• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

اظهار نگراني معاون شهردار از آشفتگي در پروژه‌هاي تهران

حميدرضا خالدي|ديروز معاون عمراني شهردار تهران به شوراي شهر آمده بود تا گزارشي از آنچه در حيطه عمراني شهر تهران رخ مي‌دهد، گزارشي دهد و از معضلات و مشكلات پايتخت در اين عرصه بگويد. از انتقال زندان اوين بگويد و از زلزله خيزي تهران. پيروز حناچي با بيان اينكه موضوع زلزله تهران بسيار مهم است، گفت: اطلاعاتي كه اين روزها در خصوص زلزله تهران انجام مي‌شود مربوط به تحقيقات جايكا است كه در دهه ۷۰ اين تحقيقات انجام شده و سناريوهاي متفاوتي براي حادثه تهران چيده شد كه دولت وقت عكس‌العمل مناسبي نشان داد و اعتباراتي نيز در نظر گرفت به گونه‌اي كه بر اساس اين طرح بايد تمام پمپ‌بنزين‌ها و بيمارستان‌ها مقاوم‌سازي مي‌شدند و در اين راستا حتي تعدادي از پمپ‌بنزين‌ها نيز مقاوم‌سازي شدند كه اهتمام و استمرار در اجراي برنامه، فرصتي را فراهم مي‌كرد تا نسبت به ايمن‌سازي اقدام كنيم اما بعد از مدتي با تغيير دولت، اعتبارات برگشت خورد و ما فرصت را از دست داديم. وي با بيان اينكه در حوزه ايمني و تاب‌آوري پل‌ها با مساله طولاني شدن پروژه به دليل نداشتن تجربه و كمبود اعتبارات مواجه هستيم، گفت: ايمن‌‌سازي ساختمان‌هاي شهرداري را نيز در دستوركار داريم چرا كه اين ساختمان‌ها بايد در زمان بحران خدمات‌رساني كنند و نبايد وضعيت‌شان به گونه‌اي باشد كه در زمان بحران نگران اين ساختمان‌ها باشيم.  وي با بيان اينكه با گودهاي خطرناكي در تهران مواجه هستيم، گفت: مثلا گود برج ميلاد كه قرار بود دو برج ديگر در آن ساخته شود يا گود كنار كتابخانه ملي كه در وضعيت خطرناكي قرار دارد كه برخي از اين گودها توسط مردم و برخي هم با توقف پروژه‌هاي بزرگ ايجاد شده است و اين در حالي است كه ما در معادن شن و ماسه با چاله‌هاي عظيمي روبه‌رو هستيم كه با فاصله كم از رودخانه كن قرار دارد و حتي برخي از اين گودها شيب منفي دارد و من مانده‌ام كه برداشت‌كننده اين گودها چه جراتي در انجام كارش داشته است. حناچي در ادامه با بيان اينكه آسيب‌ها و مخاطرات پروژه‌هاي نيمه تمام زياد است، گفت: به عنوان مثال ما براي تكميل بزرگراه شوشتري يك‌هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار لازم داريم كه با منابع فعلي نمي‌توان آن را تمام كرد و من نمي‌خواهم بگويم كه لازم است از هر اتوباني عوارض گرفته شود اما در بسياري از كشورها از شريان‌هاي اصلي عوارض گرفته مي‌شود و مردم براي تردد بايد عوارض پرداخت كنند كه به عنوان مثال در كوآلالامپور بزرگراه‌هايي كه توسط بخش خصوصي ساخته شده است از اين روش استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينكه شهرداري از اين پس در پروژه‌هاي عمراني خود نگاه مردم را هم در نظر مي‌گيرد، گفت: از پروژه زيرگذر استاد معين بازديد كردم، پروژه‌اي كه از سال 93 تجهيز شده اما به دليل نبود اعتبارات روند ساخت آن كند شده و اين كارگاه ساختماني خيابان آرام استاد معين را به يك كارگاه بدل كرده است كه وقتي از آن بازديد كردم يكي از شهروندان گفت: اگر پول نداشتيد چرا ساخت و ساز كرديد و يكي ديگر از شهروندان نيز گفت كه هدف اين ساخت و سازها ما نبوديم بلكه هايپر استاري است كه در اين سوي خيابان ساخته شده و برايش مي‌خواهند زيرگذر بزنند. بايد بگويم اگر طرح‌هاي عمراني از ديد مردم منفي ارزيابي شود، درست نيست.
وي با بيان اينكه پروژه‌هاي بزرگ عمراني شهر توسط خاتم الانبياء اجرايي مي‌شود، گفت: اجرايي شدن پروژه‌هاي بزرگ توسط اين قرارگاه اين حسن را دارد كه به روش حقوقي با ما برخورد نمي‌شود. چرا كه از ما مطالبات زيادي دارند كه ما تامين نكرديم و بخشي به شكل غيرنقدي پرداخت شده كه البته در حال پيگيري پرداخت مطالبات‌مان به اين قرارگاه  هستيم.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با بيان اينكه مديريت متمركز در پايتخت بسيار مهم است، گفت: تاسيسات زيادي در شهر تهران داريم كه بدون تهيه نقشه روشن نمي‌توانيم مشكلات آنها را حل كنيم و بايد با اصرار بر ايجاد مديريت متمركز مشكلات را از سر راه‌برداريم.
حناچي با بيان اينكه نيازمند پرداخت سهم دولت در اداره پايتخت هستيم، گفت: دولت بايد در مسائلي همچون مقاوم‌سازي و ايمن‌سازي به شهرداري تهران كمك كند.
وي با بيان اينكه بايد هماهنگي و پيگيري لازم با سازمان زندان‌ها جهت انتقال زندان اوين به خارج از شهر و تبديل زندان به فضاي شهري انجام شود، گفت: همچنين بايد زمينه انتقال مشاغل آلاينده همچون سيمان ري و برق آلستوم از تهران انجام شوند.
اين سخنان اما دليلي شد براي واكنش محسن هاشمي به انتقال زندان اوين. رييس شورا بعد از سخنان حناچي در مورد انتقال زندان اوين به شوخي گفت: حالا در جابه‌جايي زندان اوين عجله نكنيد چرا كه جاي خوش آب و هوايي است و به زندانيان خوش مي‌گذرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون