• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

سايه سنگين سياست بر تجارت

رييس كنفدراسيون صادرات با اشاره به همكاري نكردن بانك‌هاي قطري با ايران، گفت: در صورتي كه قطر خواهان همكاري با ايران باشد، بايد پيش از هر اقدامي روابط بانكي‌اش را با كشورمان به حالت عادي بازگرداند.
محمد لاهوتي، درباره دلايل كندي صادرات محصولات ايراني به قطر، افزود: واقعيت اين است كه بعد از برجام، كشور قطر هيچ گشايشي در روابط بانكي خود با ايران نداشت؛ بخشي از اين موضوع ناشي از رغبت كم كشورهاي حوزه خليج‌فارس براي بازگردادن روابط اقتصادي خود با ايران به قبل از تحريم‌ها است.
به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايبنا، وي با اشاره به سياست برخي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس برابر ايران، بخشي از اين رغبت نداشتن براي همكاري با تهران را ناشي از مسائل سياسي دانست و افزود: بعد از برجام هيچ اتفاقي در روابط بانكي ايران با قطر به وجود نيامد؛ در حال حاضر تقريبا روابط كارگزاري بانكي با قطر نداريم.
رييس كنفدراسيون صادرات ادامه داد: در حال حاضر تنها بانك صادرات ايران در قطر فعال است ولي بانك‌هاي قطري حاضر به ارتباط‌گيري و مراوده با اين بانك نيستند.
لاهوتي درباره دلايل رغبت نداشتن بانك‌هاي قطري براي همكاري با بانك‌هاي ايراني، گفت: مشكلات متعددي در اين زمينه وجود دارد كه بخشي از آن مربوط به FATF و بخش ديگر ناشي از سياست‌هاي منطقه‌اي كشورهاي حوزه خليج فارس است؛ با اين حال مهم‌ترين موضوع شايد نگاه بانك‌هاي دنيا به هزينه- فايده خود در برقراري روابط با بانك‌هاي ايراني باشد.
وي در اين خصوص توضيح داد كه بانك‌هاي قطري با مقايسه حجم ناچيز تجارت تهران-دوحه با حجم تجارت بالاي قطر با امريكا و كشورهاي اروپايي و به دليل نگراني از تهديد يا جريمه شدن از سوي دولت امريكا، ترجيح مي‌دهند بازارهاي خود را حفظ كرده و بانك‌هاي خود را دچار تهديد نكنند.
رييس كنفدراسيون صادرات حجم تجارت تهران- دوحه را در بهترين حالت ۱۷۰ تا ۱۸۰ ميليون دلار عنوان كرد كه از اين رقم ۱۴۰ تا ۱۵۰ ميليون دلار آن سهم صادرات ايران و ۳۰ ميليون دلار نيز سهم صادرات قطر به ايران مي‌شود.
عضو اتاق بازرگاني خاطرنشان كرد كه به‌دليل حجم ناچيز تجارت، دولت‌هاي دو كشور به‌دنبال برقراري روابط بانكي نبودند و اهميت ويژه‌اي به برقراري روابط نداده‌اند.
لاهوتي با مقايسه تجارت گسترده‌تر ايران با امارات، تركيه و عراق نسبت به قطر اظهار داشت: امروز همچنان مشكلات بانكي قطر براي بانك‌هاي ايراني پابرجاست و در صورتي كه بعد از اتفاقات اخير اين كشور خواهان همكاري با ايران باشد، در نخستين مرحله بايد روابط بانكي خود را با تهران عادي كند زيرا برجام اجرايي شده و ديگر بانك‌هاي ايراني تحريم نيستند.
يادآور مي‌شود، چهار كشور عربستان‌سعودي، امارات، بحرين و مصر از روز ۱۳ خردادماه تمامي روابط سياسي، ديپلماتيك و اقتصادي خود را با قطر به اتهام حمايت دوحه از تروريسم قطع كرده‌اند.
رييس كنفدراسيون صادرات، عادي‌سازي روابط بانكي و تسهيل در صدور رواديد براي تجار و بازرگانان ايراني از سوي قطر را لازمه تجارت گسترده‌تر با تهران دانست و افزود: اگر روابط بانكي برقرار شود موضوع فاينانس، گشايش اعتبار و استفاده از خطوط اعتباري مي‌تواند كمك‌كننده باشد؛ با توجه به ساخت و سازهاي گسترده در قطر دو كشور مي‌توانند در حوزه خدمات فني و مهندسي همكاري خوبي داشته باشند.
لاهوتي خدمات كشتيراني را از ديگر موضوعات همكاري تهران با دوحه اعلام كرد و گفت: از آنجايي كه كشتي‌هاي بزرگ قطري كه پيش از اين در بنادر امارات پهلو مي‌گرفتند ديگر نمي‌توانند در اين كشور پهلو بگيرند، اين امكان وجود دارد كه ايران بندر امام خميني(ره) و بندرعباس را در اختيار كشتي‌هاي قطري قرار دهد و آنها كالاهاي خود را با كشتي‌هاي كوچك‌تر به قطر انتقال دهند.
وي درباره اينكه مشكلي در زمينه بيمه محصولات صادراتي به قطر وجود دارد يا خير؟، گفت: حجم تجارت دو كشور تاكنون به ميزاني نبوده كه زياد به دنبال جزييات باشيم ولي در صورتي كه مشكل بانكي حل شود، مشكل بيمه نيز به‌طور خودكار حل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون