• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

روزگار ناخوش كافي‌نت‌ها

با افزايش تعداد كاربران اينترنت موبايلي و انجام خدمات اينترنتي توسط خود كاربران ميزان استفاده از كافي نت‌ها به شكل قابل توجهي كاهش يافته است به گونه‌اي كه اين امر موجب شده تا تعداد زيادي از دفاتر كافي نت در سراسر كشور مخصوصا شهرهاي بزرگ به سمت تعطيلي بروند؛ موضوعي كه مهدي مير مهدي، رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران به آن اشاره كرده و مي‌گويد: با توسعه اينترنت، حجم كار كافي‌نت‌ها كاهش يافته و از نظر درآمد ضعيف شده‌اند كه در حال رايزني براي ارايه توامان برخي خدمات در كافي‌نت و دفاتر پيشخوان هستيم.
وي با اشاره به مشكلات دفاتر خدمات اينترنتي (كافي‌نت‌ها) از تشكيل كارگروه ويژه براي ساماندهي و رفع مشكلات اين دفاتر خبر داد و توضيح داد: با توسعه اينترنت و فراگيري ابزارهاي شخصي متصل به اينترنت، حجم كار كافي‌نت‌ها به طور چشمگير كاهش يافته و از نظر درآمد ضعيف شده‌اند. در حال حاضر تنها در زمان ارايه اظهارنامه مالياتي كافي‌نت‌ها پركار هستند و در باقي ايام سال كار چنداني ندارند. ميرمهدي تصريح كرد: در حال حاضر برخي از خدمات متعلق به كافي‌نت‌ها هستند اما توسط دفاتر پيشخوان دولت ارايه مي‌شود كه معتقديم هر كدام بايد به حق خود فعاليت و درآمد كسب كنند.
براي مثال خدماتي از جمله ثبت‌نام شناسنامه، كارت ملي و اتباع خارجي جزو فعاليت كافي‌نت‌ها است كه توسط دفاتر پيشخوان ارايه مي‌شود و در حال رايزني با اتاق اصناف و استانداري براي ارايه توامان اين دفاتر در كافي‌نت و دفاتر پيشخوان هستيم.
رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تفكر مخالف يكپارچگي ارايه خدمات و به معني موازي‌كاري نخواهد بود؟ گفت: نوع فعاليت كافي‌نت‌ها و دفاتر پيشخوان متفاوت است. در كافي‌نت مردم مراجعه مي‌كنند و كار را خودشان انجام مي‌دهند اما در دفتر پيشخوان اپراتور پشت سيستم كار را براي مراجعه‌كننده انجام مي‌دهد و با توجه به نحوه انجام كار و قيمت، انتخاب با مردم بايد باشد كه به كداميك مراجعه كنند. به دليل نوع ماهيت انجام كار، در كافي‌نت‌ها قيمت ارايه خدمات پايين‌تر از دفاتر پيشخوان است.
وي تاكيد كرد: سازمان اتباع خارجي كه به صورت مستقيم زيرنظر وزارت كشور اداره مي‌شود ارايه خدمت ثبت نام اتباع خارجي توسط كافي‌نت‌ها را به اتحاديه فناوران پيشنهاد كرده و در حال پيگيري اين موضوع هستيم. براي تشكيل كارگروه ويژه سازماندهي كافي‌نت‌ها از فعالان بازار كافي‌نت‌ و صاحب‌نظران اين بخش براي مشاركت فعال دعوت شده است كه مشاركت مستقيم افراد درگير با اين بازار در رفع مشكلات آن تاثير خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون