• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

آسيا همچنان مشتري اصلي ايران است

صادرات نفت به اروپا برابر با آسيا

صادرات نفت ايران به اروپا به اندازه دوران پيش از تحريم‌هاست و تقريبا با حجم صادرات طلاي سياه به كشورهاي آسيايي برابر شده است. اين خبر را يك منبع آگاه به رويترز گفته است. خبري مهم كه گوينده نخواسته نامي از او برده شود. اين افزايش در حالي رخ مي‌دهد كه ظرف يكي دو ماه گذشته كاهش صادرات نفت به برخي از كشورهاي آسيايي صورت گرفت كه يكي ديگر از عوامل برابري صادرات نفت ايران به شرق و غرب است.
آنطور كه رويترز گزارش كرده، صادرات نفت ايران به غرب در ماه مه افزايش يافت و به بالاترين سطح از زمان لغو تحريم‌ها در اوايل سال ۲۰۱۶ رسيد و تقريبا با حجم صادرات اين كشور به آسيا برابر شد. ايران پيش از تحريم‌هاي سختگيرانه دومين توليدكننده نفت اوپك بود. در آن زمان غربي‌ها نيز جزو مشتريان پر و پا قرص طلاي سياه محسوب مي‌شدند. تحريم‌هاي هسته‌اي كه عليه ايران تصويب شد، اين رابطه به كلي تغيير كرد و صادرات نفت كشور تا يك ميليون بشكه كاهش يافت. پس از توافق هسته‌اي موسوم به برجام، دوباره ايران بر تلاش‌هاي خود افزود تا بتواند سهم خود از بازار را دوباره به دست بگيرد، سهمي كه اين‌بار در دست‌هاي دو رقيب منطقه‌اي ايران، عربستان و عراق قرار داشت. اين تلاش‌ها سرانجام نتيجه داد و وضعيت تعديل شد اين ميان آسيايي‌ها نخستين مشتري جدي نفت ايران شدند. حتي در زمان تشديد تحريم‌ها و در حالي كه بسياري از كشورهاي آسيايي در دوران تحريم‌ها به خريد نفت از ايران ادامه دادند اما كشورهاي غربي واردات‌شان را متوقف كردند و در نتيجه مجموع صادرات ايران نصف شد و به حدود يك ميليون بشكه در روز رسيد.
براساس اين گزارش، ايران در ماه مه حدود 1/1 ميليون بشكه در روز به اروپا شامل تركيه نفت صادر كرد كه تقريبا به سطح پيش از تحريم‌ها رسيد و نسبت به 2/1 ميليون بشكه در روز صادرات به آسيا، اندكي كمتر بود. محاسبات رويترز نشان داد صادرات ايران به آسيا در ماه ميلادي گذشته، پايين‌ترين سطح از فوريه سال ۲۰۱۶ بود. صادرات نفت به آسيا به دليل افزايش خريد ميعانات نفتي از سوي كره جنوبي و ژاپن و كاهش خريد نفت از سوي آنها كاهش يافت. به گفته منبع آگاهي كه به دليل محرمانه بودن اطلاعات، مايل نبود نامش فاش شود، ميعانات ايران كه در ذخاير شناور نگهداري مي‌شود، با خريد بالاتر از سوي ژاپن و كره جنوبي تقريبا ته‌كشيده است.
علت ديگر صادرات كمتر ايران به آسيا، تصميم هند براي كاهش خريد سالانه از سوي ايران به ميزان يك پنجم براي سال مالي منتهي به مارس ۲۰۱۸ بود. تهران پس از لغو تحريم‌ها، مشتريان جديدي مانند ليتاسكو و لوتوس را پيدا كرد و مشتريان قديمي مانند توتال، اني، توپراس، رپسول، سپسا و هلنيك پتروليوم را دوباره جلب كرد. ايران كه عضو اوپك است، از مشاركت در توافق كاهش توليد اين سازمان كه در دسامبر منعقد گرديد، معاف شد. توليد نفت ايران در ماه مه به 9/3 ميليون بشكه در روز بالغ شد. بر اساس گزارش رويترز، ايران در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشكه در روز گريد وست كارون توليد مي‌كند كه آن را با گريدهاي سنگين ديگر ايراني براي صادرات تركيب مي‌كند.
زنگنه مي‌گويد كه ايران اميدوار است قراردادهاي جديدي را امسال به امضا برساند. اما توليدي كه از اين توسعه اضافه مي‌شود و افزايش ظرفيت‌ها تاثيري بر همكاري ايران با اوپك نمي‌گذارد.
او به اوپكي‌ها اعتماد مي‌دهد كه برنامه افزايش ظرفيت توليد ايران مغايرتي با تصميم اعضاي مهم‌ترين توليدكنندگان نفت جهان ندارد. به گفته وزيرنفت تصميم اعضاي اوپك، تصميمي كوتاه‌مدت است و برنامه ايران براي افزايش ظرفيت توليد يك بخش از برنامه بلندمدت اين كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون