• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

قم؛ خشنود از روحاني

مراجع تقليد با تقدير از فعاليت‌هاي دولت بر پشتيباني خود از مذاكرات و سياست‌هاي اقتصادي تاكيد كردند

گروه سياسي| رفت‌ و آمدهاي دولتي‌ها به قم زياد شده است؛ رفت و آمدهايي كه هفته آينده به اوج خود خواهد رسيد؛ زماني كه پايتخت مذهبي ايران ميزبان رييس‌جمهوري و هيات همراهش خواهد بود. قم در حالي خود را براي اين ميزباني آماده مي‌كند كه در روزهاي آخر هفته‌هاي پيش، مقاماتي از دولت با حضور در اين شهر به ديدار مراجع تقليد و آيات عظام شتافتند. در حالي كه پنجشنبه دو هفته پيش حسام‌الدين آشنا راهي قم شده بود، پايتخت مذهبي ايران در روز پنجشنبه گذشته همزمان ميزبان محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهوري و همين‌طور سيد رضا صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور بود. نكته برجسته در سفر اخير دولتي‌ها به قم حمايت مراجع تقليد از سياست‌هاي دستگاه اجرايي كشور بود؛ حمايت‌هايي كه در برخي موارد با انتقادات مطرح شده عليه دولت تفاوت و فاصله چشمگيري داشت. از جمله اين حمايت‌ها اظهارنظر آيت‌الله جوادي آملي درباره مسائل اقتصادي بود كه در ديدار با محمد نهاوديان به تقدير از تلاش دولت براي مبارزه با مفاسد اقتصادي پرداخت در يك موضع‌گيري ديگر نيز آيت‌الله مكارم‌شيرازي با تمجيد از عملكرد دولت، گفت: «مذاكرات هسته‌اي آبرومند پيش رفته است. » آيت‌الله صافي گلپايگاني نيز در همين ديدارها تصريح كرد: «دولت نسبت به مسائل مردم اهتمام، دغدغه و دلسوزي دارد.» ديدارهاي روز پنجشنبه محمد نهاونديان با آيات عظام و مراجع تقليد قم از حضور در بيت آيت‌الله شبيري زنجاني آغاز شد؛ جايي كه محمد نهاونديان تاكيد كرد: «دولت نظر همه مراجع را در تصميم‌گيري‌هاي خود لحاظ مي‌كند. » آيت‌الله شبيري‌زنجاني نيز در اين ديدار، با ابلاغ سلام به رييس‌جمهور كشورمان گفت: «اگر در كارها اخلاص وجود داشته باشد و از خداوند براي حل مشكلات كمك بخواهيم، ان‌شاءالله مسائل و مشكلات مرتفع مي‌شود. » پس از اين ديدار رييس دفتر حسن روحاني راهي بيت آيت‌الله جوادي آملي شد. نهاونديان در اين ديدار ضمن تشريح عملكرد دولت يازدهم گفت: «امروز با تلاش‌هاي انجام شده، آرامش بر اقتصاد كشور حاكم شده است و اميدواريم با استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي كشور و آماده‌سازي شرايط براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي، فضاي كسب و كار، توليد و اشتغال رونق يابد.» وي با ابلاغ سلام دكتر روحاني، به سفر قريب‌الوقوع رييس‌جمهور به استان قم اشاره كرد و گفت: «اين سفر موجب تسريع در اجراي طرح‌هاي عمراني اين استان خواهد شد و درعين حال اميدواريم با اين سفر رابطه دولت با نهاد مرجعيت، روحانيت و حوزه‌هاي علميه، بيش از گذشته تقويت و مستحكم شود.» آيت‌الله جوادي‌آملي نيز در اين ديدار با اشاره به تلاش دنياي غرب و استكبار براي ارايه چهره خشن از اسلام، ملت و نظام جمهوري اسلامي در ۳۵ سال گذشته گفت: «ملت ايران در تمام مراحل پس از انقلاب، چهره‌اي معتدل، عقلاني و عزت‌مند از خود ارايه داده است به‌طوري كه امروز دنيا اين ملت را با خصوصيات فوق مي‌شناسد. »

 وي ادامه داد: «غرب اگر منصفانه نگاه كند، خواهد ديد با تمام عناد و دشمني كه نسبت به اسلام به خرج داده و در ماجراي سلمان رشدي و انتشار كاريكاتورهاي توهين‌آميز اخير و تقويت گروه‌هاي تكفيري مشاهده شد، ملت ايران نماد اسلام رحماني و اعتدال است. » وي با تقدير از عزم دولت براي مبارزه با مفاسد اقتصادي اظهار كرد: «اين مبارزه بايد با شدت بيشتري دنبال شود تا نظام اقتصادي كشور اصلاح شود.»

مذاكرات هسته‌اي آبرومند  پيش رفته است

مقصد بعدي نهاونديان ديدار با آيت‌الله مكارم‌شيرازي بود. جايي كه اين مرجع تقليد با ابراز رضايت از روند مذاكرات هسته‌اي، گفت: «مساله مذاكرات تا به حال به صورت آبرومند پيش رفته و دعا مي‌كنيم اين مذاكرات به صورت آبرومند ادامه يابد، چه اين مذاكرات به موفقيت برسد، چه موفقيتي حاصل نشود.» آيت‌الله مكارم شيرازي همچنين ضمن تمجيد از عملكرد دولت گفت: «كارهاي خوبي در دولت يازدهم انجام شده است، در مسائل اقتصادي گام‌هاي موثر و مفيدي برداشته شده و در زمينه مسائل درماني و پزشكي پيشرفت‌ها موثر و ملموس است، البته مشكلاتي نيز وجود دارد كه اميدواريم با همت دولتمردان، مرتفع شود.» آيت‌الله مكارم‌شيرازي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مخالفتش با پرداخت يارانه نقدي از ابتداي شروع اين طرح افزود: «دولت و مجلس بايد دست در دست هم بدهند تا بتوانند معضل يارانه‌ها را كه آثار سوئي بر اقتصاد كشور داشته است، حل كنند. » رييس دفتر رييس‌جمهور نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام دكتر روحاني، با اشاره به تاكيد دولت بر رعايت نظر مراجع و حوزه‌هاي علميه در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌سازي‌ها، آمادگي دولت براي شنيدن نظر روحانيت و حوزه‌هاي علميه و مراجع در همه زمينه‌ها را اعلام كرد.

همكاري ايران و عراق در همه زمينه‌ها ضروري است

رييس دفتر رييس‌جمهور همچنين در ديداري با حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني، نماينده آيت‌الله سيستاني با اشاره به منافع، ظرفيت‌ها و تهديدات مشترك ايران و عراق، بر همكاري دو كشور در همه زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تاكيد كرد. وي با اشاره به روابط دوجانبه و شرايط و حوادث منطقه، تصريح كرد: «منافع تهران و بغداد ايجاب مي‌كند كه دو كشور در همه حوزه‌ها نظير ميادين نفتي، ساخت بنادر، لايروبي اروندرود و مقابله با ريزگردها با يكديگر همكاري كنند. » رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به سفر اخير معاون اول رييس‌جمهور به عراق گفت: «خوشبختانه در اين سفر توافقاتي براي سرمايه‌گذاري و اجراي چند طرح مشترك ميان دو كشور امضا شد.» حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني نيز در اين ديدار با اشاره به مشتركات دو كشور دوست و همسايه گفت: «ايران و عراق بايد از همه ظرفيت‌ها و امكانات خود براي توسعه متقابل استفاده كنند.»

مشكلات امروز، از سابق براي اين دولت باقي مانده

در ديدار بعدي محمد نهاونديان در قم، آيت‌الله صافي‌گلپايگاني با اشاره به زحمات و برنامه‌هاي دولت براي حل مسائل و مشكلات مردم گفت: «اطلاع داريم كه دولت نسبت به مسائل مردم اهتمام، دغدغه و دلسوزي دارد. » اين مرجع تقليد با بيان اينكه «مردم مطلع هستند كه دولت با چه مشكلاتي دست به گريبان است» گفت: «برخي از مسائل و مشكلاتي كه امروز مطرح مي‌شود، از سابق براي اين دولت باقي مانده و گرفتاري‌هاي دولت را زياد كرده است، اما نبايد نسبت به حل آنها نااميد بود و بايد با انگيزه كسب رضايت ائمه معصومين(ع) و امام زمان(عج) نسبت به مرتفع كردن آنها همت كنيم. » محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور نيز در اين ديدار با اشاره به عملكرد و برنامه‌هاي دولت براي اجراي طرح‌هاي عمراني و توسعه كشور گفت: «دولت نسبت به حل مشكلات مردم اهتمام ويژه‌اي دارد و تمامي مساعي خود را در اين زمينه به‌كار خواهد بست. »

نيت رييس‌جمهوري براي خدمت به مردم ايران خير است

محمد نهاونديان عصر پنج شنبه نيز با حضور در بيت آيت‌الله وحيد خراساني، با اشاره به تلاش‌هاي دشمنان در ارايه چهره‌اي خشن و افراطي از اسلام تصريح كرد: «سياست دولت مبارزه با تفكري در منطقه است كه مي‌خواهد خشونت و افراط را به جاي اسلام رحماني و محمدي(ص) معرفي كند. » آيت‌الله وحيد خراساني نيز در اين ديدار گفت: «اسلام دين رحمت است و خداوند رحمان و رحيم بر همه كائنات حاكم است و پيامبر بزرگ اسلام نيز رحمه للعالمين است. » آيت‌الله وحيد خراساني با ابلاغ سلام متقابل به رييس‌جمهوري، خدمت به مردم و كشور را خدمت به ائمه معصومين(ع) دانست و افزود: «نيت رييس‌جمهوري براي خدمت به مردم ايران خير است، من مي‌دانم كه دولت مسير دشواري پيش رو دارد و براي شما و تمامي خدمتگزاران كه خدمت به مردم را سرلوحه كار خود قرار داده‌ايد همواره دعا مي‌كنم و اين كشور مملكت امام زمان(عج) است و خدمت به اين مردم و كشور خدمت به امام زمان(عج) است.»

دستاوردهاي دولت يازدهم در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي تشريح شد

مقصد بعدي محمد نهاونديان بيت آيت‌الله عبدالكريم موسوي اردبيلي بود. جايي كه رييس دفتر رييس‌جمهوري گفت: «دولت يازدهم از آغاز فعاليتش، گام‌هاي بلندي در عرصه اقتصادي و بازگرداندن آرامش به اقتصاد برداشته است و اميدواريم رونق بخش‌هاي اقتصادي و رشد صادرات با شتاب بيشتري ادامه يابد. »
آيت‌الله موسوي اردبيلي نيز با تاكيد بر ضرورت تشريح و تبيين دستاوردهاي دولت براي مردم براي جلوگيري از فضاسازي‌ها گفت: «خوشبختانه در دولت يازدهم افراد خوش فكر زحمت مي‌كشند و تلاش مي‌كنند و بايد نتايج عملكرد آنان براي جامعه بازگو شود.» آيت‌الله موسوي‌اردبيلي ضمن پرسش درخصوص آخرين تحولات مذاكرات هسته‌اي ابراز اميدواري كرد، اين مسائل به خير و روشنايي و نفع ملت ايران منجر شود. محمد نهاونديان در ادامه با حضور در بيت آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع عظام تقليد در قم خواستار تبيين مصالح روز و روشنگري نسبت به اين حوادث براي شناخت بهتر تفكر سلفي در منطقه و جهان شد. آيت‌الله سبحاني نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه گروه‌هاي تروريستي نظير داعش همان وهابيت در شكل اجرايي است كه رحمي در دل‌شان نيست و متاسفانه جهان شاهد بود كه آنها چگونه انساني را در قفس آتش مي‌زنند.

دولت مقتدرانه در جهات مختلف به مردم خدمات مي‌دهد

در ادامه نيز آيت‌الله نوري‌همداني در ديدار با رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اينكه «الحمدلله دولت محترم خدمات بسيار خوب و ارزنده‌اي به مردم كشور ارايه كرده است» گفت: «خدا را شكر مي‌كنيم كه دولت امروز مقتدرانه در جهات مختلف از جمله در حوزه اقتصاد و به خصوص در موضوع سلامت و بهداشت به مردم خدمات مي‌دهد. » اين مرجع تقليد با اشاره به آشنايي سي، چهل ساله خود با دكتر روحاني گفت: «ما منتظر مقدم محترم رييس‌جمهوري به قم هستيم و اين سفر را تاثيرگذار و مهم مي‌دانيم. » آيت‌الله نوري‌همداني سپس به موضوع مذاكرات هسته‌اي اشاره و تاكيد كرد: «مذاكره و گفت‌وگو بسيار لازم است، تا دنيا بداند، جمهوري اسلامي ايران اهل منطق، برهان و گفت‌وگوست، اما بايد دانست كه امريكا و غرب از طبع خباثت‌آميز خود دست بر نداشته و نخواهند داشت. »
آيت‌الله نوري‌همداني، نقد سازنده و منصفانه از دولت‌ها را راهگشا توصيف كرد و در عين حال خواستار پرهيز از سياه‌نمايي‌ها و حمايت از نقاط و عملكرد مثبت دولت‌ها شدند.
 وي به موضع‌گيري دقيق و به موقع رييس‌جمهوري در قبال برخي حوادث اشاره كرد و افزود: «با توجه به جايگاه دولت، موضع‌گيري‌ها اگر در زمان خود اعلام شود، تاثير بسزايي خواهد داشت.» رييس دفتر رييس‌جمهور نيز با ابلاغ سلام رييس‌جمهوري و ضمن بيان اينكه قم و حوزه علميه‌اش چشمه‌سار انقلاب بوده و هست، اظهار كرد: « به بركت سفر آتي رييس‌جمهوري به قم ارتباط و اتصال دولت و دستگاه‌هاي اجرايي با حوزه و مرجعيت مستحكم‌تر مي‌شود.»
تبادل نظر با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم محمد نهاونديان همچنين صبح جمعه در ديدار با حضرات آيات مرتضي مقتدايي، سيد هاشم ‌حسيني بوشهري، سيد محمد غروي و حجت‌الاسلام محمودرضا جمشيدي با اشاره به عملكرد و طرح‌هاي دولت در استان قم، اظهار اميدواري كرد در سفر آتي رييس‌جمهوري گام‌هاي بلندتري در توسعه و آباداني در استان قم برداشته شود. وي همچنين با بيان اينكه در اين سفر مي‌توان به راهكارهاي ارتباط وثيق‌تر و محكم‌تر دولت با فضلا و طلاب قم دست يافت، ‌اظهار اميدواري كرد با مشاركت بيشتر حوزه، روحانيت و مرجعيت، دولت بتواند در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها، سريع‌تر به اهداف خود دست يابد. در اين جلسه برخي اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه حاضر بودند با اشاره به ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل روز كشور و منطقه، براي موفقيت دولت در پيشبرد برنامه‌هاي خود و توسعه استان قم آرزوي موفقيت كردند.

ديدار صالحي اميري با مراجع عظام تقليد

سيدرضا صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز در سفر روز پنج‌شنبه خود به قم با حضرات آيات عظام صافي گلپايگاني، «جوادي آملي»، «وحيد خراساني»، «موسوي اردبيلي»، «سبحاني» ملاقات و نيز با «آيت‌الله حسيني بوشهري» مدير مركز مديريت حوزه‌هاي علميه و آيت‌الله شهرستاني نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. صالحي در نخستين برنامه خود در سفر به قم از موزه تازه تاسيس امام علي(ع) كه در بيت آيت‌الله شهرستاني واقع است بازديد كرد. اين موزه شامل آثار هنري و اشياي ارزشمندي است كه به آيت‌الله شهرستاني اهدا شده است. او پس از بازديد ضمن تبرك بيرق‌هاي حرم امام حسين(ع) و ابوالفضل‌العباس(ع) دفتر يادبود موزه را امضا كرد. صالحي در ادامه برنامه سفر يك روزه قم در ديدار با مراجع تقليد گزارشي از فعاليت‌هاي يك ساله خود در كتابخانه ملي ارايه كرد. وي در اين ديدارها با اشاره به اينكه دوميليون و هفت هزار جلد كتاب در كتابخانه ملي كشور وجود دارد، اظهار داشت: « 38 هزار نسخه خطي، 34 هزار نسخه سنگي و پنج‌ميليون نشريه از روز اول انتشار تا به امروز در كتابخانه ملي وجود دارد. » صالحي اميري با بيان اينكه بيشتر آثار نسخ خطي در خارج از كشور است، گفت: «اين نسخ، سامان يافته نيست و پراكنده است.» صالحي اميري بر لزوم جمع‌آوري تاريخ مرجعيت بعد از پيروزي انقلاب تاكيد كرد و اظهار داشت: «در اين زمينه كار تحقيقاتي در حال شكل‌گيري است تا كار علمي متقني انجام شود و براي نسل‌هاي بعد آثار و خدمات مراجع تقليد باقي بماند.»

ارتباط علمي با كتابخانه‌هاي مهم كشورهاي ديگر ضروري است

در جريان سفر صالحي اميري به قم، آيت‌الله صافي گلپايگاني در ديدار با وي ضمن تقدير از تلاش‌هاي صالحي اميري اظهارداشتند: «كار شما در انتشار و احياي كتب و حفظ آثار گذشتگان به ويژه آثار ديني و فرهنگي كشور بسيار با اهميت است. » حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود كتابخانه‌هاي مهم در بعضي از كشورها نظير؛ هند، تونس و مراكش گفتند: «اين كشورها داراي كتابخانه‌هاي بزرگ و مهمّي هستند كه ارتباط با آنها بسيار مفيد و ارزشمند است و بايد از سرمايه عظيم علمي آنها نيز استفاده كرد. » اين مرجع تقليد با ذكر خاطراتي از سفر خود به هندوستان قبل از انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: «بعضي از كتابخانه‌هايي كه آنجا مشاهده كرده‌ام آن‌قدر بنده را تحت تاثير قرار داد كه واقعا نمي‌خواستم از آن محيط علم و كتاب بيرون بيايم و به دوستان مي‌گفتم علم در اينجاست و بايد آن را به ديگران منتقل كنيم.» همچنين آيت‌الله حسيني بوشهري در ديدار صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با بيان اينكه كتابخانه ملي ايران گنجينه و ميراث فرهنگي جديد و كهن ايران اسلامي محسوب مي‌شود، تصريح كرد: «اقدامات خوبي از سوي مسوولان اين سازمان در راستاي تدوين پژوهش‌هاي بنيادين صورت گرفته است. » مدير مركز مديريت حوزه‌هاي علميه افزود: «روند ارتباط سازمان اسناد كتابخانه ملي ايران با حوزه‌هاي علميه حفظ و گسترش يابد و بيشتر از گذشته در فضاي كاري يكديگر قرا بگيريم. » آيت‌الله سبحاني نيز در ديدار با صالحي اميري با تاكيد بر اينكه از ظرفيت كتابخانه‌هاي شخصي براي گردآوري نسخ خطي استفاده شود، تاكيد كرد: «در كتابخانه‌هاي شخصي و قديمي مردم، نسخ خطي فراواني وجود دارد كه با احياي اين كتابخانه‌ها مي‌توان آنها را به دست آورد. » در ادامه اين ديدارها آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي بر حفظ و نگاهداري از نسخ خطي تاكيد كردند و اظهار داشتند: «كتابخانه ملي، ذخيره فرهنگي مهمي است كه به ما رسيده و بايد براي ارايه به نسل‌هاي آينده حفظ شود. » ايشان با بيان اينكه صحبت كردن از جمع‌آوري نسخ، آسان، اما كار سنگيني است، تصريح كردند: «زحمات بسياري براي جمع‌آوري كتب صرف شده است و زمان طولاني صورت گرفته تا كار به اين عظمت شكل بگيرد. »
 اين مرجع تقليد بر جمع‌آوري و ساماندهي بيشتر نسخ خطي تاكيد كردند و اظهار داشتند: «بنده حدود 10 نسخه خطي دارم و اين آمادگي براي ارايه به كتابخانه ملي جهت چاپ وجود دارد. » آيت‌الله العظمي عبدالله جوادي آملي نيز در ديدار رضا صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با وي، كه در مجتمع علوم وحياني اسراء برگزار شد، اظهاركرد: «ملتي مي‌تواند رشد كند كه داراي شناسنامه باشد. » وي گفت: «كشور و ملتي كه شناسنامه ندارند ناچارند شناسنامه جعلي براي خود درست كنند مانند امريكا كه علما، انديشمندان و دانشمندان خود را از ديگر كشور‌ها جمع كرده است. » در پايان نيز آيت‌الله وحيد خراساني در ديدار با صالحي اميري با تاكيد بر صيانت از آثار خطي اسلامي خطاب به مديران كتابخانه ملي فرمودند: «اين آثار سند اعتبار مملكت و مذهب است و سعي كنيد اين اندوخته‌ها را بيشتر كنيد. هر مقدار اين اسناد بيشتر جمع‌آوري شود پشتوانه اعتبار علمي شيعه قوي‌تر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون