• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

نخستين برف و باران پاييزي مردم بسياري از شهرها را غافلگير كرد

ايران رداي سفيد برتن كرد

حميدرضا خالدي

 بعد از هفته‌ها گرماي طاقت‌فرساي شهرهاي مختلف كشور، ديروز بسياري از شهرها و استان‌هاي كشور، نخستين باران و برف پاييزي خود را تجربه كردند؛ باراني كه در برخي از شهرها به حدي شديد بود كه به تعطيلي مدارس در آنها منتهي شد و در استان‌هاي سردسير برف باريد.
 برف 15 سانتي‌متري ديروز نخستين برف سال مردم بسياري از روستاها و حتي شهرهاي استان‌هاي سردسير را غافلگير كرد. صفاييه خوي در استان آذربايجان غربي، يكي از همين شهرها بود كه برف زودهنگام در آن مردم را شگفت‌زده و درعين حال غافلگيركرد. برفي 15 سانتي كه به گفته ناصر سنايي، بخشدار بخش صفاييه با افت دماي ۱۰ درجه‌اي مردم را غافلگيركرد.
وي بابيان اينكه چوپانان به همراه گله گوسفندان در اثر بارش برف غافلگير شدند، گفت: بارش برف پاييزي در تمامي ارتفاعات و روستاهاي بخش صفاييه باعث شد تا ارتفاع آن در برخي نقاط مثل روستاهاي دهستان الند به بيش از 15سانتي‌متر برسد.
بخشدار بخش صفاييه با اشاره به غافلگير شدن مردم در قبال سرما، به آنها اطمينان داد كه مشكلي در خصوص تامين سوخت وجود ندارد.
شهرستان‌هاي مشكين‌شهر، نير و سرعين نيز از ديگر شهرستان‌هايي بودند كه ديروز شاهد نخستين برف پاييزي خود بودند.
براساس اعلام هواشناسي استان اردبيل با ورود سامانه بارشي سرد به اين استان، اكثر مناطق استان اردبيل با بارش باران و برف همراه بود. براساس اين گزارش، بيشترين بارش‌ها در شهرستان‌هاي بيله‌سوار، پارس‌آباد و مشكين‌شهر با 30 الي 35 ميليمتر گزارش شده و در مركز استان نيز 21 ميليمتر باران باريده است.
اين وضعيت جوي در حالي بود كه جاده‌ها و گردنه‌هاي صعب‌العبور استان همچون صايين و اسالم زمين پوشيده از برف بوده و در مناطقي از ارتفاعات كوهستاني با افت دما و بارش برف پاييزي همراه بوده است.
برهمين اساس و به دنبال پيش‌بيني هواشناسي اين وضعيت تا عصر پنجشنبه ادامه خواهد داشت. مديركل مديريت بحران استان اردبيل نيز با بيان اينكه با دستگاه‌هاي اجرايي استان هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است تا با هرگونه مخاطرات طبيعي برخورد و راهكارهاي پيشگيرانه انجام شود، اظهار كرد: جلسات شوراي هماهنگي مديريت بحران را به صورت مرتب در يك ماه گذشته انجام داده‌ايم و به دستگاه‌ها توصيه كرديم تا تجهيزات گرمايشي را آماده كنند، به ويژه در بخش كشاورزي با اطلاع‌رساني به زارعان نسبت به تنظيم دماي گلخانه‌ها و تامين سوخت دامداري‌ها و مرغداري‌ها اقدام كنند.
مسعود امامي يگانه افزود: با توجه به اينكه در اين فصل شاهد سيلابي شدن رودخانه‌ها و طغيان آنها هستيم، از عشاير و روستاييان خواسته‌ايم از اسكان در حريم رودخانه‌ها پرهيز كرده و به صورت منطقي كوچ خود را در روزهايي با شرايط آب و هوايي مناسب انجام دهند.
وي گفت: با تمام فرمانداري‌ها و دستگاه‌هاي امدادرسان و عملياتي هماهنگي‌هاي لازم انجام شده تا به حال آماده باش در آيند و در كنار آن با توجه به احتمال بارش برف در اكثر مناطق استان از رانندگان و مسافران انتظار داريم تا خودروهاي خود را به تجهيزات ايمني مجهز كنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار در جاده‌ها و محورهاي مواصلاتي استان نباشيم.
باران سيل‌آسا
اما فقط برف عامل غافلگيري مردم در برخي شهرهاي ايران نبود، بلكه باران سيل‌آسا در شهرهاي شمالي كشور نيز چنان شديد بود كه مسوولان را برآن داشت تا از بيم بروز سيل و آبگرفتگي، حتي مدارس اين شهرها را تعطيل كنند. رامسر يكي از همين شهرها بود كه بارش شديد باراني كه از سه‌شنبه آغاز شده بود باعث بروز آبگرفتگي خيابان‌هاي اين شهرستان شد.
آزاد، فرماندار اين شهر در اين خصوص گفت: به علت تداوم بارش باران و سختي تردد، مدارس شهرستان رامسر در همه مقاطع تحصيلي صبح و عصر ديروز تعطيل شد.
احمدي، مديركل مديريت بحران مازندران نيز در همين راستا اعلام كرد: تاكنون خسارتي از بارش شديد باران در رامسر گزارش نشده است.
بارش‌هاي ديروز دامان ورزش را هم گرفت و ديدار ملوان و مس رفسنجان به دليل بارش شديد باران به تعويق افتاد.
از باران تا برف
ديروز تهران هم بعد از ماه‌ها، روزي باراني را پشت سرگذاشت. باراني كه گرچه از صبح به صورت منقطع در مناطق مختلف مي‌باريد، اما در غروب و شب‌هنگام، با شدت بيشتري همراه بود. باراني كه باعث خوشحالي مردم پايتخت‌نشين شد و صد البته با ترافيك‌هاي شديد در خيابان‌ها و معابر تهران توام بود. دركنار اين‌باران، ديروز ارتفاعات تهران هم به مانند شهرها و مناطق سردسير كشور، نخستين برف امسال خود را شاهد بود و مردم نخستين رخت سفيد را برتن كوه‌هاي شمالي تهران و توچال نظاره‌گر بودند. بدين‌ترتيب برف و باران ديروز مي‌تواند نويدي باشد بر زمستاني پربارش و به دنبال آن تابستاني سرسبز و البته پر آب. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون