• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4010 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن

نگذاريم خوزستان بي‌رمق شود

جواد كاظم‌نسب‌ الباجي

در زمينه ريزگردها مساله اساسي خوزستان به پروژه‌هاي انتقال آب سرشاخه‌هاي كارون و كم شدن آب خوزستان برمي‌گردد. عامل اصلي بروز اين پديده در استان به خشك شدن تالاب هورالعظيم كه بزرگ‌ترين تالاب كشور است و هم‌مرز با عراق، بر‌مي‌گردد. براي استخراج نفت تالاب را خشك كرده‌اند و بدون مجوز محيط زيست از اين تالاب نفت استخراج مي‌كنند. طبيعي است كه اگر تالاب خشك شود، خاكي كه در آن است، با كمترين نسيم به صورت ريزگرد وارد استان خوزستان مي‌شود. علاوه بر اين در محدوده شرق اهواز هفت كانون ريزگرد وجود دارد. اين كانون‌ها به علت اينكه حقابه اراضي موجود، به آنها تعلق نگرفته ايجاد شده‌اند. در خوزستان رودهاي كارون، كرخه، دز و جراحي جاري هستند. اما چرا با وجود اين رودها باز هم استان با مشكل مواجه است؟ به دليل اينكه توزيع ناعادلانه آب توسط وزارت نيرو صورت گرفته است. برنامه آب در كشور به طور نامنظم و بدون توجه به مسائل زيست محيطي انجام مي‌شود. آب مورد نياز استان را به استان‌هاي ديگر منتقل مي‌كنند. زماني كشتي‌هايي كه از خليج فارس وارد اهواز مي‌شدند در كنار سيلوهاي اهواز لنگر مي‌انداختند تا محموله گندم تخليه كنند. امروز ما شاهديم كه كارون محل تخليه فاضلاب شده است.
راه‌حل كوتاه‌مدت براي حل مشكل خوزستان اين است كه حقابه خوزستاني‌ها تامين، از انتقال آب خوزستان جلوگيري و آب پشت سدها رها شود تا زمين‌هايي كه حدود 113 هكتار است، مرطوب و ريزگردها مهار شوند. حتي اگر دولت هزينه نكند و تنها آب را در اختيار كشاورزان قرار دهد تا هم اراضي را كشت كنند و از نهال‌هايي كه در كانون ريزگردها كاشته شده‌اند، محافظت كنند، اقدامي انجام شده كه مردم و دولت هر دو در آن سهيم هستند و در اين مقطع اين بهترين راه‌حل است. سال گذشته 100 ميليون دلار براي حل مشكل ريزگردها اختصاص پيدا كرد كه بخشي از آن صرف كاشت نهال و مالچ‌پاشي شد. اما كاشت نهال يك راه‌حل بلندمدت است. روز گذشته هم رهبري عنايت فرمودند و اجازه دادند مبلغي را براي حل اين مشكل در نظر بگيرند اما بايد ديد آيا مي‌توانيم مديريت كنيم و به
هدف برسيم؟
ما بيش از 100 هزار هكتار كانون ريزگرد داريم كه تنها 5 هزار هكتار آن نهالكاري شده است. نكته اينجاست كه آب مورد نياز براي اين نهالكاري از كجا بايد تامين شود. در حال حاضر آبي كه براي آبياري اين نهال‌ها استفاده مي‌شود، از آب مربوط به فاز دوم شيلات تامين مي‌شود و اين سوال هنوز مطرح است كه آب مورد نياز اين حجم نهالكاري از كجا بايد تامين شود؟
در مجموع بايد گفت حل اين مساله يك عزم ملي مي‌طلبد. مردم خوزستان زنداني منازل خودشان هستند، مدارس تعطيل است، زندگي مردم فلج شده است. كساني كه قصد سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف استان را دارند وقتي خطوط هوايي تعطيل است امكان سفر به استان را ندارند. اقتصاد استان تحت تاثير قرار گرفته و اين شرايط حتي در استخراج نفت هم تاثير منفي گذاشته است. شمار كساني كه مشكل تنفسي دارند به هزاران نفر رسيده است. 13 سال است ما شاهد اين وضعيت در استان خوزستان هستيم. اين مردم دين خود را به كشور ادا كرده‌اند، اما امروز شرايط خوبي ندارند. وضعيت خوزستان بحراني است. نخبه‌هاي استان مهاجرت كرده‌اند. خوزستان تبديل به استاني بي‌رمق شده است. هموطنان هواي مردم خوزستان را داشته باشند. همانطور كه كنار زلزله‌زدگان ايستادند، صداي مردم خوزستان را هم بشنوند.
نماينده مردم اهواز در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون