• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

سخنگوي دولت:

هر سندي را براي افشاي جزييات پرونده نفتي ارايه مي‌كنيم

گروه سياسي

نشست خبري سه‌شنبه‌هاي سخنگوي دولت، اين‌بار با مبحث «سوخت» آغاز شد. افزايش مصرف بنزين و گازوييل و راهكار دولت براي جلوگيري از اين روند، سوالي بود كه محمدباقر نوبخت در پاسخ به آن عنوان كرد: «درباره محدود كردن مصرف يا كاهندگي رشد افزايش از طريق سهميه‌بندي يا قيمت‌گذاري در دولت هيچ طرحي نداريم.» سخنگوي دولت كه پس از يك روز از ديدار فرماندهان ارشد سپاه با حسن روحاني در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شد، با بي‌اطلاعي از جزييات اين ديدار گفت: من هنوز فرصت نكرده‌ام كه از آقاي رييس‌جمهور بشنوم چه مباحثي در اين ديدار مطرح شده اما نفس جلسه بسيار خوب و مناسب بوده و بدون ترديد براي انجام كارهاي بزرگ در كشور علاوه بر همكاري بين قوا، نهادها هم بايد در كنار هم باشند. اما اين تنها ديداري نبود كه در فاصله يك‌هفته‌اي نشست خبري سخنگوي دولت، در پاستور انجام مي‌شد. ميهماني اعضاي سه فراكسيون مجلس كه در روزهاي گذشته براي رايزني در خصوص كابينه دوازدهم به ديدار حسن روحاني رفته بودند، پرسش ديگر خبرنگاران از نوبخت بود كه او در پاسخ به آن و به‌كار بردن واژه سهم‌خواهي از سوي برخي براي اصلاح‌طلبان گفت: رييس‌جمهوري با هر سه فراكسيون مجلس شوراي اسلامي ديدارهايي را داشتند و اين واژگان سخيف است. همه افراد و گروه‌ها در ديدار با رييس‌جمهوري نظرات خود را بيان مي‌كنند و رييس‌جمهوري حرف‌ها را مي‌شنوند و دولت گوش شنوايي براي شنيدن سخنان بيرون و داخل مجلس دارد. تشكيل نشدن جلسه با يك تشكل به معناي بي‌توجهي به نظرات آنها نيست چرا كه نظرات همه گروه‌ها از طريق رسانه‌ها هم مطرح مي‌شود و در شبكه‌هاي اجتماعي نيز اين نظرات تكميل مي‌شود. وي تصريح كرد: با توجه به نظرات ارزشمندي كه هر سه فراكسيون و گروه‌هاي مختلف در ديدار با رييس‌جمهوري مطرح كردند، كابينه طي ماه جاري معرفي خواهد شد. نوبخت در ادامه به ارايه گزارش آماري از نرخ رشد و تورم كشور پرداخت و اظهار كرد: به استناد اعلام مركز آمار ايران رشد اقتصادي سال 95 بدون احتساب نفت بر پايه سال 1376 رقم 3/6 درصد است كه بر اساس سال پايه ١٣٩٠ اين رقم 4/6 درصد مي‌شود. نرخ تورم ماهانه نيز در تيرماه سال جاري 6/7 درصد بود كه نسبت به خرداد ماه كه 4/7 درصد بود و دو دهم واحد درصد افزايش داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه نيز در تيرماه سال جاري 9/8 درصد محاسبه شده است كه در خرداد ماه اين رقم 4/9 درصد بوده است.
درخواست ورود افراد كارآمدتر به دولت، سخن نابجايي نيست
نوبخت در پاسخ به اينكه تعدادي از اقتصاددانان در نامه‌اي به رييس‌جمهوري در خصوص تيم اقتصادي دولت موضوعاتي را مطرح كردند نظر دولت چيست، گفت: نسبت به اعضاي كابينه و اظهارنظرهايي كه صورت مي‌گيرد رييس‌جمهوري با توجه به آگاهي و اشراف كامل تصميم نهايي را خواهند گرفت. در زمينه كابينه دوازدهم همه مطالب گفته شده و ان‌شاءالله تركيبي فراهم شود كه بتواند بيش از گذشته عمل كنند. نوبخت افزود: اينكه گفته شود تيم اقتصادي دولت ضعيف است يا خيلي قوي است درست نيست و اظهارنظر غيرمنطقي است بلكه بايد ديد در سال 92 اين تيم چه وظايفي داشت و در چه شرايطي كشور را تحويل گرفتند. اينكه گفته شود افراد كارآمدتري در كابينه دوازدهم قرار گيرند سخن نابجايي نيست و رييس‌جمهوري تلاش خواهند كرد تا افرادي را در كابينه دوازدهم قرار دهند كه بهتر عمل كنند. سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه طيف اصلاح‌طلب نسبت به گزينه وزير كشور ناراضي هستند، گفت: اين موضوع هم در زمره همين مطالب است كه بايد منتظر اعلام كابينه از سوي رييس‌جمهوري باشيم.
پاسخ نوبخت به اظهارات متناقض درباره تبديل واحد پول كشور
نوبخت در پاسخ به مصوبه دولت در خصوص تبديل ريال به تومان اظهاركرد: قانون پولي و بانكي مربوط به 40 الي 50 سال پيش است و دولت براي اصلاح اين قانون لايحه‌اي را با بيش از 80 ماده به روز شده به مجلس تقديم كرد. عده‌اي تصور كردند با طرح اين موضوع قرار است هر چه پول به صورت ريال چاپ شده از دور خارج و اسكناس جديد ضرب مي‌شود كه چنين چيزي درست نيست، ما هر ساله سياست نو كردن پول را در دست اقدام داريم كه مي‌توانيم بر اساس تومان در اين زمينه اقدام كنيم.  
سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه آيا در كابينه دوازدهم از اقليت‌هاي مذهبي هم استفاده خواهد شد، گفت: هيچ منعي براي حضور اقليت‌هاي مذهبي يا برش‌هاي جنسيتي در كابينه دوازدهم نيست. براي رييس‌جمهوري ملاك شايسته‌گزيني است و در دولت يازدهم مشاهده كرديم كه بانوان در بسياري از مناصب و مسووليت‌ها قرار گرفتند.
تفكيك وزارتخانه‌ها به نفع كشور است
سخنگوي دولت در خصوص خبرهايي كه در مورد پس گرفتن لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها از سوي دولت مطرح شد، در پاسخ به «اعتماد» گفت: چرا پس بگيريم؟ كميسيون برنامه و بودجه آن را تاكيد كرده و برخي ديگر از كميسيون‌ها در حال بررسي هستند. مهم اين است كه مجلس چه نظري مي‌دهد. ما در جلسات حاضر مي‌شويم و استدلال خود را مطرح مي‌كنيم. مگر ما دنبال دولت كارآمد نيستيم؟ كارآمدي دولت كه تنها بستگي به مدير ندارد. كارآمدي دولت به ساختار و سازماندهي هم وابسته است. رييس‌جمهور تمام تلاش خود را مي‌كند تا با عملكرد خوب، نزد مردم سرافراز شود و پاسخ اعتماد مردم را با خدمت به مردم بدهد. بنابراين شخص رييس‌جمهور بيشتر از همه تمايل به انتخاب مديران كارآمد دارد. در چهار سال گذشته اين را تجربه كرديم كه اگر امور بازرگاني از توليد و صنعت جدا شود، موثرتر مي‌شود عمل كرد. خودمان مايليم كه به گونه‌اي كار كنيم تا مردم را راضي نگه داريم. ضمن احترام به نمايندگان از آنها اين سوال را دارم كه آيا در كار اجرا، دست ما در كار است يا دوستاني كه در صحن علني و كميسيون‌ها عضو هستند؟ ما داريم كار مي‌كنيم. البته مجلس بايد نظر نهايي را بدهد اما حرف ما را هم بشنوند. ما مي‌گوييم كه تفكيك اين وزارتخانه‌ها به نفع كشور است. اميدواريم ولو با تاخير، اين اتفاق بيفتد اما چه خوب مي‌شد كه با اين تفكيك وزرا به مجلس معرفي مي‌شدند.
نوبخت در پاسخ به اينكه در دادگاه متهمان نفتي، صحبت‌هاي عجيبي در خصوص نقش وزراي دولت دهم در بر باد رفتن پول نفت مطرح مي‌شود و امروز همين افراد جزو مخالفان دولت در قراردادهاي نفتي هستند، آيا دولت نمي‌خواهد اسناد اقدامات گذشتگان را منتشر كند، اظهار كرد: همين دادگاهي كه در حال برگزاري است با مساعي دولت بوده و دولت اسناد را از طريق وزارت نفت ارايه كرد. باز هم هر سندي كه لازم باشد براي تبيين حقايق و افشاي آن براي مردم اقدام خواهد كرد. همه اسناد را به مرجع قضايي مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون