• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

واكنش نوبخت به بازداشت برادر رييس‌جمهور

مطمئنيم اگر فريدون برادر روساي قواي ديگر هم بود اين‌گونه رفتار مي‌شد

گروه سياسي

نشست خبري سخنگوي دولت براي دومين هفته پياپي با موضوع قرارداد توتال آغاز شد. اين‌بار نوبخت اما، نه براي بيان جزييات اين قرارداد، بلكه براي پاسخ به همه كساني آمد كه از روز امضاي اين قرارداد يا با طرح سه فوريتي وارد كارزار شدند كه البته با اقبال چنداني روبه‌رو نشدند يا با غيرقانوني خواندن انعقاد آن، سعي كردند تا پروسه جديدي براي اعتراض كليد بزنند. سخنگوي دولت ديروز در پاسخ به طرح اين گونه مواضع از سوي برخي چهره‌هاي سياسي، از هيات نظارتي گفت كه براي بررسي قرارداد توتال تشكيل شده و جلساتي از آن هم در حال برگزاري است. دو نفر از نمايندگان شامل روساي كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و انرژي به نمايندگي از قوه مجريه، دادستان كل كشور به عنوان مدعي‌العموم و وزراي نفت و اقتصاد و رييس سازمان برنامه و بودجه و رييس كل بانك مركزي از اعضاي حاضر در اين جلسات هستند تا هيچ قراردادي بدون نظارت اين هيات عالي به تصويب نرسد كه قرارداد توتال يكي از اين موارد است. بر اساس قانون هر قرارداد نفتي پس از بررسي نسخه‌اي به رهبري و نسخه‌اي ديگر به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي‌شود. نوبخت اين قرارداد را كم‌نظير در تاريخ ايران به ويژه بعد از برجام دانست و گفت: ضمن احترام به كساني كه دلسوزانه نسبت به منافع ملي نظر مي‌دهند به ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه همه در راستاي تعهد قانوني و احترام به مردم نظر مي‌دهند و دولت بايد بشنود و پاسخ دهد، ولي روش برخورد با اين موضوع طرح سه‌فوريتي نيست. قانون پيش‌بيني‌هاي لازم را در اين زمينه انجام داده است البته ممكن است كساني از سر دقت صحبت نكنند ولي ما انتظار داريم سخنان منطقي ارايه شود.

از پيشداوري‌ها دوري كنيم
نوبخت با بيان اينكه قرارداد توتال با توجه به چارچوب‌هاي جديد نفتي تنظيم شده است و با قانون مغايرتي ندارد و نظارت‌هاي لازم نيز از سوي مراجع مرتبط صورت گرفته است، به طرح موضوع محرمانه بودن يا نبودن اين قرارداد كه مورد بحث چند وقت اخير بود، اشاره كرد و گفت: قرار شده است در اين زمينه شوراي عالي امنيت ملي و هيات عالي نظارت به اين موضوع رسيدگي كنند. بنابراين همه اركان نظام و نظارتي و قوه قضاييه بالاي سر اين قرارداد حضور دارند.

علت وثيقه بالاي برادر رييس‌جمهور را نمي‌دانم
اما بازداشت برادر رييس‌جمهور از ديگر موضوعاتي بود كه سوال مشترك برخي خبرنگاران از سخنگوي دولت را به خود اختصاص مي‌داد. نوبخت در پاسخ به اينكه حسين فريدون چند بار از سوي دادسرا احضار شده و علت صدور وثيقه 50 ميليارد توماني چه بوده است، اظهار كرد: نظر رييس‌جمهوري همواره اين بوده كه همه افراد بايد به قانون پايبند باشند. آقاي فريدون در مورد موضوعات مختلف مرتب به مرجع قضايي مراجعه مي‌كردند و به سوال‌ها پاسخ مي‌گفتند و اين‌بار هم مثل گذشته رفتند ولي براي ايشان قرار وثيقه صادر شد كه چون مبلغ آن بالا بود، زماني براي تامين آن وجود نداشت. كه البته بعد، دوستان تلاش كردند و خودشان هم سند گذاشتند كه آن مقدار وثيقه را تامين كردند.
سخنگوي دولت اظهاركرد: نمي‌توانم به‌درستي درباره بالا بودن قرار وثيقه داوري كنم ولي ايشان كه نمي‌توانستند فرار كنند يا جايي بروند، هر وقت هم كه احضار مي‌شدند به دادسرا مي‌رفتند. بنابراين علت بالا بودن وثيقه را نمي‌دانم و اينكه زندان بروند و رسانه‌اي بشود. اگر انسان محترمي يك ساعت هم به زندان برود، ممكن است خدشه‌اي به حيثيتش وارد شود.

استقلال دستگاه قضا
قوت قلب ما است
وي خاطرنشان كرد: از برادران‌مان در قوه قضاييه انتظار قضاوت عادلانه داريم؛ آقاي رييس‌جمهوري نيز در اين موضوع بسيار صبور و خويشتندار بودند، همان طور كه مرام‌شان بود. از اينكه قوه قضاييه آنقدر مستقل است كه برادر رييس‌جمهور را احضار مي‌كند و اگر لازم شد، قرار هم صادر مي‌كند، طبعا باعث قوت قلب ماست. ترديد نداريم كه اگر برادر رييس قوه قضاييه و برادر رييس قوه مقننه هم باشد، دستگاه قضاي مستقل ما همان طور كه با برادر رييس‌جمهور برخورد كرد با آنها هم برخورد مي‌كند. اين باعث مباهات ما است كه در نظامي باشيم كه عدالت به صورت يكسان اجرا شود. نوبخت در پاسخ به اينكه نحوه تامين وثيقه آقاي فريدون به چه صورت بوده است، يادآور شد: بخشي از طريق ملك شخصي ايشان و بخشي نيز قطعا ايشان دوستاني دارند كه در اين زمينه تلاش كردند. نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا بازداشت حسين فريدون تاثيري بر تصميم روحاني در چينش كابينه دارد، افزود: اين مواردي كه شما اشاره كرديد تاثيري بر اراده روحاني ندارد. رييس‌جمهور بسيار صبور و خويشتندار عمل مي‌كند و بسيار هم زيرك است و مي‌داند برخي اقدامات براي برهم زدن ثبات انجام مي‌شود بنابراين رييس‌جمهور با اين اقدامات از مسير اعتدال خارج نمي‌شود.
تعيين اعضاي كابينه از ديگر موضوعاتي بود كه سوال مشترك تعداد  زيادي از خبرنگاران حاضر در نشست خبري ديروز را به خود اختصاص داد. نوبخت در پاسخ به تشكيل دولت دوازدهم، شائبه فشار از سوي جريان‌هاي سياسي، حجم تخريب‌ها و اتفاقاتي كه تاثيرگذار در اين مساله است، گفت: رخداد بزرگي در كشور در 29 ارديبهشت ماه اتفاق افتاد و مردم براي اجرايي شدن مطالبات خود آقاي روحاني را انتخاب كردند، حال ما خود را جاي ايشان بگذاريم، چه بايد كرد؟ از يك سو مردم راي دادند و رييس‌جمهوري خود را انتخاب كردند و از طرفي جريان‌هاي سياسي هم كمك كردند اما كنشگران و جريان‌هاي سياسي به نيابت، رضايت مردم و پيشرفت كشور به آقاي روحاني كمك كردند و اصالت در اين خصوص با مطالبات مردم است.

هنوز ليست كابينه نهايي نشده است
سخنگوي دولت به تمايل رييس‌جمهور به به‌كارگيري نيروهاي اصولگراي معتدل اشاره و خاطرنشان كرد: رييس‌جمهوري معتقد است بايد افراد معتدل از اصولگرايي هم به كار گرفته شود ولي يكي از شاخص‌هايش همراهي، همدلي و هم‌عقيده بودن است كه به اهداف اصلي كمك خواهد كرد. نوبخت با طرح اين سوال كه اگر گله كنيم كه چرا رييس‌جمهوري تاكنون به جمع‌بندي كابينه نرسيده است، گفت: تا جايي كه اطلاع دارم اين ليست كامل نشده است و هر زمان كامل شود اطلاع‌رساني مي‌شود. وي تصريح كرد: در حال حاضر هيچ موردي قطعي نيست و رييس‌جمهوري در حال ارزيابي افراد بر اساس ملاك‌هاي مختلف است تا كابينه‌اي كارآمد و قوي براي پاسخگويي به مطالبات مردم تشكيل دهد.

هيچ فشاري بر تصميم رييس‌جمهور تاثير ندارد
سخنگوي دولت درباره اينكه گفته شود عده‌اي در اين زمينه رييس‌جمهوري را تحت فشار قرار مي‌دهند، يادآور شد: با شناختي كه از ايشان دارم وي انساني مقاوم است و در برابر فشارها و پاسخگويي به مطالبات مردم هيچ يك از اين فشارها موثر نخواهد بود. نوبخت در پاسخ به اينكه اگر برخي اتفاقات اين روزها منجرشود تا رييس‌جمهوري از اراده خود در تنظيم كابينه بازگردد، گفت: معتقدم ايشان هر آنچه را كه لازم باشد انجام خواهند داد و همواره بر تعامل با قوا، خويشتنداري و صبوري عمل خواهد كرد. نوبخت افزود: رييس‌جمهوري بسيار زيرك است و همه اين اقدامات را مي‌فهمد كه اقدامي ممكن است در جهت بر هم زدن آرامش باشد ولي هيچگاه از اعتدال و هدف خود خارج نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون