• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3839 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير

ميدان جنگ مجازي

رسانه‌هاي مصري: در قطر عمليات تروريستي انجام دهيد

كشورهاي عربي حالا كه بعد از سال‌ها سياست مدارا و تظاهر به دوستي را كنار گذاشته، وارد بازي خطرناكي شده‌اند كه نتيجه آن ممكن است به نابودي منطقه يا در گرفتن جنگي تمام عيار در خاورميانه منجر شود. گرچه مسوولان عربستان، امارات، بحرين و مصر اعلام مي‌كنند قصد اقدام نظامي عليه قطر را ندارند و بحران را بايد از راه ديپلماتيك حل كرد اما در بازي امروز كشورهاي عربي با يكديگر هر حركت اشتباهي ممكن است براي دو طرف گران تمام شود، هرچقدر عربستان و امارات منفعلانه و متهورانه وارد اين بازي شده‌اند قطر تلاش مي‌كند آرام‌تر عمل كرده و با ادعاي دوري از تنش خود را از انجام حركت‌هاي انفعالي دور كند. با نگاهي اجمالي و گذرا به فهرست 13گانه مطالبات كشورهاي عربي به قطر متوجه خواهيم شد كه اين مطالبات با هدف تشديد تنش و نه حل ماجرا ارايه شده است، احتمالا كشورهاي عربي انتظار داشتند قطر با صدور بيانيه‌هاي شديداللحن فرصت را براي رياض و ابوظبي مهيا كند تا بتوانند اتهامات خود عليه دوحه را اثبات كنند اما بيانيه وزارت خارجه قطر در خصوص اين مطالبات و تاكيد بر اينكه اين فهرست را مورد بررسي قرار خواهد داد و نتيجه را به كويت اعلام مي‌كند اماراتي‌ها و سعودي‌ها را متعجب كرد تا جايي كه انور قرقاش وزير مشاور دولت امارات در امور خارجه قطر را متهم كرد كه خود متن پيشنهادهاي كشورهاي عربي را منتشر كرده تا تلاش‌هاي كويت براي ميانجيگري را با شكست مواجه كند و آن را اقدامي بچگانه توصيف كرد.
روزنامه العرب به نقل از تحليلگران عربي گزارش داده كه كشورهاي منطقه مي‌خواهند يك بار براي هميشه پرونده قطر و اختلافات خود با اين كشور را ببندند، براساس اين ديدگاه يا قطر با كشورهاي عربي همسو مي‌شود يا طلاقي بين دوحه با ديگر كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ايجاد خواهد شد كه يكي از نخستين اقدامات بعد از اين مساله اخراج دوحه از شوراي همكاري خليج فارس خواهد بود.
با اين وجود وزارت خارجه قطر در بيانيه خود اعلام كرد كه دوحه اين فهرست را بررسي مي‌كند و پاسخ مناسب آن را به كويت تحويل خواهد داد، اين كشور همچنين از نقش دولت و امير كويت براي حل بحران تقدير كرده است. اما يكي از عجيب‌ترين مطالبات كشورهاي عربي از قطر نه تنها تعطيلي شبكه الجزيره بلكه تعطيلي همه رسانه‌هاي مكتوب و غيرمكتوب تحت حمايت دوحه است، شبكه خبري الجزيره با صدور بيانيه‌اي ضمن رد اين درخواست گفته بود عربستان و امارات به دنبال محاصره حرفه خبرنگاري هستند و اين شبكه معتقد است هر درخواستي براي تعطيلي شبكه الجزيره تلاشي در راستاي از بين بردن آزادي بيان در خاورميانه و تجاوز به حقوق مردم براي دريافت اطلاعات مختلف است.
از سوي ديگر در حالي كه به نظر مي‌رسيد امريكا قرار است ميانجيگري ويژه‌اي درخصوص پرونده قطر داشته باشد، ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا بعد از گفت‌وگو با محمد‌بن‌عبدالرحمن وزير خارجه قطر تاكيد كرد كه از كشورهاي عربي منطقه مي‌خواهد در خصوص اين بحران خويشتنداري كنند و با گفت‌وگو مشكلات خود را برطرف كنند. در همين راستا كاخ سفيد هم اختلافات كشورهاي عربي را دعوايي خانوادگي توصيف كرد كه بهتر است كشورهاي عربي براي حل آن تلاش كنند و يادآور شد تا زماني كه از واشنگتن خواسته نشده، اين كشور براي حل اين بحران مشاركت نخواهد كرد.
فضاي مجازي اما در طول چند هفته گذشته به ميدان جنگ مجازي كاربران عربي با يكديگر تبديل شده است، در همين راستا و بعد از درخواست كشورهاي عربي براي بسته شدن شبكه الجزيره شماري از كاربران و حاميان اين شبكه با به راه انداختن هشتگ‌هاي حمايتي با بسته شدن اين شبكه يا رسانه‌هاي ديگر مخالفت كردند، اما فاز جديد دشمني با قطر را رسانه‌ها و اصحاب رسانه‌هاي مصري كليد زده‌اند.
در يكي از ويديو‌هايي كه به صورت گسترده در فضاي مجازي منتشر شده خالدالصالح سردبير روزنامه مصري اليوم‌السابع كه به حمايت از دولت عبدالفتاح السيسي معروف است خواستار اقدام نظامي عليه قطر شده است. اين روزنامه‌نگار مصري مي‌گويد: چرا قطر را مورد هدف قرار ندهيم، چرا عليه اين كشور عمليات انجام ندهيم، من خواستار برنامه‌ريزي براي حمله به قطر هستم چه از سوي دولت چه از سوي افرادي كه دولت را دوست دارند، فداييان ملي يا مقاومان ملي هر طور كه خودتان صلاح مي‌دانيد.
لميس الحديدي مجري كهنه كار مصري هم در برنامه خود ضمن تاكيد بر اختلاف قاهره و دوحه مي‌گويد قطر به قدري كوچك است كه يكي دو انفجار آن هم در يك روز مي‌تواند در اين كشور تاثير بسزايي داشته باشد. انتشار اين اظهارات در شبكه‌هاي اجتماعي جنجال فراواني به پا كرد، جمال ريان مجري شبكه الجزيره در صفحه توييتر خود نوشت كه اين صحبت‌ها به معناي دعوت علني و رسمي از سوي رسانه‌هاي مصري براي انجام عمليات تروريستي در قطر است و براي اينكه اين افراد به اتهام تشويق به خشونت تحت پيگرد قانوني قرار بگيرند كافي است. اين بحران هر روز وارد فاز تازه‌اي مي‌شود ولي بعد از پايان دوران هيجان و رسيدن به نتيجه‌اي نهايي يا كشورهاي عربي همانطور كه وعده داده بودند جدايي چندساله از قطر را رقم مي‌زنند يا قطر را وادار مي‌كنند كه به خواسته‌هاي آنان تن دهد كه با وجود پافشاري دوحه بر اين مساله كه استقلال سياسي خود را تحت هر شرايطي حفظ خواهد كرد به نظر مي‌رسد جدايي عربي دير يا زود اتفاق مي‌افتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون