• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3839 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير

30 جمله در ستايش ستاره 30 ساله فوتبال دنيا

از اوباما تا رونالدو، همه از مسي مي‌گويند

ليونل مسي روز شنبه در روساريو جشن تولد ۳۰ سالگي‌اش را در حالي گرفت كه به زودي با آنتونيا روكوتسو ازدواج خواهد كرد. ستاره آرژانتيني در ۳۰ سال توانست ۳۰ جام با بارسلونا فتح كند. تنها آندرس اينيستا در اين زمينه با مسي برابري مي‌كند و هم تيمي سابقش دني آلوس با فتح ۳۳ جام بالاتر از آنها است. مسي زماني كه ۱۳ ساله بود به بارسلونا پيوست و نخستين‌بار تحت هدايت فرانك رايكارد جام قهرماني را بالاي سر برد. او در آن زمان پسر بچه‌اي بيش نبود و شماره ۳۰ را بر تن مي‌كرد. بازيكن آرژانتيني در فصل ۵ – ۲۰۰۴ نخستين‌بار فاتح لاليگا شد. مسي در اين مدت هشت بار توانست قهرماني در لاليگا (۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶) را تجربه كند. چهار بار قهرمان ليگ قهرمانان (۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵) شد و در كوپا دل‌ري (۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷) به پنج جام دست يافت. همچنين هفت سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳و ۲۰۱۶) سه سوپر جام اروپا (۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵) و سه جام جهاني باشگاه‌ها (۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵) را كسب كرد.

تعيين‌كننده
مسي از همه لحاظ بازيكن مطمئني است. او يكي از بهترين‌هاي جهان است و فينال‌هاي زيادي را با پيراهن بارسلونا تجربه كرده. از ۱۷ آگوست ۲۰۰۶ (ديدار رفت سوپر جام اسپانيا برابر اسپانيول) تا ۲۷ مه ‌۲۰۱۷ (فينال كوپا دل‌ري) ۲۵ بار در ديدارهاي نهايي حضور داشت و تنها پنج بار در فتح جام ناكام ماند.

آمار گلزني
ستاره آرژانتيني در زمينه گلزني نيز آمار فوق‌العاده‌اي بر جاي گذاشته است. او ركورد 5/1 گل در هر بازي را به ثبت رسانده است. فصل ۰۸– ۲۰۰۷ آغاز شروع ثبت چنين ركوردي براي مهاجم بارسلونا بود. او در سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ بهترين آمار را به ثبت رساند. مسي در فصل ۱۲ – ۲۰۱۱ در ۶۰ بازي ۷۳ گل (ميانگين 21/1) به ثمر رساند و ۳۵ پاس گل داد. همچنين در فصل ۱۳ – ۲۰۱۲ در ۵۰ بازي توانست ۶۰ بار گلزني كند (ميانگين 2/1 گل) و ۱۸ پاس گل داد. جالب اين جاست در اين دو فصل بارسلونا نتوانست قهرمان ليگ قهرمانان و لاليگا شود. ستاره آرژانتيني توانست بزرگ‌ترين بحران خود را پشت سر بگذارد. او در فصل ۱۴ – ۲۰۱۳ در ۲۶ سالگي تنها توانست ۴۶ بازي انجام دهد و ۴۱ گل يعني ۳۲ گل كمتر از يك فصل قبل از آن به ثمر برساند. آسيب‌ديدگي‌هاي متعدد در اين موضوع تاثيرگذار بود. او در اين شرايط به جام جهاني رفت و در گلزني ناكام بود و در نهايت در فينال جام را از دست داد. با اين حال مسي يك فصل بعد پاسخ همه را داد و در ۵۷ بازي ۵۸ گل به ثمر رساند. او گلي را در ويسنته كالدرون به ثمر رساند كه باعث شد جام قهرماني در لاليگا به تيمش برسد. همچنين عملكردهاي به يادماندني‌اش در نيمه نهايي ليگ قهرمانان برابر بايرن مونيخ در نوكمپ و فينال كوپا دل‌ري برابر اتلتيك بيلبائو در خاطره ماند. او همچنين توانست در اين سال توپ طلا را براي نخستين‌بار به دست بياورد. مسي در حالي امروز ۳۰ ساله شد كه توانست فصلي فوق‌العاده‌ را به پايان برساند و فاتح كفش طلا و كوپا دل‌ري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون