نمايشگاه الكامپ و استراتژيهاي رسانهاي
جلال سميعي
1- در روزهاي پيشين، نمايشگاه الكامپ بعد از مدتها كه هر پاييز برگزار ميشد، با تغييراتي در تابستان به راه افتاد و بازديدكنندگان زيادي هم با وجود اين تغيير به الكامپ آمدند؛ نمايشگاهي كه يكي از مهمترين رخدادهاي هر سال در حوزه فناوري و دستاوردهاي مربوط به فضاي آنلاين و ابزارها و اپليكيشنهاست. امسال هم بسياري از شركتهاي قديمي و جديد و البته استارتاپها (ايدههاي جديد اجراشده كه ممكن است تحت حمايت قانوني و آموزشي و مالي سرمايهگذارها و سازمانها هم قرار بگيرند) در الكامپ حاضر بودند و بازار تبليغات و مذاكرات و انواع ترفندها براي جلبتوجه داغ بود.
2- مشاهدات من از نمايشگاه الكامپ، سواي بازديد از سالن استارتاپها و اندك بودن ايدههاي تازه نسبت به سال گذشته، چرخه رسانهاي سنتي و تكرارياي را نشان ميداد كه حتي در يكي از بهروزترين رويدادهاي فضاي آيتي و با در نظر گرفتن جامعه هدفي كه دستكم تجربه و مهارت رسانهاي بيشتري از عموم جامعه در شناخت و بهكارگيري ابزارها و رسانههاي نو دارد، باز هم قدرت سنتي خودش را داشت؛ فراواني بروشورهاي چاپي، سرگرميهاي لابد نشاطآور و تكراري جلوي غرفهها، صفي كه براي قرعهكشيها و دريافت شارژ يا اينترنت هديه ديده ميشد، راديوي نمايشگاه كه تصور ميكنم چندان در وفور صداها و آهنگها شنيده نميشد... مجموعا تصويري از نمايشگاه مهم حوزه آيتي به شما ميداد كه گويا براي غرفهدارهاي حتي توانمند و مشهور هم هيچ ايده تازه و خلاقانهاي كه دستكم متناسب با نوآوريهاي مورد انتظار جامعه هدف انديشيده و اجرا شده باشد، اهميتي ندارد.
3- طبعا چنين ماجرايي به برگزاركنندگان نمايشگاه مربوط نيست؛ به اين فكر ميكردم كه مجموعه دلايلي از اقتصاد مرتبط با اعداد و فاكتورهاي محبوب، تا روابط كاري بخشهاي روابطعمومي و بازاريابي با پيمانكاران رسانهاي و حتي هدفگيري بخش وسيعتري از جامعه هدف يك نمايشگاه تخصصي، باعث ميشوند كه بيشتر غرفهها همچنان بر روشهاي معمول و رسانهها و ابزارهاي هميشگي اصرار و تمايل داشته باشند؛ اتفاق (به گمان شخصي من) غمانگيز همين است كه روشهاي تبليغاتي و ابزارهاي رسانهاي حتي براي چنين نمايشگاهي هم از سطح كلي پيشرفتها و دستاوردهاي شركتهاي خدماتدهنده حاضر در نمايشگاه، جا ماندهاند.
4- دستاورد مهم نمايشگاه الكامپ اما محك خوردن بسياري از ايدهها و ادعاهاي تازه در حوزه فناوري و رسانه است؛ رقابت ميان ايدهها و حضور رقباي پرتعداد در هر بخش، كمك مهمي به خود صاحبان ايده و كسبوكار ميكند كه خود را با حضور رقبا بازبيني و ارزشيابي كنند؛ هر چقدر ابزارها و فناوري عموميتر و دسترسيپذيرتر ميشوند، مزيت رقابتي هم بيشتر به ويژگيهاي ديگري همچون مدل درآمدي و بازاريابي، ارتباط و محتواي رسانهاي، تصوير برند و هويت شفاهي آن در جامعه و... مربوط ميشود؛ از اينرو، تا ايدهها و ادعاها در يك رقابت واقعي محك نخورند، جز اميدواري و شانس، مزيت رقابتي چنداني نخواهند داشت.