• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3827 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ خرداد

چهره‌ها- خبرها

اردوغان قول داد تا در كنار «برادران قطري» خود بماند
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه پس از تاييد استقرار نيروهاي اين كشور در قطر، خواستار لغو تمامي تحريم‌هاي مورد حمايت عربستان عليه دوحه شد و گفت: رياض بايد به جاي عداوت و دشمني برادري داشته باشد. رييس‌جمهوري تركيه همچنين به بيان اين مساله پرداخت كه منزوي كردن و به حاشيه راندن قطر راه‌حل مشكلات منطقه‌اي نيست و قول داد كه هرچه در توان دارد براي پايان دادن به اين بحران به كار بگيرد. وي ادامه داد: ما برادران قطري خود را رها نمي‌كنيم. من از دولت رياض يك درخواست ويژه دارم. شما بزرگ‌ترين و قدرتمندترين كشور حوزه خليج فارس هستيد. ما شما را خادم دو مكان مقدس (مدينه و مكه) مي‌دانيم. شما بايد براي برادري و نه دشمني و عداوت تلاش كنيد. شما بايد برادران را در كنار هم قرار دهيد. اين دقيقا چيزي است كه ما از شما انتظار داريم. ما نمي‌خواهيم جدا شويم. بايد اين تحريم‌ها عليه قطر پايان يابد. رييس‌جمهوري تركيه درباره اتهامات وارده به قطر كه باعث بروز اين تنش در منطقه شده نيز گفت: چنين چيزي اصلا وجود ندارد. قطر از افراط‌گرايي حمايت نمي‌كند. دوحه هرگز از تروريسم حمايت نمي‌كند. برخي از كشورها از بابت كمك‌هاي غذايي ما به برادران قطري‌مان راضي نيستند. اما بايد بگويم كه ما به اين كار ادامه مي‌دهيم.


موج هشتگ‌هاي ايراني در پاسخ به وزير امريكايي

كاربران توييتر با راه‌اندازي هشتگ پرشين گلف (Persian Gulf) در مقابل اظهارات اخير ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا كه از نام جعلي خليج عربي استفاده كرده بود واكنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاري آنا، ركس تيلرسون روز گذشته در حالي كه از كشورهاي عربي درخواست مي‌كرد تا محاصره قطر را كاهش دهند از واژه «خليج عربي» استفاده كرد و گفت: اوضاع در «خليج عربي» طي روزهاي گذشته براي ايالات متحده، منطقه و بسياري از مردم كه مستقيما از آن تاثير مي‌پذيرند، دردسرساز شده است. اين اظهارات وزير امور خارجه امريكا كه بسياري بيان آن را به دليل خوشايند عربستان سعودي مي‌دانند، واكنش مردم ايران را در شبكه‌هاي اجتماعي به همراه داشت. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي ايراني با راه‌اندازي هشتگ PersianGolf# (خيلج فارس) به اظهارات تيلرسون معترض شدند. برخي از كاربران در صفحه توييتر، تيلرسون و دونالد ترامپ را خطاب قرار داده و گفته‌اند كه آنها اجازه ندارند درباره افتخارات ايران صحبت كنند. برخي نقشه خليج فارس را منتشر كرده‌اند. كاربر ديگري در توييتر ضمن انتشار اين هشتگ اسنادي از سازمان ملل متحد را منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد كه بايد از واژه (خليج فارس) استفاده شود. يكي از كاربران ديگر توييتر خطاب به تيلرسون نوشته است كه «اين واژه را (خيلج فارس) آنقدر تكرار كن تا در خاطرت بماند.» همچنين در شبكه اينستاگرام نيز همين هشتگ با انتشار تصاويري تاريخي از خليج فارس همراه شده تا به رييس دستگاه ديپلماسي امريكا يادآوري شود كه عناوين و مفاهيم تاريخي مستحكم‌تر از آن هستند كه دستاويز مصلحت‌سنجي‌هاي ديپلماتيك شوند. يكي از كاربران اينستاگرام نيز تصويري از مدالي كه ارتش امريكا به سربازان خود در خليج فارس اعطا مي‌كند، منتشر كرده است كه روي اين مدال صراحتا عنوان «Persian Gulf» حك شده است.


از موضع امريكا تعجب مي‌كنيم

سرگئي لاوروف و محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني، وزراي خارجه روسيه و قطر روز گذشته در مسكو ديدار و گفت‌وگو كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از تاس، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در كنفرانس خبري با محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، همتاي قطري‌اش گفت: ما در خصوص مسائل مربوط به قطر نگران هستيم. روسيه در امور داخلي يا در روابط ميان كشورهاي ديگر دخالت نمي‌كند. وزير خارجه روسيه همچنين گفت‌وگو و مذاكره براي حل اختلاف ميان قطر با كشورهاي عربي و كشورهاي حوزه خليج فارس را خواستار شد و تاكيد كرد: بايد تلاش‌هاي مشترك جهت رويارويي با تروريسم تقويت شود. رييس دستگاه ديپلماسي روسيه همچنين تاكيد كرد، كشورش براي حل تنش‌ اخير ميان قطر و چندين كشور عربي تلاش خواهد كرد. او در آغاز سخنانش با طرف قطري گفت: ما با اكثر طرف‌هاي حاضر در روند كنوني تماس داريم... هر كاري كه روسيه بتواند از طريق سازش و در راستاي منابع طرفين دخيل انجام دهد، در دستور كار قرار مي‌گيرد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» نيز در مسكو ضمن تاكيد بر اين مساله كه روابط ما با ايران مثبت است، گفت كه با اين حال هرگز هيچ تصميمي خارج از چارچوب شوراي همكاري خليج‌فارس اتخاذ نخواهيم كرد. وي افزود كه ما در كنار واشنگتن با تروريسم جنگيديم و اكنون تعجب مي‌كنيم كه امريكا بر اساس ديدگاه‌هاي ديگر كشورها مواضعي را عليه ما اتخاذ كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون