• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

نگاهي به رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي كشتي آزاد

سلام مدعيان به پاريس

وحيد جعفري

رقابت‌هاي انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي ايران، سال به سال شرايط بهتري پيدا مي‌كند، به نحوي كه كمتر شاهد بي‌قانوني يا دور زدن قانون براي ملي‌پوش شدن افراد هستيم و همين موضوع باعث شده تا وقتي تيم‎هاي ايران راهي مسابقات مختلف مي‎شوند، شرايط بهتري براي كسب موفقيت داشته باشند.
انتخابي تيم‌هاي ملي كه طي روزهاي گذشته برگزار شد نه اينكه ضعف نداشته باشد؛ اما خب نكات قوت بسياري داشت تا بتوانيم از آن دفاع كنيم. از سالن برگزاري مسابقات گرفته كه به بهترين شكل ممكن تجهيز شده بود تا عوامل اجرايي و...؛ اما با اين حال انتقاداتي نيز به انتخابي به اين شكل و در اين زمان مطرح است. اول اينكه برگزاري مسابقات به صورت دو حذفي و با اين حجم و فشردگي بهتر است در دو روز برگزار شود؛ رقابت داخلي است و فدراسيون مي‌تواند فارغ از يك سري از قوانين اتحاديه جهان مسابقات را برگزار كند، ‌همانطور كه در اقدامي جالب نفر قهرمان بايد دو فينال از سه فينال ممكن را به نام خود كند. پيش‌تر نيز اين پيشنهاد به فدراسيون داده شده بود كه در صورت امكان شرايط را طوري پيش ببرد كه كشتي گيران در دو روز به ميدان بروند. به عنوان مثال تمامي اوزان در يك روز وزن‌كشي كرده و فرداي آن روز رقابت‌هاي دور مقدماتي تمامي اوزان برگزار شده و در روز دوم شاهد برگزاري فينال همه اوزان باشيم. با اين روش علاوه بر اينكه شاهد رقابت‌هاي باكيفيت‌تري خواهيم بود، احتمال آسيب ديدگي كشتي‌گيران هم كاهش يافته و تماشاگران بيشتري هم راهي محل برگزاي مسابقات خواهند شد. در اين شكل كه هم‌اكنون مسابقات انتخابي يا هر رقابت ديگري برگزار مي‌شود، در روز اول مسابقات كشتي‌گيران چهار وزن نخست به ميدان مي‌روند، كشتي‌گيراني كه هواداران خاص خود را دارند و براي تماشاي رقابت آنها راهي محل برگزاري مسابقات مي‌شوند و خب با پايان مسابقات قهرمانان مورد علاقه خود در روز نخست مبارزات، ديگر در روز دوم مسابقات -كه رقابت‌هاي چهار وزن دوم برگزار مي‌شود- راهي سالن نمي‌شوند و علاقه‌مندان به قهرمانان چهار وزن دوم كه در روز دوم مسابقه خواهند داد هم در روز نخست به محل برگزاري رقابت‌ها نخواهند آمد، در حالي كه اگر بتوان با توجه به روشي كه در بالا به آن اشاره شد، وزن‌كشي همه اوزان با هم باشد و كشتي‌گيران همه وزن‌ها در روز نخست مسابقات روي تشك رفته و دورهاي مقدماتي را تا بعدازظهر برگزار كرده و با استراحتي مناسب در بعدازظهر روز دوم، رقابت‌هاي فينال تمامي اوزان برگزار شود، هم شاهد نمايش بهتري از كشتي‌گيران خواهيم بود و هم تماشاگران بيشتري را در ورزشگاه خواهيم داشت. با تمام اين تفاسير امسال انتخابي تيم ملي به دليل حضور اكثر ستاره‌هاي كشتي ايران -كه شرايط كشتي گرفتن و حضور در مسابقات پيش رو را دارند- تبديل به رقابت‌‌هاي جذاب و مهيجي شد كه حاضرين در سالن را بسيار به وجد آورد و تبديل به مسابقه‌اي به ياد ماندني شد.
روند قانونمند شدن كشتي در حال تكامل است، هرچند هنوز تا تكميل شدن فاصله دارد؛ اما همين كه در حال طي كردن اين مسير است و توانسته خود را به شرايط نامطلوب گذشته ديكته كند، بسيار حايز اهميت بوده و بايد آن را ارج نهاد. هر چند هنوز قوانين به نفع عده‌اي -كه مي‌توانند به نفع منافع ملي گام بردارند- خم مي‌شود؛ اما خب ترديدي نيست وقتي در سال‌هاي آتي نيروي انساني موجود در كشتي افزايش يابد -كه خود به تكميل شدن اين روند كمك بسياري خواهد كرد- مي‌توان اميدوار بود كه قوانين نه ديگر به نفع فردي بشكند و نه خم شود، چرا كه در اين شرايط، ديگر هر فرد خود تبديل به مهره‌اي مي‌شود كه مي‌تواند با توجه به توانايي‌ها و آموخته‌هايش به نفع منافع ملي گام بردارد و نياز نيست فرد ديگري را به آن ترجيح داد. كشتي در مسير درست و ثبات است و اگر همين روال را ادامه دهد، دچار توفان نخواهد شد. هيچ قانوني بي‌ايراد نيست؛ اما قوانين بهتر و كم ايرادتر هميشه وجود داشته و كمك حال افراد و سيستم‌هاي حاكم بوده‌اند و اصلاح قوانين همواره بهترين راه براي رسيدن به يك شرايط ايده‌آل است. در مسابقات انتخابي كه پنجشنبه و جمعه در سالن 12 هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران برگزار شد، افراد حاضر در سالن، شاهد يك انتخابي واقعي و تمام عيار بودند؛ مسابقه‌اي كه به دل نشست و اتفاقات و حوادث بسياري كه در آن رقم خورد به اين مهم كمك زيادي كرد.

 

يزداني ستاره بي چون و چرا
حسن يزداني ستاره بي‌چون و چراي اين روزهاي كشتي است؛ آزادكاري كه نامش پاي خيلي‌ از تماشاگران را از گوشه و كنار ايران به استاديوم باز كرد تا شاهد نمايش خيره‌كننده‌اش باشند. دوئل اصلي انتخابي در وزن 86 كيلو بود، وزني كه در آن همه انتظار فينالي حساس بين يزداني و عليرضا كريمي را مي‌كشيدند؛ اما خب محمدجواد ابراهيمي و عزت‌الله اكبري دو تن از ديگر مدعيان همانطور كه احتمال مي‌رفت توانستند معادلات را به هم بزنند و فرد ديگري كشتي پاياني را با يزداني برگزار كند. مصاف ابراهيمي و كريمي بسيار سرنوشت‌ساز بود. ابراهيمي ابتدا وقتي به مرد آهنين كشتي برخورد كرد در اصطلاح از هم پاچيد؛ اما در روند فرسايشي كشتي با اينكه پايش آسيب ديد، توانست با تكيه بر نحوه مبارزه خاص خود و بهره بردن از اشتباه كريمي به او  غلبه كند، در اين زمان و در تشك كناري يزداني داشت اكبري شكست خورده را بدرقه مي‌كرد. كشتي بعد مصاف يزداني بود با كريمي. كريمي 5 بر صفر و در دو تايم به پسر جسور كشتي ايران باخت. او تنها آزادكاري بود كه در مقابل يزداني -كه همه را در همان تايم نخست 10 بر صفر شكست داد- چنين نمايشي داشت. كشتي تشك كناري، بين اكبري و ابراهيمي به دليل آسيب‌ديدگي ابراهيمي و غيبتش روي تشك به نفع اكبري تمام شد تا جدول مسابقات حكم به مصاف يزداني و اكبري در ديدار پاياني دهد. جوان اول اين روزهاي كشتي ايران در مصاف پاياني باز با نتيجه يك طرفه به پيروزي رسيد تا ثابت كند كه تشنه و منتظر موفقيت در رقابت‌هاي جهاني پاريس است.

شكست كميل به دست محبي
كميل قاسمي ديگر ستاره حاضر در انتخابي بود. دارنده برنز و نقره المپيك به دليل قابليت‌هاي فني و هوش بالا يك سر و گردن از رقباي خود بالاتر است؛ اما همواره در ورزش قدرتي كشتي بايد مراقب جوان‌هاي باانگيزه و تنومند بود. يدالله محبي پسر تنومند و جسور كرمانشاه تازه وارد است؛ اما چم و خم كشتي را خوب از عموهاي بزرگ خود ياد گرفته است. برادر‌زاده حسن و حسين محبي قهرمانان دوست داشتني ديروز كشتي، حالا به سنگين وزن خود مي‌نازند و دوست دارند هر آنچه از كشتي دنيا طلب دارند، نوه قدرتمند پهلوان يدي -كه چندي پيش قهرماني آسيا را نيز از آن خود كرد- نقد كند. يدالله محبي، پدر برادران محبي بود از پهلوانان بنام كرمانشاه كه حالا نوه‌اش نام پدر بزرگ را به ارث برده است. قاسمي در كشتي اول با محبي جوان در يك اشتباه استراتژيك و بي‌توجه به جواني و انگيزه حريف، كمر را به دستان قدرتمند يدالله داد تا از بالا به روي پل برود و قافيه را ببازد. در كشتي پاياني با اينكه دو بر دو برابر بودند به حريف يورش برد و به جاي حريف به بيرون رفت. اين‌بار اشتباه در اعتراض به راي داوران در 40 ثانيه مانده با پايان كشتي رخ داد تا قاسمي براي برنده شدن مجبور باشد به جاي يك امتياز دو امتياز كسب كند و در اين شرايط سنگين و نفسگير، گرفتن يك امتياز آسان نبود چه برسد به دو امتياز و همين پاي برگه شكست كميل را توسط داوران امضا كرد. يدالله محبي قبل‌تر نيز با ضربه فني از سد امين طاهري گذشته بود؛ طاهري نيز خود پيش از اين جابر صادق‌زاده، پهلوان ايران را حذف كرده بود. طاهري جوان در كشتي با قاسمي هم بسيار كميل را آزار داد و براي دقايقي از حريف باتجربه خود پيش بود. حال با توجه به اين موضوع بايد ديد كادرفني جواني، انگيزه و زور و بازوي يدي اين روزهاي كشتي ايران را به تيزهوشي و تجربه كميل ترجيح مي‌دهد يا...

احسان‌پور  برنده دوئل دنباله‌دار
وزن 61 كيلو كم مدعي نداشت؛ اما خب رقابت نهايي بين احسان‌پور و اسماعيل‌پور تا حدود زيادي قابل پيش‌بيني بود. صادقيان جوان و بياياني جوان‌تر كه به وزن 61 كيلو آمده ار ديگر نام‌هاي آشناي وزن دوم بودند. دوئل دنباله‌دار احسان‌پور و اسماعيل‌پور به كشتي سوم كشيد. ابتدا مسعود دو بر يك پيروز شد. كشتي دوم را بهنام چهار بر صفر از آن خود كرد تا كشتي به فينال سوم برسد. در كشتي نهايي بهنام احسان‌پور موفق شد چهار بر يك مسعود اسماعيل‌پور را شكست داده و جواز حضور در جهاني را به نام خود كند.

قهرماني اطري در غياب رحيمي
در وزن 57 كيلو حسن رحيمي، برنده برنز المپيك به دليل آسيب‌ديدگي غايب بود و سرمستي هم نتوانست به دليل بي‌تفاوتي در مسابقات اخير جواز حضور در انتخابي را كسب كند. در غياب اين دو، همان‌طور كه قابل پيش‌بيني بود رضا اطري قهرمان شد؛ اما خب كادر فني به دليل غيبت موجه رحيمي قرار است بين او و نفرات برتر، انتخابي درون اردويي برگزار كند.

نصيري مسافر جهاني
احمد محمدي كه پاي خود را جراحي كرده بود بسيار اميدوار بود تا به انتخابي برسد؛ اما نايب قهرمان جهان به آمادگي لازم نرسيد تا در غياب او ميثم نصيري يك بار ديگر ملي‌پوش شود. نصيري از زماني كه محمدي آسيب ديده است يكه‌تاز وزن 65 كيلوگرم بوده و در تمام مسابقات ممكن به ميدان رفته و نتيجه هم گرفته است.
ياراحمدي جانشين يزداني
وزن 74 كيلوگرم ديگر حسن يزداني كه به وزن بالاتر رفته را ندارد و در غياب او پيمان ياراحمدي تنومند قهرمان شد. رضا افضلي از كرمانشاه به كشتي بازگشته و جواز حضور در انتخابي را داشت؛ اما او ديگر هرگز افضلي جنگنده سابق نشده و شايد نشود. بهمن تيموري، برنده مدال برنز آسيا هم بود كه خب به پيمان ياراحمدي و حسين الياسي باخت تا فينال اين وزن را پيمان با حسين برگزار كنند. ياراحمدي با ۲ پيروزي مقابل الياسي به‌عنوان قهرماني رسيد. الياسي در مبارزه دوم به علت آسيب‌ديدگي حاضر به مبارزه نشد.

محمدي قهرمان شد
در غياب رضا يزداني كه پاي خود را به تيغ جراحان سپرد و معلوم نيست ديگر روي تشك حاضر شود يا نه، امير محمدي همان‌طور كه قابل‌پيش بيني بود قهرمان وزن 97 كيلوگرم شد. حال  كادر فني تصميم گرفته از ميان محمدي و مدعيان شكست‌خورده‌اي چون مجتبي گليج دست به انتخاب نفرات اعزامي به رقابت‌هاي جهاني و مسابقات ايندورگيم تركمنستان بزند.

داداش پور قهرمان كهنه كار
در وزن 70 كيلوگرم كار به فينال سوم كشيد. همه انتظار فيناليست شدن مصطفي حسين خاني و حامد رشيدي را مي‌كشيدند؛ اما كهنه‌كاري به نام سعيد داداش‌پور مازندراني كه به نمايندگي از تهران روي تشك حاضر مي‌شد معادلات را به هم زد تا سه بار با حسين خاني برنده مدال برنز امسال جهان پنجه در پنجه بيندازد. رشيدي برنده برنز امسال آسيا بعد از اينكه به اصغر جبلي باخت در مصاف با حسين‌خاني در حالي كه دو بر صفر عقب بود به دليل آسيب‌ديدگي از ادامه مسابقات انصراف داد تا رقابت اصلي بين داداش‌پور و حسين‌خاني ادامه يابد. كشتي اول را سعيد كه دو بر يك عقب بود در لحظات پاياني سه بر دو از مصطفي برد. در كشتي دوم حسين‌خاني جبران كرد و پنج بر دو به پيروزي رسيد. كار به كشتي سوم و ديدار پاياني مسابقات كشيد كه داداش‌پور موفق شد چهار بر سه حسين‌خاني را شكست دهد. داداش‌پور در دو دقيقه پاياني كه از حريف پيش بود، كاملا در لاك دفاعي فرو رفته و بارها با سوءاستفاده از قوانين داوري و البته تيزهوشي در حملات حسين‌خاني روي زانوهاي خود به بيرون تشك رفت تا امتياز از دست ندهد تا به عنوان يكي قديمي‌ترين قهرمانان انتخابي روي سكوي نخست قرار گيرد. با توجه به سوابق دو كشتي‌گير احتمالا كادر فني راي به حضور داداش‌پور در مسابقات ايندورگيم تركمنستان دهد و حسين‌خاني را راهي جهاني فرانسه كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون