• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

جزييات دادگاه ديروز متهمان نفتي

10 كشتي مفقودند

گروه سياسي

آخرين دفاعيات متهم رديف دوم پرونده نفتي اخذ شد. ديروز و در ششمين جلسه رسيدگي به اتهامات مهدي شمس‌زاده كه در شعبه 28 دادگاه انقلاب در حال بررسي است، اين متهم در حالي پشت جايگاه قرار گرفت كه از قاضي مقيسه درخواست برگزاري غيرعلني دادگاه را داشت تا در آن بتواند زواياي پنهان اين پرونده را افشا كند. او با اعلام اينكه به‌طورخصوصي آماده ارايه توضيحات است، دفاعيات خود را با اين گلايه آغاز كرد: «در اين چند روز تهمت‌‌هايي به من زده شد.» در اين حين رييس دادگاه پرسيد: «بر چه اساس مي‌گوييد به شما تهمت زدند؟ اعمالي را براي رسيدن به مطامع دنيوي انجام داديد و بلاهايي را سر اين نظام آورديد و آنچه ديروز نماينده دادستان قرائت كرد اقارير خود شما بود.» متهم هم مانند قبل كيفرخواست را داراي اشكالات اساسي دانست كه براساس نامه هلدينگ‌سورينت تنظيم شده است كه رييس دادگاه هم به‌دنبال اين اظهارات شمس‌زاده با بيان اينكه اين كيفرخواست براي امروز نيست و ٢٦ جلسه دادگاه رسيدگي برگزار شد، گفت: شما با عنوان خدمت به نظام اسلامي، يك ميليارد و ٢٠٠ ميليون يورو و همچنين پول ١٠ كشتي را مفقود كرديد. شمس‌زاده هم در واكنش به اظهارات قاضي تصريح كرد: طبق اسناد مشخص است كه يك ميليارد و ٢٠٠ ميليون يورو به صرافي سفير آلتين رفته است و من حاضرم در رديابي پول كمك كنم.
متهم: جزء به جزء كارهايم را با مقامات امنيتي در ميان گذاشتم
به گزارش خبرگزاري ايرنا، شمس‌زاده هدف خود از ورود به كشور را خدمت عنوان كرد و گفت: جزء به جزء كارهايم را با مقامات امنيتي در ميان گذاشتم و با تاييد آنها اقدام كردم، اما جالب اينجاست كه به همكاري نكردن، متهم مي‌شوم. درحالي كه مي‌توانستم اونور اير را بفروشم و خود و نسل بعدم را بيمه كنم. متهم رديف دوم پرونده نفتي در پايان دفاعيات خود بر اساس اصل ٥٦ قانون اساسي تقاضاي حكم عادلانه كرد و سپس بهمن افشار، يكي از وكلاي مدافعش براي دفاع از او در برابر اتهامات وارده در جايگاه حاضر شد.
قاضي: به موكل خود گفتيد دادگاه را كش بدهد
افشار با ذكر چند مورد از كيفرخواست اظهار كرد: بند پ ماده ٣٥٩ قانون آيين دادرسي كيفري مبني بر ترتيب و نحوه رسيدگي در دادگاه در اين دادگاه رعايت نشد و درحال‌حاضر نمي‌دانم شكات اصلا شكايتي دارند يا نه كه قاضي مقيسه در پاسخ به او گفت: مثل اينكه وقتي آقاي مهدوي، نماينده شركت نفت شكايت و ادعاي خود را مطرح و در اين زمينه مطالب مفصلي را بيان مي‌كردند شما خواب بوديد يا در دادگاه حضور نداشتيد. رييس دادگاه با بيان اينكه شما به موكل خود گفتيد كه دادگاه را كش بدهد؛ تشكيل پرونده بر مبناي شكايت تامين اجتماعي، شركت نفت و ساير وكلاي محترم حاضر در جلسه دادگاه بوده است، بنابراين در محدوده كيفرخواست صحبت كنيد و در مورد اين مطلبي كه گفتيد بنده ايراد اساسي‌ نمي‌بينم. وكيل مدافع شمس‌زاده ادامه داد: در ٥ جلسه گذشته مدام حرف موكل من قطع مي‌شد و نماينده دادستان كيفرخواست را قرائت مي‌كرد كه رييس دادگاه دراين‌باره گفت بنده از نماينده دادستان خواستم كيفرخواست را قرائت كند و او اظهارات و اقارير آقاي شمس‌زاده را بيان مي‌كرد كه ايرادي ندارد. وي افزود: اگر من در مقام قاضي با متهم دهن به دهن شوم و زياد سوال بپرسم، مي‌گويند قاضي متهم را تحقير مي‌كند‌؛ اين دادگاه علني است و پرسش‌هاي بنده بيشتر براي روشن شدن قضيه و صدور حكم است چون فرداي قيامت بايد جوابگوي اعمالم باشم. نماينده دادستان هم در اين هنگام با استناد به ماده ٣٧١ قانون آيين‌دادرسي كيفري، اظهار كرد كه اين ماده به نماينده دادستان اجازه داد تا عقيده خود را بيان كند.
وكيل متهم: موكلم در راستاي اهداف نظام قدم برداشته است
وكيل متهم رديف دوم افزود: عرض من اين است آيا تامين اجتماعي هم از ما شكايت دارد يا نه و مقيسه پاسخ داد: شكايات مطرح شده و گويا شما پرونده را مطالعه نكرده‌ايد و در حال حاضر اگر دفاعي داريد انجام دهيد. وي در بيان دفاعيات گفت: به هيچ عنوان تابعيت دوگانه موكلم مخفي نبوده پس اين باعث نمي‌شود وي را فردي بيگانه و انگليسي بدانيم؛ چون ارتباط موكلم با ايران قطع نبوده و همواره در راستاي اهداف نظام قدم برداشته است و در اين پنج جلسه دادگاه تمام مطالب را با صداقت بيان كرده است.
وكيل متهم رديف دوم پرونده نفتي در ارتباط با قيمت هواپيماي اونور‌ اير و اينكه ٢٢٥ ميليون دلار خريداري شده، گفت: در سال‌هاي تحريم، نفت فروخته مي‌شد و به چين و هند مي‌رفت و پول آن را پس نمي‌دادند و مجبورمان مي‌كردند كه كالاي بنجل به كشور بياوريم و طبق اظهارات و براساس پول‌هاي رد و بدل شده خيلي از نهادهاي نظامي و انتظامي مي‌خواستند با فروش نفت بودجه خود را تامين كنند. وي ادامه داد: شركت اونور اير ٥٢ هواپيما داشت، ٦ فروند از اين هواپيماها كه در كشور ما است ملكيتي است و مابقي استيجاري بوده است و سه شركت تابعه در بحث تعميرات به ما احتياج داشتند.
قاضي: مسوولان نظام مي‌خواستند با پول نفت، هواپيما بخريد؟
‎قاضي مقيسه در اين هنگام گفت: اين مسائل به ما ربطي ندارد، آيا مسوولان نظام مي‌خواستند پول براي خريد هواپيما صرف شود؟ يا هتل ساخته شود؟ ما مي‌گوييم پول در جاي خود خرج نشده است. اين پول بايد در توسعه پارس جنوبي و مواردي كه نظام نياز داشت (آذوقه و توليد كار) صرف مي‌شد. از اونور اير دفاع نكنيد و توجيه نكنيد كه قرار بوده از طريق اونور ‌اير پول را بياورند، پول نفت را برده‌اند هواپيماي خصوصي خريده‌اند و بقيه آن نيز در دست ايادي‌‌شان است. افشار پاسخ داد: شما درست مي‌گوييد بحث اونور‌اير ربطي به ما ندارد، بنده از اين جهت كه شما گفتيد چرا پول برنگشته است عرض كردم.
وكيل متهم: هيچكس زنجاني را تحت تعقيب قرار نداد
‎وكيل متهم رديف دوم ادامه داد: زنجاني مي‌توانست از هر منبعي پول را پرداخت كند و همانطور كه در ايميل خود به‌ صورت دقيق مي‌گويد كه شما به پول نفت چكار داريد من آن را از منابع ديگر مي‌دهم. بنابراين زنجاني منابع ديگري داشته است. نجفي، نماينده دادستان در اين هنگام گفت: خريد برخي اقلام از پول بانك الف بوده و ايشان از جيب مبارك خرج نكرده‌اند، زنجاني جاي دفاع ندارد. رييس دادگاه خطاب به وكيل متهم رديف دوم پرونده اظهار كرد: زنجاني محكوم شد و حكم آن قطعي‌ است، از موكل خود دفاع كنيد. افشار با ادامه دفاعيات از موكل خود گفت: تمامي اشخاصي كه بر اين قضيه نظارت داشتند وقتي بابك زنجاني برگشت وي را تحت تعقيب قرار ندادند.
قاضي: مسوولان در غفلت تمام بسر مي‌بردند
 قاضي مقيسه گفت: مسوولان در غفلت تمام به سر مي‌بردند و در اينكه كوتاهي كرده‌اند شكي نيست. آنها اعتماد كامل داشتند و موكل شما و زنجاني با وعده و وعيد مسوولان را فريب دادند. افشار اضافه كرد: وزرا، هيچگاه موكل من را نمي‌شناختند، مسوولان عاليرتبه مملكت در اين قضيه نقش داشتند كه قاضي اين اظهارات را ادعاي وكيل دانست و گفت: موكل شما در جريان غارت بيت‌المال قرار داشته و علم به اين موضوع داشته است. مي‌توانست همان‌جا كه از اين موضوع اطلاع پيدا كرد خداحافظي كند، اما پول‌ها را صرف اونور‌اير كرده و به غارت ادامه داده است. وكيل مدافع متهم رديف دوم پرونده افزود: در صورت جلسه ذكر شود كه شكات بانك مسكن و سازمان تامين اجتماعي نسبت به موكل من هيچ ادعايي ندارند، البته اگر ادعايي دارند مطرح كنند كه قاضي اين سوال را بي‌مورد دانست. دفاعيات متهم رديف دوم پرونده در جلسه روز سه‌شنبه دادگاه پايان يافت اما دفاعيات وكلاي مدافع در برابر اتهامات وارده همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون