• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

توافق بيش از 120 كشور جهان براي منع سلاح‌هاي اتمي

تحريم مالكان سلاح هسته‌اي جواب نداد

گروه ديپلماسي| ايران قويا از امحاي سلاح هسته‌اي دفاع مي‌كند. اين سخناني است كه رضا نجفي، نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حاشيه نشست پيمان منع سلاح‌هاي اتمي بيان كرد. بيش از 120 كشور جهان در روز جمعه به وقت نيويورك در مقر سازمان ملل، نخستين توافقنامه بين‌المللي را براي ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي تصويب كردند. ابتكار عمل اين موضوع توسط اتريش، برزيل، مكزيك، آفريقاي جنوبي و نيوزيلند بود كه در نهايت با راي 122 كشور به تصويب رسيد و تنها هلند با آن مخالفت كرد و سنگاپور نيز راي ممتنع داد. به طور كلي 9 كشور دارنده سلاح هسته‌اي از جمله ايالات متحده، روسيه، بريتانيا، چين، فرانسه، هند، پاكستان، كره شمالي و رژيم اسراييل اين مذاكرات را بايكوت كردند و همچنين اكثر اعضاي ناتو به دليل اينكه زير چتر حمايتي هسته‌اي امريكا قرار دارند در آن حضور پيدا نكردند. ژاپن نيز با وجود اينكه قرباني حملات اتمي در سال 1945بود اين جلسه را تحريم كرد. با اين وجود خاطره تلخ بمب‌گذاري‌هاي هيروشيما و ناكازاكي در گفت‌وگو‌هاي روز جمعه مورد بحث قرار گرفت. رييس اين كنفرانس الاين وايت گومز به گاردين گفت: هفت دهه است كه جهان از قدرت تخريب سلاح‌هاي هسته‌اي آگاهي دارد. اين توافقنامه يك بيانيه كاملا روشن است كه جامعه جهاني قصد دارد به يك پارادايم جديد امنيتي كه شامل سلاح‌هاي هسته‌اي نيست حركت كند. در اين معاهده 10 صفحه‌اي اما درخواست‌هاي گسترده‌اي مطرح شده است. امضا‌كنندگان اين توافقنامه متعهد شده‌اند تا توسعه، آزمايش، ساخت، مالكيت يا تهديد به استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي را كنار بگذارند و همچنين انتقال سلاح‌هاي هسته‌اي به يكديگر نيز ممنوع است. در حال حاضر اين معاهده توسط سازمان ملل متحد تصويب شد و در تاريخ 20 سپتامبر روند امضاي آن توسط اعضا آغاز مي‌شود و قبل از اينكه تبديل به يك قانون بين‌المللي شود بايد حداقل 50 كشور آن را به تصويب برسانند. مطمئنا مانع اصلي اين توافق بسياري از اعضاي برجسته جامعه بين‌المللي و متحدان آنها هستند كه به اين توافق ورود پيدا نكردند. سفيران ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه در سازمان ملل در بيانيه مشتركي اظهار داشتند كه هيچگونه قصدي براي پيوستن به اين معاهده ندارند و اظهار داشتند كه اين معاهده واقعيت‌هاي محيط‌هاي امنيتي بين‌المللي را ناديده مي‌گيرند. آنها اعلام كردند كه اين واقعيت است كه اين معاهده به دليل تهديد رو به رشد برنامه‌هاي هسته‌اي و موشكي كره شمالي ناكام خواهد ماند. گفتني است كره شمالي به تازگي نخستين موشك قاره پيماي خود را آزمايش كرد كه كارشناسان معتقدند به هاوايي و آلاسكا نيز مي‌تواند حمله كند. اين كشور همچنين از سال 2006 تاكنون پنج آزمايش هسته را انجام داده كه به نظر مي‌رسد خود را براي بار ششم آماده مي‌كند. ايالات متحده، انگليس و فرانسه به جاي ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي و خطر آسيب‌پذيري در برابر حمله كره شمالي، اميدوارند كه پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (NPT) را تقويت كنند تا اين معاهده به ديگر كشورها غير از پنج قدرت اصلي هسته‌اي كشيده شوند. طبق NPT پنج كشور وعده داده‌اند در جهت خلع سلاح هسته‌اي قدم بردارند و دسترسي كشورهاي غير هسته‌اي به فناوري هسته‌اي را براي توليد انرژي كمك كنند. اما بسياري از كشورها از NPT همواره براي ناتوان ساختن خلع سلاح سريع انتقاد كرده‌اند.
ايران موافق خلع سلاح اتمي است
رضا نجفي، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پس از راي‌گيري در سخناني ضمن تاكيد بر اينكه معاهده نكات مثبت بسيار و در عين حال كسري‌هايي را نيز دارا است، تصريح كرد: در معاهده فوق تقريبا به طور گسترده به همه جوانب فاجعه بار استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي اشاره شده است با اين همه مي‌شد در معاهده فوق تاكيد شود كه به كارگيري سلاح‌هاي هسته‌اي جنايت ضد بشريت است و اين امر در مجمع عمومي سازمان ملل نيز مورد تاييد قرار مي‌گرفت. نجفي در بخش ديگري از سخنانش گفت: ايران همچنين بر حفظ و مدرنيزه كردن سلاح‌هاي هسته‌اي انتقاد دارد. نجفي در پايان بر تعهد جمهوري اسلامي بر رعايت همه نكات مرتبط با منع استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي تاكيد كرد. هيات جمهوري اسلامي ايران در پايان كنفرانس مذاكره سند حقوقي ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي، حمايت ايران را از تلاش‌هاي بين‌المللي براي امحاي كامل سلاح‌هاي هسته‌اي اعلام داشت. در پايان اين كنفرانس كه به مدت سه هفته در مقر سازمان ملل در نيويورك برگزار شد، معاهده ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي به تصويب رسيد.
رضا نجفي طي سخناني پس از تصويب اين معاهده، گفت: جمهوري اسلامي ايران قويا از هدف اين معاهده در ممنوع كردن تملك و استفاده يا تهديد به استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان حمايت مي‌كند. وي با اشاره به اينكه ايران خود يكي از قربانيان سلاح‌هاي كشتار جمعي است، به فتواي رهبر معظم انقلاب مبني بر حرام بودن سلاح‌هاي كشتار جمعي نيز اشاره كرد و اقدام كنفرانس در اشاره به نقش رهبران مذهبي در تلاش براي امحاي كامل سلاح‌هاي هسته‌اي در متن معاهده را مورد تقدير قرار داد. وي با يادآوري خطرات سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي در منطقه حساس خاورميانه گفت: پيشنهاد ايران در ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه يكي از نمونه‌هاي تلاش كشورمان براي رفع خطر اين سلاح‌ها از منطقه بوده است. لازم به ذكر است كه اين معاهده براي نخستين بار 70 سال بعد از استفاده امريكا از سلاح هسته‌اي در هيروشيما و 50 سال پس از انعقاد معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي (ان پي تي)، از نظر حقوقي تملك، توليد، استفاده يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي را تحت هر شرايطي به طور كامل ممنوع مي‌كند. همچنين، طبق اين معاهده، دارندگان سلاح هسته‌اي موظف هستند پس از لازم الاجرا شدن آن، فهرست سلاح‌هاي هسته‌اي خود و تاسيسات توليد آنها را به دبيركل سازمان ملل اعلام كرده و سريعا آنها را از حالت عملياتي خارج سازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون