• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

اختلاف بر سر سياست پناهندگي

محمود فاضلي

تنش و اختلاف ميان كشورهايي اروپايي در رابطه با سياست پناهندگي همچنان ادامه دارد. دو سال از زماني كه اروپا با موج عظيمي از پناهجويان و مهاجران روبرو شد، گذشته است و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بر سر قواعدي كه پناهجويان و مهاجران در آينده بر طبق آن در اروپا تقسيم شوند، به توافقي نرسيده‌اند. مجموعه اين اختلافات حتي در كنفرانس اخير سران اتحاديه اروپايي در بروكسل منجر به عدم هرگونه مصالحه‌اي در اين زمينه شد. اجلاس اخير نشان داد كه 28 كشور عضو اين اتحاديه اروپا در مورد سياست پذيرش پناهجويان اختلاف نظر جدي دارند. آنها بسيار اميدوار بودند گفت‌وگوهاي اخير بتواند در مورد اصلاحاتي كه بايد تا اواسط سال 2018 اجرا شوند، منجر به توافقي شود. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان پس از چندين ساعت مذاكره با همتايان اروپايي خود مدعي شد: «در امر حفاظت از مرزهاي خارجي اتحاديه اروپايي، به خصوص از طريق انعقاد توافقنامه‌اي با تركيه در مورد پناهجويان و نيز همكاري با ليبي، پيشرفت‌هايي حاصل شده اما مواضع تغييري پيدا نكرده است. ماموريت دارم تا ماه ژوئن سال آينده در اين زمينه به تلاش خود ادامه دهيم. ما هنوز بايد خيلي كارها انجام دهيم.»
كشورهاي عضو به دنبال راهي هستند كه چگونه مي‌توان با هجوم مكرر آوارگان به كشورهاي‌شان مقابله كنند. كميسيون اتحاديه اروپايي و كشورهايي همچون آلمان بر اين عقيده‌اند كه اين پناهجويان بايد بين كشورهاي عضو تقسيم شوند. تعدادي از كشورهايي عضو اين اتحاديه از جمله ايتاليا، يونان، آلمان و برخي ديگر از كشورها خواستار همبستگي و تقسيم عادلانه پناهجويان هستند. اما لهستان، مجارستان، اسلواكي، جمهوري چك و اتريش هرگونه پذيرش اجباري پناهجويان را رد مي‌كنند. حتي گفته مي‌شود كميسيون اروپا بر عليه لهستان، مجارستان و جمهوري چك به خاطر عدم پذيرش درخواست پناهجويان براي پناهندگي در دادگاه اروپايي شكايت خواهد كرد.
اين سه كشور با وجود كاهش تعداد مهاجرين به خاطر كنترل شديد مرزها و توافقنامه خارج از اتحاديه، پناهجويان را نپذيرفته و درخواست آنان را براي پناهندگي قبول نمي‌كنند. حتي مجارستان از سال 2015 مرزهاي خود را ابتدا با صربستان و سپس با كرواسي با سيم خاردار حصاركشي كرده و با سياست اتحاديه اروپا در خصوص سهميه‌بندي بين كشورهاي عضو اين اتحاديه به‌شدت مخالفت مي‌كند. اتحاديه اروپا مايل است تا ژوئن 2018 بحران پناهجويان را حل كند. تا آن موقع بايد روساي دولت‌ها و حكومت‌ها تصميم گرفته باشند تا اختلافاتي كه اتحاديه اروپا در رابطه با پناهجويان را به دو ديدگاه متضاد تقسيم كرده،
خاتمه دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون