• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4006 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

ضرورت‌هاي سخن گفتن با مردم

در حال حاضر دولت با كمبود منابع مالي مواجه است و اين خطر وجود دارد كه بر اثر فشارهاي مختلف مجبور به استقراض، تكيه بر منابع غير‌مولد و غير‌پايدار و در يك كلام آينده‌فروشي شود.
در اين صورت اگر‌چه خواهد توانست از گردنه مطالبات و تنگنا‌ها عبوري موقت داشته باشد ولي كاملا واضح است كه فشارهاي اقتصادي از تورم گرفته تا ركود و انباشت سررسيدهاي مختلف به نقطه اوج خود مي‌رسند و در زماني ديگر بهمن‌وار به سراغ جامعه و دولت خواهند آمد.
در چنين شرايطي مقاومت دولت و مجلس و عدم عقب‌نشيني از بودجه واقع‌بينانه كاري راهبردي و استراتژيك است و آينده را تضمين خواهد كرد. اگر دولت در يك سياست سختگيرانه انضباط شديد مالي را سرلوحه كار خويش قرار دهد و مردم شاهد حساسيت وزارتخانه‌ها و ادارات دولتي در هزينه‌كردها باشند علاوه بر حمايت همه‌جانبه از دولت وضعيت قوه مجريه در تنگناهاي اقتصادي را درك خواهند كرد.
بله در شرايط كنوني كه ريخت و پاش‌ها جلو چشم مردم صورت مي‌گيرد و برخي مسوولان و مديران در استفاده شخصي از امكانات دولتي ابايي ندارند و انبوه مراسم غير‌ضرور با بودجه‌هاي دولتي همه‌روزه برگزار مي‌شود و نهادهايي كه قبلا استقلال مالي داشته‌اند و هزينه‌هاي خود را خود تهيه مي‌كرده‌اند حالا از بودجه دولت ارتزاق مي‌كنند و جالب اينكه نه به دولت كه به مجلس هم پاسخگو نيستند، امكان جلب نظر مردم براي قناعت اقتصادي سخت است.
اگر در اين ظرايف دقت شود زمينه‌اي فراخ براي سخن گفتن با مردم پديد مي‌آيد. مي‌شود با مردم سخن گفت و تنگناهاي طبيعي را براي‌شان برشمرد، مي‌شود با پشتيباني مردم به سراغ حل مساله استراتژيك بحران آب رفت، مي‌شود بخشي از هزينه‌ها را متوجه مقاوم‌سازي در برابر زلزله كرد.
دولتي كه حساب پاك داشته باشد و مديران نجومي‌بگير را به در آمدي معقول راضي كرده باشد و هيچ‌كس نتواند نمونه بزرگي از ريخت و پاش را نشان بدهد با مردم صادق خواهد بود و خواهد توانست در انقباضي‌ترين بودجه‌ها حمايت جامعه را از آن خود كند.
بايد با مردم صحبت كرد و همكاري و همدلي آنان را جذب كرد. مسلما قاطبه مردم راضي نخواهند بود كه مرفهان كه هركدام براي سفر، براي كار، براي ميهماني خودرو مخصوص دارند بنزين يارانه‌دار مصرف كنند.
مردم از دولت انتظار دارند امكانات كشور عادلانه توزيع شود و رويكرد بودجه هم بر اين اساس تنظيم شود. در حال حاضر و براي شروع بهترين كار اين است كه رييس‌جمهور محترم رودر رو و بي‌پرده با مردم خصوصا راجع به مسائل اقتصادي سخن بگويد و معضلات و تنگناهاي طبيعي و غير‌طبيعي و فشارها را با آنها در ميان بگذارد.
نماينده مجلس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون