• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

آغاز رسمي فعاليت خودروسازي غرب كشور

جهانگيري: قدر قطعه‌سازان را بدانيد

گروه اقتصادي

بالاخره غرب كشور هم خودروساز شد. اول مهر ماه سال 1394 بود كه مقام معظم رهبري به كرمانشاه سفر كردند و از مصوبات سفر ايشان احداث سايت كارخانه‌اي بود كه حالا غرب كشور را خودروساز كرده است. آن‌طور كه در هدف‌گذاري‌ها تاكيد شده و مسوولان مي‌گويند، قرار است از موقعيت جغرافيايي اين منطقه براي صادرات خودرو به كشورهايي همچون عراق استفاده شود.
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه براساس سرمايه‌گذاري 570 ميليارد ريالي مقرر شد تا در دو فاز كارخانه توليد خودرو راه‌اندازي شود. كارخانه‌اي كه در فاز نخست سالانه 15 هزار دستگاه پژو پارس توليد مي‌كند و پس از راه‌اندازي فاز دوم، ميزان توليد آن به سالانه 30 هزار دستگاه خواهد رسيد.
اين كارخانه كه طبق وعده قبلي قرار بود در سفر استاني رييس‌جمهور افتتاح شود با نزديك شدن به زمان انتخابات و شبهه انتخاباتي بودن افتتاح كمي به تاخير افتاد تا ديروز و در جريان سفر معاون اول رييس‌جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت رسما به بهره‌برداري برسد.
اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري كه براي افتتاح چندين پروژه صنعتي و آبي به كرمانشاه رفته بود در جريان افتتاح اين كارخانه از مديران خودروساز خواست تا ضمن همراه و همگام شدن با دنيا و رقباي منطقه‌اي، هواي قطعه‌سازان را داشته باشند. وي در جريان سخنراني‌اش در اين كارخانه به مديران صنعت خودروسازي كشور گفت: «بايد قدر قطعه‌سازان را بدانيد.»
وي با تاكيد بر اينكه مسير صنعت خودرو‌سازي و قطعه‌سازي و خدمات پس از فروش آن بايد روز به روز اصلاح شود و بهبود پيدا كند، گفت: «خدمات پس از فروش بايد به قدري گسترده شود كه مردم در هر نقطه‌اي از كشور دغدغه مشكلات فني خودرو را نداشته باشند. اگر به صنايع پيشران آن‌طور كه بايد توجه شود و اين صنايع بتوانند با ظرفيت بالا به توليد بپردازند، زنجيره‌هاي پايين‌دست اين صنايع نيز به حركت وادار شده و اشتغال‌زايي فراواني به همراه خواهد داشت. بايد مسير خودروسازي و خدمات پس از فروش روز به روز اصلاح شود.»
وي ادامه داد: «صنعت خودرو‌سازي در ايران دوره‌اي طولاني را سپري كرده و امروز صدها هزار نفر در بخش‌هاي مختلف اين صنعت مشغول به كار هستند. البته اين مسير نيازمند اصلاحات است و مديران صنعت خودرو‌سازي كشور نبايد احساس كنند كه محصولات فعلي، محصولاتي بي‌عيب و نقص است كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. صنعت خودرو‌سازي زماني موفق است كه مشتري احساس كند خودرو‌هايي با استانداردهاي بالا و بين‌المللي سوار شده است.»معاون اول رييس‌جمهور كه خود سابقه وزارت صنعتي در دوره اصلاحات را دارد، مي‌افزايد: «اينكه يك شركت معتبر بين‌المللي با خودرو‌سازان ايراني شركت مشترك تاسيس و توليد مشترك مي‌كنند امري بسيار مثبت و نقطه شروع صنعتي شدن در خودرو‌سازي كشور است. بايد صنعت قطعه‌سازي و توليد خودرو در كشور به جايگاهي برسد كه در توليدات مشترك بخش زيادي از قطعات ايراني باشد.»
جهانگيري تصريح كرد: «يكي از جهت‌گيري‌هايي كه بايد در دولت دوازدهم دنبال شود بهينه‌سازي مصرف انرژي است چرا كه مصرف انرژي در ايران با هيچ كشوري قابل مقايسه نيست و هم در ميان خانوارها، هم در حمل و نقل عمومي و هم در صنعت ميزان مصرف انرژي در ايران بسيار بالا است. البته بهينه‌سازي مصرف انرژي يكي از جهت‌گيري‌هاي اصلي در دولت دوازدهم است.»
ضرورت توسعه قطعه‌سازي و خودروسازي
 محمدرضا نعمت‌زاده پس از افتتاح كارخانه ايران‌خودرو كرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اين واحد در دولت قبل به تصويب رسيد اما راكد و بدون هيچ‌گونه اقدامي باقي مانده بود. تكميل اين واحد توليدي قرار بود با مشاركت سازمان تامين اجتماعي و ايران‌خودرو انجام شود، سازمان تامين اجتماعي به دلايلي سهامش را به ايران خودرو منتقل كرد كه انجام اين كار زمانبر و طولاني شد. تكميل اين طرح ظرف 18 ماه از تاريخ شروع طراحي و مراحل اجرايي كار شد و در اواخر سال گذشته به جذب نيروي انساني و آموزش آنها آغاز شد و در بازديدي كه اواخر ارديبهشت‌ماه داشتم مشخص شد كه طرح آماده افتتاح است.»
وي با اشاره به پشت سرگذاشتن دوره آزمايشي توليد در اين كارخانه، عنوان كرد: «ظرفيت كنوني واحد توليد 60 دستگاه در روز است و در حال حاضر پژوه‌پارس در يك شيفت توليد مي‌شود اما اين ظرفيت قرار است به تدريج بالا برود. آغاز عمليات اجرايي فاز دوم براي توسعه اين واحد به صورت همزمان، انجام مي‌شود. به همين منظور از چند قطعه‌ساز كه قطعات ايران خودرو و سايپا را توليد مي‌كنند دعوت كرديم و جلسه‌اي براي توسعه صنايع قطعه‌ساز و خودروساز در استان كرمانشاه داشتيم و از آنها خواستيم تا براي حمايت از بهبود كيفيت و رونق توليد خودرو همكاري داشته باشند. با توجه به سياست‌هاي استراتژيكي كه براي خودرو تدوين كرديم، پيش‌بيني مي‌كنيم كه ظرف چند سال آينده به توليد 3 ميليون خودرو در سال برسيم. همچنين در چهار ماه امسال نسبت به چهار ماه سال گذشته 20 درصد رشد توليد را صنعت خودرو‌سازي داشتيم كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري به 25 درصد رشد نسبت به سال گذشته نيز برسيم.»
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين پس از افتتاح طرح توسعه شركت قطعات خودرو مارپيچ باختر گفت: «هدف اصلي ما سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و صنعتگران در شهرك‌هاي صنعتي است كه براي رسيدن به اين هدف بايد زيرساخت‌هاي لازم فراهم شود و براي بيش از 750 شهرك صنعتي در كشور بسترسازي مناسب صورت گيرد. شركت قطعات خودرو مارپيچ باختر از يك تراشكاري ساده شروع كرد و امروز جعبه فرمان خودرو را توليد مي‌كند.»
وي ادامه داد: «توسعه صنعت قطعه‌سازي و خودرو‌سازي در استان كرمانشاه بايد مورد توجه و تاكيد ويژه قرار بگيرد. يكي از برنامه‌هاي ما از شروع دولت يازدهم بررسي مشكلات واحدهاي متوقف بود كه تعداد زيادي فعال شدند و دو فصل سال گذشته رشد صنعت بيش از 10 درصد شد كه در سه‌ماهه اول امسال هم رشد خوبي را پيش‌بيني مي‌كنيم.»
وزير صنعت، معدن و تجارت پس از افتتاح ايران خودروي كرمانشاه با اشاره به اين موضوع كه در چهار ماه امسال نسبت به چهار ماه سال گذشته 20 درصد رشد توليد را در صنعت خودرو‌سازي داشتيم، گفت: «پيش‌بيني مي‌كنيم كه ظرف چند سال آينده به توليد 3 ميليون خودرو در سال برسيم.»
توليد روزانه ۱۲۰ خودرو
محمد ملكي، مديرعامل شركت «ايران‌خودرو» كرمانشاه هم با اشاره به توليد روزانه ۶۰ خودرو در فاز اول اين پروژه گفت: «تا پايان سال با اضافه شدن شيفت دوم به توليد ۱۲۰ دستگاه در روز مي‌رسيم. عمليات اجرايي اين پروژه سال 94 شروع شد و براي راه‌اندازي آن اعتباري بالغ بر 57 ميليارد تومان هزينه شده است. اعتبار اين پروژه توسط بانك صنعت و معدن و شركت ايران خودرو تامين شده است. در فاز اول پروژه 15 هزار دستگاه خودرو پژو پارس در سال توليد خواهيم داشت. براي فاز اول 190 نيرو جذب شده كه از طريق آزمون استخدام شده‌اند و پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي هم‌اكنون مشغول به كار هستند.»
وي از اضافه شدن شيفت دوم تا پايان سال خبر داد و اظهار كرد: «توليد ما تا پايان سال و با اضافه شدن شيفت دوم به 120 دستگاه خودرو در روز و 30 هزار دستگاه در سال مي‌رسد. با افزايش توليد، تعداد نيروهاي شاغل نيز تا پايان سال به 330 نفر مي‌رسد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون