• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

راز تخريب‌ها و بيقراري‌هاي مخالفان دولت چيست؟

اين شيوه ناپسند عيب بزرگ ديگري هم دارد كه جامعه را دوقطبي مي‌كند و اكثريت موافقان را در مقابل مخالفان قرار خواهد داد. اما ضرر ديگر اينكه در چنين فضايي نقد علمي و دلسوزانه عملكرد دولت ديگر جايي براي طرح نخواهد يافت و اگر هم بيان شود در هياهوهاي سياسي گم مي‌شود و مورد توجه قرار نمي‌گيرد. كار اجرا حوزه بسيار سخت و پيچيده با انواع چالش‌ها و مانع‌هاست و مديران هم در آن دچار خطاي فراوان مي‌شوند، وقتي نقد درست و علمي جاي خود را به مچ‌گيري‌هاي سياسي بدهد اتفاقا مديران ضعيف از آن استقبال كرده و نواقص احتمالي را پشت پرده‌هاي سياست مخفي مي‌كنند، اينجاست كه اصلي‌ترين قرباني منافع مردم خواهد بود و افراطيون مخالف قبل از اينكه به رقيب ضربه زده باشند به مردم خسارت وارد كرده‌اند.
اما به نظر مي‌رسد مخالفان تندروي دولت با وقوف به همه موارد ذكر شده هدف بزرگ‌تري را تعقيب مي‌كنند، هدفي كه از نظر آنان هر هزينه‌اي برايش رواست! موضوع آن است كه آقاي دكتر روحاني يك رييس‌جمهور همطراز 24 ميليون راي و اقتداري مستظهر به حمايت بالا از سوي جامعه است. چنين رييس‌جمهوري مي‌تواند كارهاي بزرگ بكند و موانع درشت را از جلوي پاي خود و مردم بردارد. اگر چنين شود كه مي‌شود شكستي كم سابقه نصيب مخالفان افراطي خواهد شد و سپهر سياست در كشورمان را با تحولي بزرگ روبه‌رو خواهد كرد. به نظر مي‌رسد تمام تلاش مخالفان دولت اين است كه آقاي روحاني چنان درگير و مشغول و محاط در بحران‌هاي روزمره شود كه هم از اقتدارش كاسته شود و هم از حل مشكلات بزرگ سياسي و اقتصادي فرو بماند.
مثلا اگر فردا دستگاه رياست‌جمهوري اعلام كند كه اهداف آقاي روحاني از رشد يكي، دو درصدي اقتصاد و ايجاد اشتغال و بستن چند قرار داد بزرگ و خريدن هواپيما و افزوده نشدن تحريم جديد تجاوز نخواهد كرد احتمالا توپخانه‌هاي مخالفان خاموش خواهد شد و چه بسا كمك كنند كه اين حداقل‌ها تحقق هم پيدا كند. مشكل آنجاست كه 24 ميليون راي‌دهنده رسمي و بسياري كه موفق به راي دادن به ايشان نشدند و با درهاي بسته حوزه‌هاي راي‌گيري مواجه شدند از رييس‌جمهور انتظارت بزرگ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي دارند و ايشان هم كه به تلويح و تصريح قول عملي كردن وعده‌هاي خود را داده است بايد بدين سو حركت كند. اين درست همان نقطه‌اي است كه احتمالا مخالفان تندرو و تندخو را بي‌قرار مي‌كند و آتش بس همجناحي‌هاي خود را هم برنمي‌تابند. اما شايد خوشتر آن باشد كه رييس‌جمهور محترم ضمن پايبندي به ميثاقي كه با مردم بسته است با آرامش و همراهي همان مردم بهانه‌ها را از مخالفان بگيرد و يكي از اهداف بزرگ خود را ناموفق كردن غوغاسالاران براي ايجاد تنش و چالش و معركه‌آفريني قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون