• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4006 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

سرانجام مربي خارجي تراكتور وارد ايران شد

سلام «سائلام» به تراكتور

رسول مجيدي

 

بيست هفته از ليگ برتر گذشته و تراكتورسازي تنها 21 امتياز كسب كرده. جايگاه آنها كه تا همين يكي، دو فصل پيش جزو مدعيان ليگ بودند، حالا به رده يازدهم تنزل كرده و كاسه صبر هواداران لبريز شده. بعد از مشكلات پيش آمده بين يحيي گل‌محمدي و آجرلو، مديرعامل اين باشگاه، يحيي سرانجام از تيم جدا شد و در بازي اين هفته، مجتبي حسيني، دستيار گل‌محمدي بود كه تيم را جلوي ساپيا به ميدان فرستاد؛ تغييري كه نتيجه نداد و تراكتور در خانه به شاگردان دايي باخت. صبح روز بعد از اين باخت اما يك خبر خوب براي هواداران مخابره شد؛ مربي تركيه‌اي مدنظر باشگاه به ايران آمد.
از مدت‌ها پيش شايعه تغييرات در تبريز شنيده مي‌شد. گفته مي‌شد قرار است يك مربي‌ترك‌تبار به ايران بيايد و هدايت تراكتوري‌ها را برعهده بگيرد. گزينه اصلي هم مصطفي دنيزلي بود كه رابطه خوبي با آجرلو در زمان حضور در پاس داشت. اما ديروز خبر رسيد كه مسوولان باشگاه تراكتورسازي بعد از مذاكرات فشرده‌اي كه با مصطفي دنيزلي داشتند در نهايت با او به توافق نرسيدند. چرا كه اين مربي براي يك فصل و نيم خواهان دريافت دو ميليون دلار بود كه از توان باشگاه تراكتور خارج به نظر مي‌رسيد.
بعد هم گفته شد مسوولان تراكتورسازي كه در چند روز گذشته به صورت همزمان با گزينه‌هاي ديگر هم در حال مذاكره بودند، با «ارتورول سائلام» به توافق رسيدند.

سائلام كيست؟
مربي جديد تراكتوري‌ها گرچه شايد براي فوتبال‌دوستان ايراني نام آشنا نباشد، اما سوابق خوبي دارد. او در زمان جواني براي تيم مطرح بشيكتاش بازي مي‌كرده و آمار گلزني خوبي هم براي اين تيم داشته: 106 گل در 167 بازي. جالب اينجاست كه سائلام زماني كه در سال 1994 از سامسون‌اسپور به بشيكتاش پيوست، گران‌ترين بازيكن تاريخ فوتبال تركيه شد. مبلغ انتقال او در آن سال 70 ميليارد لير بود كه مي‌شد چيزي حدود 3 ميليون دلار؛ مبلغي كه با توجه به كوچك بودن فوتبال تركيه در آن سال‌ها قابل توجه است. او تا قبل از آمدن به بشيكتاش در پست هافبك هجومي و مهاجم بازي مي‌كرد اما چندسال بعد با تصميم مربي وقت اين تيم، به پست دفاع مركزي رفت و از اتفاق در آنجا هم درخشيد. مربي جديد تراكتورسازي براي تيم ملي تركيه هم به ميدان رفته و در 30 بازي 11 گل به ثمر رسانده. او در يورو 96 با تركيه در جام حاضر بود.
اما شايد نقطه قوت كارنامه او در زمان مربيگري‌اش رخ داده باشد. سائلام 48 ساله از سال 2004 هدايت سامسون‌اسپور را به عهده گرفت، فصل بعد سرمربي تيم كيسري‌اسپور شد و اين تيم را از ليگ دسته دو به سوپر ليگ آورد. يك فصلي هم هدايت باشگاه بزرگ بشيكتاش را برعهده داشت. در آن فصل بشيكتاش سوم شد، در حالي كه هم امتياز بود با تيم دوم جدول و فقط 6 امتياز از گالاتاسراي كه قهرمان شد كم داشت. سائلام در سال 2009 هدايت تيم كمترشناخته شده بورسا اسپور را برعهده گرفت. او در همان سال اول يك اتفاق بزرگ رقم زد و اين تيم را قهرمان سوپر ليگ تركيه كرد. بورسا اسپور دومين تيم خارج از استانبول بود كه قهرمان ليگ تركيه مي‌شود. آخرين بار تيم ترابوزان‌اسپور در سال 1984 اين اتفاق را رقم زده بود و بعد از آن هميشه قهرماني بين 3 تيم بزرگ استانبول دست به دست مي‌شد؛ گالاتاسراي، فنرباغچه و بشيكتاش.
حالا سائلام با چنين پيشينه‌اي به تبريز آمده تا شايد براي اولين‌بار اين تيم تبريزنشين را قهرمان ليگ ايران كند.

حاشيه‌هاي اولين روز
ارتورول سائلام در روز اول حضورش در ايران تصميم جالبي گرفت. او ديروز به همراه مصطفي آجرلو در نماز جمعه شهر تبريز حاضر شد و در صف اول نمازگزاران ايستاد.
كاظم شهرياري قائم‌مقام باشگاه درباره حضور او در نمازجمعه مي‌گويد: «سائلام مسلمان است و به همين خاطر از بامداد امروز (جمعه) كه از هواپيما پياده شد، تمايل داشت كه در نماز جمعه حضور داشته باشد. ما هم از اين موضوع استقبال كرديم و او را به مصلاي تبريز برديم تا در نماز جمعه شركت كند.»
قائم‌مقام باشگاه تراكتورسازي در گفت‌وگو باخبرگزاري تسنيم با تاكيد بر اينكه اينگونه اقدامات باعث افزايش وحدت شيعه و سني مي‌شود، افزود: «استاندار آذربايجان شرقي و برخي ديگر از مسوولان شهري هم كه در نماز جمعه حضور داشتند، خيلي از سائلام استقبال كرده و به سرمربي جديد تراكتورسازي خوشامد گفتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون