• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3921 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۳ مهر

شايدآرژانتين به سرنوشت سال 1970 دچار شود

تيم ويكري ترجمه خسرو فاضل

دانيل مويو، گزارشگر راديو بوينس آيرس در جريان دقايق پاياني ديدار قبلي تيم ملي آرژانتين برابر ونزوئلا كه با تساوي 1-1 خاتمه يافت، گزارش بازي را رها كرد و به تاريخ درخشان آلبي سلسته و بازيكنان سابق پرداخت. سپس بازيكنان حاضر در زمين را مورد عتاب قرار داد و از آنها خواست در پيشگاه مردم آرژانتين عذرخواهي كنند.
اين يك نمونه از فشاري است كه آرژانتين در آستانه بازي بامداد جمعه در مقابل پرو تجربه مي‌كند. ناكامي در كسب پيروزي، لئو و هم تيمي‌ها را در معرض حذف از روسيه 2018 قرار مي‌دهد. آرژانتين و پرو هر دو 24 امتيازي‌اند و با داشتن تفاضل گل برابر، اين گل زده بيشتر پرو است كه جايگاه چهارم و آخرين سهميه مستقيم جام جهاني را براي آنها به ارمغان آورده است. كسب هر نتيجه‌اي جز برد، آرژانتين را در بهترين حالت در همان مكان پنجم-جايگاه پلي آف-نگه مي‌دارد و در بدترين حالت، آنها را در آستانه بازي حساس پاياني در خانه اكوادوربه رتبه ششم مي‌فرستد.  
فشار حقيقتا وجود دارد و آرژانتيني‌ها نيز با تغيير مكان بازي به نوعي واكنش نشان داده‌اند. خانه عادي تيم ملي آرژانتين ورزشگاه مونيومنتال، خانه ريورپلاته بوده كه با ظرفيتي بالغ بر 61 هزار نفر بزرگ‌ترين ظرفيت ممكن را دارد. اما دوري نسبي سكوها از زمين بازي، باعث شده از آن به عنوان استاديومي سرد ياد شود. اين فرضيه حداقل در مورد بومبونرا، خانه بوكا جونيورز به طور كامل رد مي‌شود. شهرت عمده بومبونرا به خاطر هيجان تماشاگران پشت فنس‌ها است. بومبونرا در لغت به معناي جعبه شكلات است و به نظر در انتخاب چنين نامي براي اين ورزشگاه دقت كامل رعايت شده و دليل آن هم نزديك بودن تماشاگران به چمن است.
البته همين فرصت مي‌تواند به يك تهديد تبديل شود. خانه‌اي كه قرار است در مقابل پرو باشد، ممكن است بيشتر آرژانتيني‌ها را وحشت زده كند. آخرين ميزباني بومبونرا از يك مسابقه مقدماتي جام جهاني به تقريبا 20 سال قبل بازمي‌گردد. آرژانتيني كه پيش از اين صعود خود را به جام جهاني 1998 مسجل كرده بود، در آخرين بازي ميزبان كلمبيا بود و به تساوي 1-1 رضايت داد. اما براي به ياد آوردن آخرين ميزباني پر تنش بومبونرا بايد بيشتر به عقب بازگشت؛ به سال 1969.
آلبي سلسته در آخرين مرحله انتخابي جام جهاني 1970 بايد به مصاف حريفي مي‌رفت كه از قضا پرو نام داشت. براي صعود به جام جهاني، آرژانتين بايد در اين بازي برنده مي‌شد. تحت فشار و البته مشكلات دفاعي- مشكلاتي شبيه به آنچه امروز بر تيم مي‌گذرد- آرژانتين نتوانست به نتيجه‌اي بهتر از تساوي 2-2 دست يابد. اين مسابقات، تنها دوره‌اي بود كه آرژانتين با ناكامي در بازي‌هاي مقدماتي از صعود به جام جهاني بازمي‌ماند. (آرژانتين سه دوره ديگر نيز در جام جهاني غايب بوده اما با اين تفاوت كه در آن دوران، در بازي‌هاي مقدماتي شركت نكرد.)
پرو در شش بازي قبلي چهار پيروزي و يك تساوي كسب كرده و تنها تيم منطقه بوده كه هر دو بازي ماه گذشته را برده. مردان ريكاردو گاركا شايد دوباره بتوانند خاطرات بازي سال 69 بومبونرا را زنده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون