• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

دونالد ترامپ به دو منطقه بحران‌زده امريكا سفر كرد

برخورد تحقيرآميز رييس‌جمهور با سيل‌زدگان

گروه جهان| دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده وعده داده بود تا روز چهارشنبه به دو نقطه از امريكا سفر كند كه طي هفته اخير با چالش‌هاي جدي مواجه بود. يكي از اين دو منطقه «ورتوريكو» بود كه كماكان منطقه‌اي آسيب‌ديده از توفان ايرما به حساب مي‌آيد و مردم دسترسي زيادي به آب سالم و برق ندارند لذا اين منطقه در بحران به سر مي‌برد كه نياز جدي به كمك‌هاي فدرال دارد. اما منطقه دومي كه او وعده سفر به آن را داده بود لاس وگاس بود كه يكشنبه‌شب فاجعه هولناك در آن رخ داد و 59 نفر از مردم در اين شهر بر اثر تيراندازي يك فرد مهاجم جان خود را از دست دادند.
ترامپ در مقصد اول روز چهارشنبه خود سعي كرد تا انتقادها از خود را كاهش دهد چرا كه در چند وقت اخير انتقادهاي زيادي به او نسبت به عملكرد دولت در بحران پورتوريكو شد، با اين حال او سعي كرد كه نشان دهد مقام‌هاي دولتي در تلاش براي بهبود اوضاع هستند و آن را يك موفقيت عظيم مي‌دانند. او در جمع خبرنگاران گفت: ما به اينجا آمده‌ايم كه فقط از مردم پورتوريكو بشنويم. ما آماده شنيدن هرگونه انتقاد سازنده از سوي مردم هستيم. او گفت ديدار من با مردم فوق‌العاده بود. با اين وجود روز كاري ترامپ با يك ميزگرد غم‌انگيز با مقامات فدرال برگزار شد و مقامات محلي از كمبود امكانات گفتند و تاكيد كردند كه مردم همچنان دسترسي به خدمات اساسي ندارند. با اين وجود دونالد ترامپ حتي به نوعي 5/3 ميليون جمعيت پورتوريكو را مورد سرزنش قرار داد و گفت اختصاص بودجه به سيل‌زدگان پورتوريكو بر تنظيم بودجه فدرال تاثير گذاشته است. البته در ادامه تاكيد كرد كه آنها مقصر به وجود آمدن توفان ايرما نبودند. وي ادعا كرد كه ما پول زيادي براي پورتوريكو خرج كرديم و همزمان توانستيم زندگي‌هاي زيادي را نجات دهيم. ترامپ حتي خطاب به مقامات گفت كه آنها بايد بسيار افتخار كنند كه در توفان پورتوريكو تنها 16 تن جان باخته‌اند و اين عدد را با تلفات ساير توفان‌ها در دوره‌هاي قبل مقايسه كرد. رييس‌جمهور امريكا در سخنان خود در ستايش از مقامات محلي و همچنين پاسخ دولتش به اين بحران سخن گفت اما تاكيد كرد كه ما نياز به كمك بيشتري در سطح محلي داريم تا بتوانيم توزيع منابع بيشتري در سراسر منطقه داشته باشيم و مردم نيز بايد كمك كنند كه زودتر كمك‌ها انجام شود.
پرتاب ناخوشايند
با وجود تلاش‌هاي ترامپ براي كاستن از انتقادها و تصويرسازي از خود با عنوان رييس‌جمهور دلسوز اما وي در جمع مردم پورتوريكو، اقدام بسيار عجيبي انجام داد كه در رسانه‌هاي متعدد و فضاي مجازي با بازتاب‌هاي بسيار منفي روبه‌رو شد. وي در حالي كه تعدادي دستمال حوله‌اي در كنار خود داشت و جمعيتي از مردم مقابل او ايستاده بودند، دستمال‌هاي حوله‌اي را به شكل توپ بسكتبال به سمت مردم پرتاب مي‌كرد تا بگيرند. در اين حركت ترامپ نوعي تحقير نهفته بود چرا كه معمولا روساي جمهور امريكا سعي مي‌كنند با احترام اقلام كمكي را به مردم برسانند. همزمان دونالد ترامپ هرچند سعي كرد با مردم ارتباط برقرار كند اما در نهايت نوع سخنان او با مردم بسيار تحقيرآميز بود و نحوه بيان او در خصوص بودجه چندان مورد توجه قرار نگرفت و حتي بازخورد منفي داشت.
سفر به سرزمين وحشت
چند ساعت پس از ديدار از پورتوريكو، دونالد ترامپ پس از گذشت چند روز از مرگبارترين تيراندازي تاريخ مدرن امريكا به لاس وگاس سفر كرد. سفر دوم ترامپ را مي‌توان در راستاي نگراني‌هاي ملي كه در چند روز گذشته به وجود آمده بود، دانست كه در نهايت رييس‌جمهور تصميم گرفت به محل حادثه تيراندازي لاس‌وگاس سفر كند و با تعدادي از بازماندگان حادثه تيراندازي نيز گفت‌وگو كند. ترامپ قصد داشت تا در اين سفر پاسخ پليس به اين قتل‌عام را به نمايش بگذارد و به امريكايي‌ها وعده داد كه اقداماتي براي محافظت از شهروندان در آينده انجام مي‌دهد. گفتني است، دونالد ترامپ در نخستين واكنش به تيراندازي لاس وگاس از مردم خواست تا متحد شوند و خواستار همبستگي بيشتر بين مردم شد. ترامپ گفت: وحدت ما نمي‌تواند توسط شيطان از بين برود ما نمي‌توانيم به خشونت شكست ببازيم. هرچند ما خشم بزرگي را در قتل عام شهروندان‌مان احساس مي‌كنيم، اما اين عشق است كه امروز ما را تعريف مي‌كند. هرچند هنوز از انگيزه‌هاي فرد مهاجم لاس وگاس به طور دقيق اطلاعي در دست نيست اما ترامپ در سفر خود به اين منطقه هرچند تاكيد كرد كه او نيز از انگيزه‌هاي مهاجم بي‌اطلاع است اما گفت كه او يك مرد بيمار و بسيار ضعيف بوده است. ما به او بسياربسيار جدي نگاه مي‌كنيم. گفتني است، اتفاق لاس‌وگاس تبديل به آزموني ديگر براي دونالد ترامپ شده است تا نشان دهد در بحران‌ها چگونه عمل مي‌كند. به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ از سفر خود به پورتوريكو و لاس‌وگاس دو هدف عمده را دنبال مي‌كرد. هرچند واقعه لاس وگاس مي‌توانست سفر او به پورتوريكو را تحت‌تاثير قرار دهد اما وي قصد داشت فشار انتقادها از روي خود را بردارد و يك خبر خوب را از دو منطقه مخابره كند. اول اينكه به مردم رسيدگي كند و توانسته وضعيت مردم را بهبود ببخشد و دوم به مردم اطمينان دهد كه حفظ امنيت آنها در اولويت است. اما عملكرد او تا پيش از اين نشان از اتفاقي جديد در تامين امنيت امريكا ندارد. هنگامي كه حادثه تيراندازي اورلاندو رخ داد به باراك اوباما گفت كه بايد از سمت خود استعفا دهد. اما حالا پرتلفات‌ترين واقعه تيراندازي در دوره او رخ داده است، فردي كه نه مسلمان بوده و نه افراطي، او يكي از شهروندان امريكايي بوده كه در اين كشور نيز بازنشسته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون