• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

مديريت افكار عمومي و حفظ امنيت رواني مردم ضرورتي انكارناپذير است

مسعود مرسلپور استاد دانشگاه

عمليات تروريستي و كور داعش در تهران بازتاب گسترده‌اي در سطوح ملي و بين‌المللي داشت.
درست است كه دشمني داعش و گروه‌هاي تكفيري با ايران موضوع تازه‌اي نيست و داعش همواره از دشمني با ايران و عزم خود براي ورود به خاك ما سخن گفته بود اما تاكنون تمام نقشه‌هايش بر باد رفته است و اما اتفاق روز چهارشنبه چند نكته مهم را يادآور مي‌شود: اول اينكه وقوع اين حادثه نشان داد تمام دستگاه‌هاي حاكميتي كشور در مواجهه با چنين اتفاقاتي بايد هماهنگ بوده و به صورت مديريت واحد عمل كنند. دوم اينكه در بروز چنين اتفاقاتي مديريت افكار عمومي و حفظ امنيت رواني مردم ضرورتي انكارناپذير است چرا كه اين عمليات تروريستي نبايد بهانه‌اي براي ايجاد فضاي امنيتي در كشور شود.
امنيت رواني مردم به مدد شرايط امن موجود در كشور تاكنون به مخاطره نيفتاده و قطعا از اين پس هم نخواهد افتاد، پس بايد اين امنيت رواني موجود حفظ شود چراكه اين موضوع، مساله‌اي ساده و پيش پا افتاده نيست و روي فضاي اقتصادي و سياسي كشور تاثيرگذار خواهد بود و اگر امنيت رواني مردم خدشه‌دار شود زمينه براي رخداد مشكلات ديگر نيز پديدار مي‌شود. به طور يقين ايجاد فضاي امنيتي در كشور، فرصت سرمايه‌گذاري را از كشور سلب مي‌كند و به دنبال آن ممكن است تضعيف اقتصاد و روحيه ملي را در پي داشته باشد.
سوم اينكه اين رويداد نشان داد همه جاي جهان در معرض خطر است، بنابراين دستگاه‌هاي سياست خارجي بايد بيش از هر چيز در جهت گسترده‌تر شدن روابط بين‌المللي در جهت سركوب گروهك‌هاي تروريستي بكوشند.
فرموده مقام معظم رهبري مبني بر اينكه عمليات تروريستي تهران ترقه بازي‌اي بيش نبوده، آرامش را به افكار عمومي منتقل مي‌كند و همزمان هشدار مي‌دهد مبادا اين مسائل فضاي كشور را بر هم زند. به فرموده مقام معظم رهبري تروريست‌ها كوچك‌تر از آنند كه بر اراده ملت ايران تاثير بگذارند اما با اتفاق تروريستي تهران محرز شد كه بايد فارغ از هرگونه مسائل سياسي، جناحي و... تهديدات را جدي بگيريم.
همچنين همه سياسيون بايد بدانند منافع جناحي بر منافع ملي ارجح نيست، آنچه اهميت دارد تعميق همبستگي ملي است كه نياز امروز كشور است و مردم نيز بايد بدانند اگر اقدام به موقع نيروهاي امنيتي و انتظامي نبود ممكن بود تلفات بيشتري بدهيم اما به مدد اين حضور تلفات به حداقل رسيد پس نبايد ترسي به خود راه دهند.
در راستاي اتفاقي كه در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام راحل رخ داد چند پرسش مطرح مي‌شود.
اين عمليات تروريستي كور ناشي از چه بوده زيرا به گفته وزير محترم اطلاعات تاكنون 75 تيم مورد شناسايي و ضربه قرار گرفتند.
آيا اين رخداد موجبات اين را فراهم مي‌آورد كه هر بخشي به وظايف و مسووليت‌هاي اصلي خود بپردازد؟
آيا مسوولان ذي‌ربط خواهند توانست بار ديگر امنيت رواني شهروندان در مقابله با عمليات تروريستي را بازسازي و بهسازي كنند؟
اين هشدار و تلنگر تا چه حد مي‌تواند بر انجام وظيفه تك‌تك مسوولان موثر باشد و همگان دريابند خطر بيخ گوش ماست.
آيا ديپلماسي و قدرت نظامي بايد در كنار هم باشند؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون