكي از فيلم‌هاي مرا گرفته بودند، نوشتند تقوايي و بيضايي خودشان نمي‌خواهند فيلم بسازند و غلط از ايشان بود. هيچ فيلمسازي نيست كه نخواهد فيلم بسازد ولي هستند فيلمسازاني كه به احترام فكر و فرهنگ نخواهند از سينماي پاكيزه ايران دست بكشند.» اين توصيف بهرام بيضايي از ناصر تقوايي است. فيلمسازاني كه در سال‌هاي اخير تنها نام شان زينت بخش جشن‌ها و بزرگداشت‌هاي سينمايي است. در اين ميان اما بيضايي كه سال‌هاست ما را با خاطره «باشو غريبه‌اي كوچك»، «سگ‌كشي»، «مسافران» و «شايد وقتي ديگر» روي پرده‌هاي سينماها تنها گذاشته و فعلا در خاك ديگري زندگي مي‌كند، ناصر تقوايي اما هنوز در اين سرزمين است و با همه وعده و وعيدها، 16 سال از خانه‌نشيني او مي‌گذرد.
مرضيه وفامهر همسر اين كارگردان، در اين سال‌ها تلاش كرده تا روزنه‌هاي اميد خالق «ناخدا خورشيد» را روشن نگه دارد، او از دو سال پيش دوندگي فراواني براي راه‌اندازي موسسه هنري ناصر تقوايي كرده اما عدم صدور مجوز براي اين موسسه هنري، كار را در ميانه راه متوقف كرده است: « بعد از تصويب اساسنامه و صدور استعلام‌هاي مورد نياز و انجام همه كارهاي عوامل و هيات‌مديره، موسسه فرهنگي هنري ناصر تقوايي ثبت شركت‌ها شد. وقتي ثبت شركت انجام مي‌گيرد فقط مي‌ماند پروانه‌ موسسه كه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر مي‌شود اما درباره موسسه هنري تقوايي اين اتفاق نيفتاده و دو سال است اين موسسه بلاتكليف مانده است.» وفامهر گفت كه با وجود پيگيري هنوز وزارت ارشاد به طور رسمي پاسخي به او نداده است. او حتي نامه‌اي هم به سيدرضا صالحي اميري داده و منتظر پاسخ اوست، اما نمي‌داند نزديكان وزير نامه را دست او رسانده‌اند يا خير: «مي‌خواستم از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت بگيرم و راجع به اين موضوع با ايشان صحبت كنم چون مقدار زيادي از كارهاي آقاي تقوايي هست كه بايد منتشر شود و آقاي تقوايي اين وكالت را به من داده كه پيگير كارهاي‌شان باشم. براي من مهم است كه هرچه سريع‌تر اين اقدامات را انجام دهم اما متاسفانه دو سال است كه در اين مرحله مانده‌ايم. مي‌دانيد كه وقتي از مرحله صدور پروانه موسسه از سوي وزارت ارشاد بگذريم، كارهاي بعدي آن بسيار سنگين است.»
ناصر تقوايي با همراهي مرضيه وفامهر و برخي فعالان هنري و فرهنگي هيات موسس موسسه فرهنگي هنري ناصر تقوايي را تشكيل مي‌دهند. اين موسسه در حالي در بلاتكليفي به سر مي‌برد كه در سال‌هاي حضور دولت يازدهم، چندين مراسم بزرگداشت براي اين فيلمساز برگزار شد. مرداد ماه سال گذشته به همت سينماتك خانه هنرمندان آثار كوتاه، بلند و مستند تقوايي روي پرده رفت و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. علاوه بر اين سه فيلم كوتاه و مستند اين كارگردان با نام‌هاي «كشتي يوناني»، «تعزيه» و «تمرين آخر» در گروه هنر و تجربه روي پرده رفت و موزه سينما هم مراسم بزرگداشتي براي او برپا كرد. همه اين اتفاق‌ها اما خروجي قابل توجهي در روند كاري اين فيلمساز نداشت. در اين ميان يادآوري حرف‌هاي حجت‌الله ايوبي، رييس سابق سازمان سينمايي دولت يازدهم در نخستين سال حضور خود در اين سازمان خالي از لطف نيست: «بايد به همه كساني كه نگران سينماي ايران هستند بگويم گذشت دوراني كه «تقوايي»ها نخواهند فيلم بسازند.» كاش آن دوران واقعا گذشته باشد و كاش به احترام فكر و فرهنگ و هنر موسسه ناصر تقوايي در حضور اين فيلمساز به نتيجه رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون