• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

در مراسم معارفه رييس جدید سازمان میراث‌فرهنگی

جهانگيري : باید گردشگرجذب کنیم

اعتماد

« من براي توديع و معارفه زياد به اين سالن آمده‌ام. در صورتي كه بعضي دستگاه‌ها هستند كه يك بار براي توديع و معارفه رفته‌ايم در طول چهار سال، اما در اين سازمان چهارمين بار است از ابتداي دولت يازدهم براي مراسم توديع و معارفه شركت مي‌كنم.» اسحاق جهانگيري روز گذشته و در مراسم توديع و معارفه روساي پيشين و فعلي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اين جمله، كنايه‌اي به تغيير مكرر مديران در اين سازمان زد. سازماني كه در دولت يازدهم سه بار شاهد تغيير مديريت بود. سازماني كه به لحاظ ماهيتي كه دارد بيش از هر چيز به ثبات در سطح مديريت‌هاي ارشد خود نياز دارد، يكي از پررفت‌وآمد‌ترين سازمان‌هاي دولتي است. در دولت‌هاي پيشين هم ثبات مديريت يكي از مواردي بود كه ميراث فرهنگي كمتر آن را تجربه كرد و اميد آن بود كه در دولت يازدهم اين ثبات در سازمان ميراث فرهنگي ايجاد شود، اما طعنه جهانگيري به تغييرات مكرر مديران در اين سازمان گوياي مسائل بسياري بود كه اين سازمان در سطوح مختلف با آن درگير است. هرچند مونسان، رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ابتداي سخنانش در پاسخ اين اظهارات جهانگيري گفت: «اميدواريم در اين چهار سال ديگر براي برگزاري چنين مراسمي مزاحم آقاي جهانگيري نشويم» اما گويي با برنامه‌اي بلندمدت در حوزه گردشگري به اين سازمان آمده است و صراحتا در سخنانش اعلام كرد: «ماموريت مهم خود را احياي نقش گردشگري در روند توسعه ‌ملي مي‌دانم.»
جهانگيري: در حوزه حاكميتي به فهم مشترك از ميراث فرهنگي نرسيده‌ايم
اسحاق جهانگيري در اين برنامه با اشاره به اينكه احمدي‌پور در يك دوره زماني كوتاه، حسب نيازي كه دولت داشت مسووليت اين سازمان را بر عهده گرفت و به عنوان زني توانمند خوب درخشيد، گفت: «كشور نمي‌تواند نسبت به نيمي از جمعيت خود بي‌تفاوت باشد. حتما يكي از مهم‌ترين جهت‌گيري‌هاي دولت دوازدهم اين خواهد بود كه زنان در مديريت‌هاي كلان كشور حضور داشته باشند. تصميم بر اين است كه تا پايان برنامه ششم سهم زنان در مديريت كشور را كه امروز 22 درصد است، تا 30 درصد افزايش دهيم.» جهانگيري در ادامه با اشاره به برگزاري جلسات راي اعتماد در مجلس و راي قاطع نمايندگان به وزرا گفت: «دو سوم وزراي كابينه بيشتر از 200 راي از مجلس گرفتند و مي‌شود گفت كابينه دوازدهم كابينه‌اي است كه بيش از دو سوم راي مجلس پشتوانه آن براي تصميم‌گيري‌هاست.»
جهانگيري همچنين با بيان اينكه چالش‌هاي جدي در بخش‌هاي سياسي، خارجي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي پيش روي كشور و ملت است، گفت: در برخي موارد از مشكلات به عنوان ابرچالش نام مي‌برند كه بايد سريع‌تر به آنها پرداخته شود. دولت دوازدهم اين ابرچالش‌ها را هم در جلسه‌اي كه خدمت رهبر معظم انقلاب رسيده‌ايم طرح كرده است و هم در جلسات ديگر، بنابراين به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه ديگر نمي‌توان به سادگي از كنار آن عبور كنيم. در انتخابات 29 ارديبهشت مردم با راي خودشان مطالبات‌شان را مطرح كردند و از رييس‌جمهوري خواهان عملي كردن وعده‌هايش شدند و ايشان هم در عملي كردن و پيگيري وعده‌هايش جدي است تا آنها محقق شود. دولت دوازدهم راه سخت و پيچيده‌اي را در پيش رو دارد، اين راه به تنهايي قابل پيمودن نيست چرا كه اين موضوعات تنها براي دولت نيست و مربوط به همه كشور است.»
معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه مجلس و دولت دو قوه اصلي و تعيين‌كننده هستند، افزود: ما نياز به انسجام و تفاهم ملي داريم، نياز داريم كه همه مديران با هر سليقه و جهت‌گيري و توانمندي به كشور خدمت كنند و از طرف ديگر فضاي خدمت را براي‌شان فراهم كنيم كه البته معنايش اين نيست كه حتما بايد در دولت كار كرد. اگر كسي استعداد و توانايي براي پيشرفت كشور دارد، فكر نكند كه موانع و محدوديتي براي پيشرفت پيش رويش است. دولت دوازدهم وظيفه‌اش اين است كه براي تفاهم ملي و انسجام پيشگام شود و اين عزم ملي را در همه اركان كشور به وجود آورد. مي‌توانيم با عنايت ‌الهي و حمايت‌هاي رهبري و پشتيباني مردم كه بزرگ‌ترين سرمايه‌اي است كه امروز در اختيار رييس‌جمهوري و دولت است و با همكاري همه اركان نظام اين راه را به صورت مطلوب طي كنيم. رييس‌جمهوري بعد از راي اعتماد وزيران پيشنهادي و ابلاغ به آنها، معاونين و اعضاي دولت پيوستي را به همه دستگاه‌ها ابلاغ كرد كه اولويت‌هاي دولت دوازدهم را پيگيري كنند.»
جهانگيري در ادامه در خصوص حوزه‌هاي سه‌گانه‌اي كه در سازمان ميراث فرهنگي فعاليت دارند، گفت: «در دنياي امروز مواردي كه در گذشته به عنوان دارايي شناخته مي‌شدند، مزيت محسوب نمي‌شوند، امروز سرمايه كشورها شركت‌هاي كشتيراني و هواپيمايي و چاه نفت نيست، سرمايه امروز كشورها فكر و انديشه است و سرمايه‌داران بزرگ دنيا چندان دارايي فيزيكي در اختيار ندارند، بلكه صاحبان انديشه و فكر هستند. بايد ببينيم اين امكاناتي كه در اختيارمان هست را چطور مي‌توانيم گسترش دهيم. امروز بدون ترديد ميراث فرهنگي بزرگ‌ترين عوامل بقا و اقتدار كشور است. كشوري كه از پشتوانه مردمي و تاريخي قوي برخوردار باشد، در دنيا هم از اقتدار برخوردار است. ميراث فرهنگي ملموس و ناملموس ما چنين شرايطي را براي ما در دنيا ايجاد كرده است. اينكه بتوانيم به ديگران بگوييم كه ما چه گذشته و تاريخي داشتيم و چه آثاري در حال حاضر داريم و در آينده مي‌توانيم با اين پشتوانه چه شرايطي داشته باشيم. بايد فهم درستي از ميراث فرهنگي داشته باشيم، و بتوانيم به درستي از آن براي توسعه استفاده كنيم. ميراث فرهنگي مي‌تواند يكي از عوامل مهم توسعه و از منابع مهم سرمايه در ايران باشد.»
جهانگيري در خصوص حوزه گردشگري به جاذبه‌هاي طبيعي ايران اشاره كرد و از آنها به عنوان سرمايه‌هاي بزرگ ايران نام برد و گفت: «ايران از طبيعت بسيار زيبايي برخوردار است و هر چه دنيا به سمت صنعتي شدن پيش مي‌رود، جغرافياي زيبا فرصتي براي مناطقي است كه از اين جغرافيا برخوردارند. تمدن و فرهنگ غني ايران در كنار نعمت بزرگي كه در طبيعت ايران داريم، سرمايه‌اي را براي ما ايجاد كرده است كه حتما بيش از درآمد نفتي مي‌تواند در توسعه ايران نقش داشته باشد. ما اگر امروز از اشتغال مولد و اقتصاد مقاومتي مي‌گوييم و به دنبال سرمايه‌گذاري و رونق در ايران هستيم و به توسعه پايدار و متوازن كشور و منطقه فكر مي‌كنيم، بايد به مقوله گردشگري به صورت جدي توجه كنيم. ما نبايد فقط به دنبال درآمدهاي نفتي باشيم و اگر به منابع ديگر نظير جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري ايران توجه كنيم مي‌توانيم درآمدي بيش از درآمد نفت كسب كنيم.»
معاون اول رييس‌جمهور در مورد صنايع دستي هم گفت‌: «امروز صادرات صنايع دستي به 230 ميليون دلار رسيده است. نمايشگاه‌هاي خوبي در اين حوزه برگزار مي‌شود تا مردم ببينند بسياري از اين هنرها در يك روستاي دورافتاده خلق مي‌شوند.» جهانگيري در ادامه سخنانش به چالش‌هايي كه سازمان ميراث فرهنگي با آنها روبه‌روست اشاره كرد و اين چالش‌ها را به دو دسته فراسازماني و درون سازماني تقسيم كرد و گفت: «در بخش فراسازماني چالشي كه اين سازمان با آن روبه‌روست اين است كه ما هنوز در حوزه حاكميتي‌مان نتوانسته‌ايم همه شرايط را براي فهم مشترك اين سه حوزه اصلي توسعه كشور پيدا كنيم. هر كسي از ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يك فهم دارد و مي‌خواهد بر مبناي همين فهم عمل كند. بايد به يك اشتراكي برسيم كه اين مجموعه در توسعه اقتصادي و فرهنگي ما چه جايگاهي دارد، و مسائل اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي ما چه آثاري روي اين مجموعه دارد. در چه مواقعي اين حوزه‌ها توسعه را تسريع كرده‌اند و در چه مواردي مانع توسعه بوده‌اند. يك چالش درون سازماني هم اين سازمان دارد. 13 سال از تاسيس اين سازمان به شكل فعلي آن مي‌گذرد، هر چند از نظر نظام اداري ميراث فرهنگي جزو قديمي‌ترين سازمان‌هاي كشور است. از زماني كه سه بخش (ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري) در درون اين سازمان ادغام شد، تا به امروز هنوز هر بخش احساس مي‌كند كه دو بخش ديگر جزو پيكر واحد اين بخش نيستند. مديران هم خيلي تلاش كردند كه اين سه مجموعه تبديل به يك پيكر واحد شوند و هم‌افزايي داشته باشند و توسعه هر كدام از حوزه‌ها ديگري را هم به پيش براند. يكي از موانع اصلي كه در اين چالش نقش دارد همين تغييرات مكرر در سازمان است. هرسه اين بخش‌ها جزو اولويت‌هاي اصلي دولت براي توسعه و ايجاد اشتغال است.»
‌مونسان: ماموريت من احياي نقش گردشگري در روند توسعه ملي است
اما مديريت علي‌اصغر مونسان در سازمان ميراث فرهنگي با سخناني كه بيشتر از آنكه رنگ و نشان از ميراث فرهنگي و صنايع دستي داشته باشند، بر گردشگري تاكيد مي‌كردند، به طور رسمي آغاز شد. مونسان سخنان خود را با اشاره به اهميت ميراث فرهنگي آغاز كرد و گفت: «با وجود اينكه ميراث‌فرهنگي كشورمان در رابطه عميق و معناداري با بدنه اصلي جامعه است هنوز جايگاه ارزشمند آن در بين مردم چندان شناخته‌شده نيست و لازم است داشته‌هاي ميراثي خود در شهرها و استان‌هاي كشور را شناسايي كنيم و با ثبت‌جهاني آنها اين قابليت‌هاي تاريخي و فرهنگي را هم به مردم عزيزمان و هم علاقه‌مندان فرهنگي جهان بشناسانيم.»
مديرعامل سابق منطقه آزاد كيش كه انتصابش به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي حواشي بسياري داشت در سخنراني كه در آيين معارفه‌اش در اين سازمان داشت، گفت: «رييس‌جمهوري چندي قبل تاكيد كرد «يكي از مهم‌ترين زمينه‌هايي كه با توجه به قابليت‌هاي تاريخي، فرهنگي و محيطي كشورمان مي‌تواند در روند توسعه ملي موثر واقع شود صنعت گردشگري است»؛ بر همين مبنا، بنده از امروز ماموريت مهم خود را احياي نقش گردشگري كشور در روند توسعه ملي دانسته، خود و همه همكارانم در سازمان را موظف به تحقق اين امر مي‌دانم. شكوفايي گردشگري كشور مي‌تواند هم در ايجاد اشتغال به‌ويژه در شهرهاي كوچك و شهرستان‌ها موثر واقع شود و هم موجب رشد اقتصادي كشور شود و قطعا غفلت از اين سرمايه عظيم و ناديده گرفتن ظرفيت‌هاي آن قابل‌گذشت نيست. اين در حالي است كه كشور ايران با وجود ذخاير عظيم جذابيت‌هاي گردشگري و با وجود تلاش‌هاي صورت‌گرفته، كماكان نتوانسته است جايگاهي درخور و بايسته در جذب گردشگران جهاني به خود اختصاص دهد.»
مونسان با تاكيد بر اين نكته كه آنچه توقع مديريت كلان سازمان از مديران در سراسر كشور است ارايه برنامه و طرح‌هايي متناسب با ظرفيت و شرايط فرهنگي و اقليمي استان مربوطه است، گفت: «از اين پس مديران بايد با حضور در عرصه به مديراني ايستاده و ميداني تبديل شوند، چراكه با توجه به فرصت به دست آمده بايد مديريت جهادي در سازمان تقويت شود. بايد استان‌ها كه هم محل وجود آثار ميراثي و هم محل توليد صنايع‌دستي هستند، فعال شوند و به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه با جلب سرمايه‌هاي بخش‌خصوصي و همكاري دستگاه‌ها و نهادهاي محلي زمينه براي ايجاد زيرساخت‌ها و تسهيلات جذب گردشگر و توسعه اقتصادي زون‌هاي مرتبط و زمينه اشتغال و ايجاد درآمد براي بوميان و فعالين در خدمات گردشگري و صنايع‌دستي فراهم شود.»
ارگ آزادي و اتاق مديريت آن از امروز محل استقرار علي اصغر مونسان است كه از كيش به تهران آمده تا سكاندار سازماني شود كه چالش‌هايش باعث شد شهردار امروز تهران از پذيرفتن مسووليت آن سر باز زند. با آمدن مونسان به ميراث فرهنگي اخبار غيررسمي در خصوص اينكه او به همراه تيمي كه او را در منطقه آزاد كيش همراهي مي‌كردند به ميراث فرهنگي آمده است، منتشر شد. او در حاشيه مراسم توديع و معارفه‌اش در پاسخ به اين اخبار گفت: «من هيچ تيمي ندارم. كار تيمي را دوست دارم اما هركسي كه در كنار بنده نقش ايفا كند و اهدافي كه تعيين شده را اجرا كند، حتما همكار خوبِ من خواهد بود. همكاران سابق با سابقه‌هاي زيادي كه در اين سازمان حضور دارند را يك ظرفيت مي‌دانم. حتما از تركيب نيروها استفاده مي‌كنيم تا دوره تحول‌گرايي را در اين سازمان رقم بزنيم. تا جايي كه بتوانم تصدي‌گري دولت را به نفع تصدي‌گري بخش خصوصي كاهش خواهم داد و جايي كه خلأ قانوني وجود دارد با همراهي مجلس آن را برطرف خواهيم كرد. اميدوارم با تعامل خوبي كه با وزرا دارم و با حمايت رييس‌جمهوري بتوانم بين دستگاه‌ها براي ارتقاي گردشگري تفاهم خوبي ايجاد كنم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون