• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3839 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير

خط و نشان‌هاي بيهوده اسراييل براي فلسطيني‌ها

نمي‌خواهيم پاي حتي يك آواره فلسطيني به مرزهاي 67 برسد

ميثم سليماني

نگاه خصمانه در سرزمين‌هاي اشغالي عليه فلسطينيان كماكان موج مي‌زند. با وجود اينكه جرد كوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده تا به عنوان نماينده ويژه در امور صلح خاورميانه راه‌حلي براي بحران چندين‌ساله فلسطين پيدا كند، اما به نظر نمي‌رسد با حضور كوشنر نيز روزنه اميدي براي حل بحران ايجاد شود. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي روز گذشته اعلام كرد كه اين رژيم اجازه نخواهد داد فلسطيني‌هايي كه سرزمين خود را رها كرده‌اند و اكنون اين زمين در تصرف اسراييل قرار دارد بازگردانده شوند. سخناني كه نشان مي‌دهد رژيم اسراييل اصلي‌ترين اولويت‌هاي مذاكرات صلح را نپذيرفته، زيرا از جمله اصلي‌ترين شروط گروه‌هاي فلسطيني مانند حماس و فتح براي هرگونه مذاكره، بازگشت آوارگان فلسطيني به خانه‌هاي خود است.  به گزارش نيوزويك؛ ليبرمن همچنين احتمال هرگونه معامله‌اي در راستاي به رسميت شناختن ادعاهاي فلسطيني‌ها در سرزمين‌هايي كه توسط اين رژيم اشغال شده است را نيز رد كرد. گفتني است از سال 1949 صهيونيست‌ها بخش‌هايي از سرزمين‌هاي فلسطيني را به اشغال خود درآوردند. اما بعد از جنگ شش روزه در سال 1967 اين بخش‌ها گسترش پيدا كرد به گونه‌اي كه آنها نيمي از بيت‌المقدس و كرانه باختري را نيز كه اكنون فلسطيني‌ها مدعي بازگرداندن آنها هستند به اشغال خود درآوردند. اكنون رژيم صهيونيستي اين مناطق را سرمايه خود مي‌داند؛ سرمايه‌اي كه نتيجه آن آوارگي بخشي از مردم فلسطيني از خانه‌هاي خود شده است. سازمان ملل تاكنون اين اشغالگري را پس از جنگ شش روزه سال 1967 هنوز به رسميت نشناخته است، اما اسراييل استدلال مي‌كند بازگشت به مرزهاي قبل از جنگ 1967 امنيت آنها را به خطر مي‌اندازد. ليبرمن در حالي اين سخنان را مي‌گويد كه نخست وزيران سابق رژيم صهيونيستي همچون ايهوت اولمرت مواضع متفاوتي را نسبت به اين موضوع عنوان كرده بودند.
ليبرمن در سخناني در نزديكي تل آويو خطاب به حاضران مدعي شد: ما نمي‌خواهيم پاي حتي يك آواره فلسطيني به مرزهاي 67 برسد. وي افزود هيچ نخست‌وزير ديگري همچون اولمرت نخواهد آمد كه چنين پيشنهاداتي را به فلسطيني‌ها ارايه دهد.
 اين ماه پنجاهمين سالگرد آواره شدن صدها هزار فلسطيني است كه پس از جنگ شش روزه در سال 1967 مجبورشدند از خانه و كاشانه‌هاي خود فرار كنند اين اتفاق زماني رخ داد كه تنش‌ها در منطقه به شديدترين حالت خود رسيد و اسراييلي‌ها توانستند با يك حمله پيشگيرانه به مصر، اردن و سوريه وارد جنگي شوند كه بخش‌هايي از خاك اين كشورها را نيز تصرف كنند. اسراييل توانست نوار غزه را از مصر بگيرد و صحراي سينا را به تصرف خود دربياورد. همچنين بلندي‌هاي جولان در سوريه را به تصرف خود درآورد و به كرانه غربي رود اردن نيز حمله كرد و شرق بيت‌المقدس را نيز به تصرف خود درآورد. پس از درگيري‌ها در سال 1973 ميان اعراب و اسراييل فلسطيني‌ها مجاز بودند كه در قلمرو نوار غزه و كرانه باختري و غربي بيت المقدس حضور داشته باشند، اما اسراييل همچنان به شهرك‌سازي‌ها در زمين‌هاي اشغالي فلسطين به ويژه در كرانه باختري ادامه داد، هرچند با مقاومت‌هايي روبه‌رو مي‌شدند اما با سركوب و درگيري كار خود را پيش مي‌بردند. در ماه مه ‌2011 باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده در سخناني اظهار داشت كه مرزهاي اسراييل و دولت آينده فلسطين بايد بر اساس خطوطي كه پيش از نبرد سال 1967 بوده بنا شود و بر اساس آن يك توافق متقابل نيز شكل گيرد. اين سخنان در آن دوران به‌شدت مورد اعتراض كابينه محافظه‌كار بنيامين نتانياهو قرار گرفت. هرچند تحركاتي در راستاي رسيدن به توافق شكل گرفت اما در نهايت بي‌نتيجه پايان يافت. گفتني است ايالات متحده بزرگ‌ترين متحد ديپلماتيك و نظامي اسراييل به حساب مي‌آيد كه اغلب از قدرت وتوي خود براي حفاظت از اسراييل استفاده مي‌كند و در دولت اوباما يك بسته كمك‌هاي 10 ساله مالي به اسراييل ارايه شد. اما ايالات متحده نيز به خصوص در دولت اوباما تلاش زيادي براي آشتي ميان اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها انجام داد تا روند صلح ميان دو طرف را تسهيل كند و در طول ساليان گذشته نيز نسبت به توسعه شهرك‌سازي‌هاي اسراييل به‌شدت انتقاد كرد. همچنين ارايه پيشنهاد اوباما كه از طريق سخنراني جان كري، وزير امورخارجه وقت در دسامبر گذشته مطرح شد عنوان كردند كه اسراييل بايد به مرزهاي 1967 بازگردد، موضوعي كه با خشم اسراييل مواجه شد. كري تصريح كرد: تقريبا با همه كساني كه من صحبت كرده‌ام، اين اصل روشن شده است؛ هيچ تغييري توسط اسراييل غير از بازگشت به خطوط و مرزهاي 1967 توسط جامعه بين‌المللي به رسميت شناخته نمي‌شود مگر اينكه هر دو طرف موافق آن باشند.
نتانياهو نه تنها سخنراني را محكوم كرد بلكه آن را بي‌ثبات‌كننده دانست، اما جانشين اوباما، رييس‌جمهور دونالد ترامپ گفت: با اسراييل بسيار ناعادلانه رفتار شده است. دونالد ترامپ پس از سخنراني كري عنوان كرد كه اسراييل پس از بيستم ژانويه كه او در كاخ سفيد به قدرت مي‌رسد قوي‌تر خواهد شد. از همين رو بلافاصله زماني كه ترامپ بيستم ژانويه وارد كاخ سفيد شد سيل خواسته‌هاي اسراييل به كاخ سفيد سرازير شد. آنها خواستار ادامه شهرك‌سازي و حتي انتقال سفارت ايالات متحده از تل‌آويو به اورشليم شدند. با روي كار آمدن ترامپ در كاخ سفيد شهرك‌سازي‌هاي اسراييل از سر گرفته شد اما شان اسپايسر سخنگو و مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور عنوان كردند كه اين كار كمكي به صلح نمي‌كند. از طرفي ديگر طبق گزارش‌ها ترامپ از انتقال سفارت نيز منصرف شده است.
دونالد ترامپ موضع سختي را در خصوص حمايت از اسراييل در مجامع بين‌المللي اتخاذ كرده است. حتي پس از نشست صميمانه محمود عباس با دونالد ترامپ بسياري فكر مي‌كردند كه مسير صلح شايد در دولت ترامپ هموار شود اما محمود عباس در سفر خود به منطقه خطاب به ترامپ هشدار داد كه در خصوص ارتقاي صلح ميان فلسطينيان دروغ مي‌گويد.
جرد كوشنر، داماد و مشاور ترامپ نيز از روز چهارشنبه وارد منطقه شد تا مسيري را براي حل بحران و صلح در خاورميانه ترسيم كند. در حالي كه كاخ سفيد ديدار بين كوشنر و نتانياهو را بسيار سازنده توصيف كرد اما واشنگتن پست گزارش داد كه نه فلسطيني‌ها و نه اسراييلي‌ها خوشبيني زيادي به پيشرفتي در اين مساله ندارند. اكنون پنج ميليون فلسطيني در نقاط مختلف جهان آواره و پناهنده هستند كه توسط آژانس امداد و نجات سازمان ملل به ثبت رسيده‌اند كه اين آمار بالاترين ميزان پناهجو در سراسر جهان است كه هيچ راهكار مشخصي براي آن وجود ندارد.
معمولا هر رييس‌جمهوري در ايالات متحده روي كار مي‌آيد عنوان مي‌كند كه قصد دارد صلح خاورميانه را اجرايي كند، دونالد ترامپ نيز يكي از آنها بود، اما رويكرد او نشان داده هيچ برنامه‌اي براي اين موضوع ندارد و داماد او نيز خود مي‌داند كه او مرد اين ميدان نيست، چرا كه اختلاف‌هاي ميان دو طرف به حدي زياد است كه به راحتي نمي‌توان طرفين را پاي ميز مذاكره نشاند چرا كه طرفين حتي ملزومات اوليه را براي كنار هم نشستن و گفت‌وگو كردن را ندارند. نتانياهو كابينه‌اي را رهبري مي‌كند كه همگي از محافظه‌كاران و تندروهاي جناح راست اين رژيم هستند كه ازجمله آن مي‌توان به وزير جنگ اين رژيم اشاره كرد. در طرف مقابل نيز محمود عباسي به عنوان طرف مذاكره قرار دارد كه مقبوليت او در كرانه باختري به‌شدت زير سوال است و از حمايت گسترده‌اي در سرزمين‌هاي فلسطيني به عنوان يك پشتوانه براي مذاكره برخوردار نيست. همين عوامل موجب شده كه حتي نماينده ويژه رييس‌جمهور ترامپ نيز نتواند كاري از پيش ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون