• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

«اعتماد» 22 روز پس از انتخابات بررسي مي‌كند

چرا نتيجه انتخابات شوراي شهر مشهد تاييد نشد؟

ناهيد مولوي

 

روز يكشنبه 31 ارديبهشت ماه بود كه نتايج انتخابات مشخص كرد شوراي شهر مشهد يك دست اصلاح‌طلب شده است، شايد تلخي شكست اصولگرايان مشهد در انتخابات 29 ارديبهشت، طعم همان شكستي را دارد كه اصلاح‌طلبان در انتخابات 7 اسفند در مشهد تجربه كردند. برخلاف تهران و برخي ديگر از شهرها كه نتيجه با پيروزي اصلاح‌طلبان يا معتدلين و مستقلين تمام شد در مشهد اما پيروز انتخابات كساني شدند كه بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي به طعنه مي‌گفتند «مشهدي‌ها يك فراكسيون جبهه پايداري راهي بهارستان كردند!» 29 ارديبهشت اما موج اصلاح‌طلبي و اعتدال‌خواهي مردم بالاخره به مشهد هم رسيد تا اصولگرايان در يكي از شهرهاي پرطرفدارشان كرسي‌ها را از دست بدهند. هر 15 كرسي شوراي شهر مشهد نصيب اصلاح‌طلبان شد تا در كنار تهران و اصفهان پرچم اصلاح‌طلبان در پارلمان شهري با قاطعيت بالا رود. اين اما پايان داستان انتخابات مشهد نيست. ده روز ديگر، يك ماه از انتخابات مي‌گذرد اما هيات نظارت بر انتخابات شوراها هنوز صحت انتخابات اين شهر را تاييد نكرده و كشمكش بر سر اين ماجرا همچنان ادامه دارد. كشمكشي كه از همان روزهاي نخست پس از انتخابات به شوراي شهر فعلي شهر مشهد كشيده شد. نخستين جلسه شوراي شهر مشهد پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات تبديل به يك جلسه دعواي لفظي ميان اعضاي اين شورا شد. نكته جالب اين است كه همه اعضاي اين شورا اصولگرا هستند اما به نظر مي‌رسد نتيجه انتخابات و برخي اتفاق‌ها شكاف را ميان آنها عميق كرده است.
عضو هيات نظارت بر انتخابات استان مشهد: پذيرش نتيجه انتخابات براي برخي راحت نيست
چند روز پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات بود كه اصولگرايان همان‌طور كه در انتخابات رياست‌جمهوري بر تخلفات گسترده پافشاري مي‌كردند در شوراي شهر مشهد هم با چنين ادعايي تاييد سلامت انتخابات شواري شهر مشهد را به تعويق انداختند. بر همين اساس بنا شد تا 30 صندوق بازشماري شود. اين خبر را محمد دهقان، عضو هيات نظارت بر انتخابات مشهد اعلام كرد. اكنون اما خبر ديگري رسيده است، اينكه قرار شده ده درصد كل صندوق‌هاي شهر مشهد بازشماري شود. اين موضوع را از حميد گرمابي، نماينده نيشابور و عضو هيات نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي پيگيري كرديم. گرمابي در پاسخ به «اعتماد» ضمن تاييد اين خبر كه بنا شده 10درصد كل صندوق‌هاي شهر مشهد بازشماري شود، گفت: هيات نظارت تصميم گرفته پس از اين بازشماري نتيجه را تاييد كند. او در پاسخ به اين سوال كه آيا 30 صندوقي كه محمد دهقان گفته بود بازشماري شده است و تغييري در نتيجه انتخابات حاصل شده است؟ گفت: در بازشماري‌هاي مجدد طبيعي است كه تغييراتي در راي برخي از افراد حاصل شود اما با بازشماري 30 صندوق هيچ تفاوت معناداري وجود نداشت كه نتيجه كل انتخابات را تغيير دهد. او در ادامه تاكيد كرد: تفاوت ميان نفر پانزدهم و شانزدهم انتخابات طوري است كه قاعدتا با بازشماري ده درصد كل صندوق‌ها هم تغييري در نتيجه انتخابات رخ نخواهد داد. پيش از اين گفته شده بود اگر نتيجه بازشماري 30 صندوق تغييري در نتيجه ندهد انتخابات تاييد خواهد شد، اين موضوع را با گرمابي نيز مطرح كرديم و دليل طولاني شدن اين پروسه و پيش كشيدن باز‌شماري ده درصد كل صندوق‌ها را جويا شديم و گرمابي در پاسخ گفت: هيات نظارت معتقد است 30 صندوق كم است اما به هر حال پذيرش نتيجه انتخابات براي برخي راحت نيست.
در نخستين جلسه شوراي شهر پس از انتخابات چه گذشت؟
با مشخص شدن نتيجه انتخابات منتخبين تصميم مي‌گيرند جلسه‌اي با هدف انتقال تجربيات با رييس فعلي شوراي شهر مشهد برگزار كنند. محمد كمال سروي‌ها با كمال‌ميل اين پيشنهاد را مي‌پذيرد و به اين جلسه مي‌رود. همين مساله تبديل به يك تنش و دعواي لفظي ميان اعضاي شوراي شهر مي‌شود. طبق خبرهايي كه به «اعتماد» رسيده است برخي از اعضاي شوراي شهر به اين موضوع معترض مي‌شوند و يك عضو شوراي شهر طبق يك تذكر حضور سروي‌ها در جلسه با منتخبين را غيرقانوني مي‌خواند و معتقد است تا زماني كه هيات نظارت بر انتخابات شوراها نتيجه را تاييد نكرده است منتخبان رسمي نيستند و منتخب محسوب نمي‌شوند. در برابر اين تذكر سروي‌ها اين تذكر را وارد نمي‌داند و تاكيد مي‌كند اين افراد منتخب هستند و جلسه با آنها هم غير رسمي و صرفا براي انتقال تجربيات بوده است. به نظر مي‌رسد نتيجه انتخابات مشهد و پيروزي قاطع اصلاح‌طلبان بيش از هر چيز شكاف را ميان اصولگرايان اين شهر بيشتر كرده است. در اين ميان بخشي از آنها با پذيرش نتيجه انتخابات و قبول شكست در پي خودانتقادي هستند و بخشي ديگر البته همچنان در مرحله انكار به سر مي‌برند. اين مساله در نخستين جلسه شوراي شهر مشهد پس از انتخابات خود را نشان داد و به نمايش گذاشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون