• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3839 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير

ترامپ به دنبال حل بحران قطر به روش كمپ ديويد

گروه جهان| بحران ميان قطر و عربستان سعودي هر روز جنبه جدي‌تر و تازه‌تري به خود مي‌گيرد و تنها نكته‌اي كه بسيار دور از دسترس به نظر مي‌رسد حل اين اختلاف‌ها در كوتاه‌مدت است. 48 ساعت پيش بود كه خبر رسيد كشورهاي عربي عضو ائتلاف عربستان سعودي درخواست‌هاي خود را از قطر فهرست كرده‌اند و به اين كشور، 10 روز فرصت داده تا اين درخواست‌ها را عملياتي كند. دوحه نيز 24 ساعت قبل اعلام كرد كه اين درخواست‌ها بسيار دور از واقع هستند و امكان اجرايي شدن آنها وجود ندارد. با اين همه خبرگزاري فاكس‌نيوز نزديك به دولت ترامپ در گزارشي ادعا كرده است كه ايالات متحده و دونالد ترامپ به دنبال روشي ديگر براي حل و رفع بحران قطر مي‌گردند؛ ترامپ خواهان رفع اين مناقشه به روشي شبيه به روش كمپ ديويد است. به گزارش تابناك بر اساس اين گزارش، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده، خواهان آن شده است كه بحران پديد آمده ميان قطر و كشورهاي عربي را به روشي همانند روش كمپ ديويد و با برگزاري يك نشست چند جانبه حل و رفع كند. اين نشست شامل عربستان، مصر و پنج كشور ديگري است كه با قطر قطع روابط تجاري و ديپلماتيك كرده‌اند. اين شبكه خبري مدعي شده كه طي هفته‌هاي اخير، واشنگتن چندين گزينه متفاوت را براي حل اين مناقشه مد نظر قرار داده بوده كه يكي از آنها دست يازيدن به روش و الگوي سال 1978 در كمپ ديويد است كه منجر به صلح ميان رژيم اسراييل و مصر شد. يكي از مقامات ارشد كاخ سفيد در همين رابطه به اين خبرگزاري گفته است: اكنون زمان كمپ ديويد است. ما در چهل سال گذشته، هيچ مشكل و بحراني شبيه به اين نديده بوديم و اكنون رييس‌جمهور مي‌خواهد از همين الگو براي اين مساله استفاده كند.
اين مقام ارشد در سخناني كه شبيه به هشدار براي كل منطقه است، بيان كرده كه رييس‌جمهور امريكا، خواهان اصلاح رفتار در قطر است و البته اين موضوع، تنها مربوط به قطر نمي‌شود، بلكه شامل ساير كشورهاي منطقه نيز مي‌شود. وي گفته: رييس‌جمهور مي‌خواهد تا همه بازيگران كليدي را به واشنگتن دعوت كند. اين بازيگران بايد گروه‌هايي افراطي شبيه اخوان المسلمين را در راستاي ثبات در خاورميانه در سطحي وسيع نفي و طرد كنند.
اين موضوع تنها مربوط به حمايت قطر از اخوان‌المسلمين نيست، بلكه موضوع حمايت از همه گروه‌هاي افراطي به شكل كلي است. اين مقام دولتي در كاخ سفيد در خصوص زمان برگزاري اين اجلاس و نشست جزيياتي را عنوان نكرده و تنها گفته كه هنوز اين آهن داغ است. در همين حال، يكي از متخصصان خاورميانه و از نزديكان كاخ سفيد كه ظاهرا در جريان اين نشست قرار داشته است به خبرگزاري فاكس نيوز گفته كه هدف از برگزاري اين نشست تقويت مجدد ائتلاف امريكا در خليج فارس است كه در دوران اوباما به‌شدت تضعيف شد. وليد فارس در اين رابطه بيان كرد: چهار متحد اصلي امريكا در خاورميانه يعني عربستان، مصر، امارات متحده عربي و بحرين والبته ساير شركاي امريكا، از جمله بازيگراني هستند كه براي سال‌ها از واشنگتن در رابطه با حمايت‌هاي سياسي و مالي قطر از اخوان المسلمين شكايت كرده‌اند. به گفته وي، سخنراني ترامپ در رياض منجر به آن شده است كه اين كشورها اكنون رويكرد خود را در رابطه با اين موضوع تغيير داده و عملا وارد فاز جديدي براي تقابل با حمايت‌هاي قطر از اين گروه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون