• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4010 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن

حمايت وزير ارشاد از تئاتر در برابر هجمه‌ها

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پنجمين روز از برگزاري سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به تماشاي نمايش «دريازدگي» نشست. سيدعباس صالحي سپس در جمع خبرنگاران درباره مسائل روز هنرهاي نمايشي مانند بحث پرداخت تمام و كمال بودجه تخصيصي در فاصله دو ماه مانده به پايان سال، حركت هنرمندان در مسير كيفيت‌گرايي و پاره‌اي حاشيه‌سازي‌ها عليه تئاتر به اظهارنظر پرداخت. او در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني بر اينكه به نظر مي‌رسد عرصه تئاتر نيز همچون حوزه كتاب و موسيقي به رايزني‌ براي جلوگيري از پاره‌اي حاشيه‌سازي‌ها نياز دارد، گفت: «من جزو افراد خوشبين هستم و به همين دليل تصور نمي‌كنم اين اتفاقات به گونه‌اي باشد كه فضا را به شكل تهديد‌آميز تصوير كند. همانطور كه اشاره كرديد، در حوزه موسيقي و كتاب تلاش‌هايي صورت گرفت و شرايط اميدوار‌كننده است. بر همين اساس معتقدم شرايط در عرصه تئاتر هم به همين صورت پيش مي‌رود.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با صحه گذاشتن بر سلامت عملكرد هنرمندان تئاتر و آثار نمايشي در اين باره كه بعضي جريان‌ها قصد دارند سالن‌هاي نمايشي را به عنوان محلي نامناسب براي حضور خانواده‌ها ترسيم كنند، بيان كرد: «حضور در سالن‌هاي نمايش با در نظر گرفتن اين ويژگي كه خانواده ما يك خانواده سنتي است به خودي خود نشان مي‌دهد حتما تئاترهاي خوب كم نيست.» او افزود: : «فضاي امروز تئاتر ما در سبك‌هاي مختلف نمونه‌هايي دارد كه در بخش تجربه‌هاي اوليه ممكن است هنوز احتياج به پيشرفت داشته باشند و برخي هم به بلوغ رسيده‌اند. به همين دليل تاكيد مي‌كنم بايد راه‌هاي رفته و راه‌هاي نرفته را با هم ببينيم.»
سيدعباس صالحي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره پرداخت نشدن بيش از نيمي از بودجه تئاتر توضيح داد و گفت: «همه از شرايط كشور و مشكلات تخصيص اعتبارات محدود وجود دارد آگاه هستيم. گاهي وقتي اين اعتبارات محدود هم تخصيص پيدا مي‌كند ما همچنان در حوزه فرهنگ و هنر در زمينه پرداخت‌ها با مشكل مواجه هستيم و مي‌دانيم كه بودجه حوزه‌هاي فرهنگ و هنر و به‌طور خاص بودجه تئاتر بودجه محدودي است.» صالحي خاطرنشان كرد: «وقتي اين بودجه وارد سازمان برنامه و بودجه مي‌شود محدوديت بيشتري پيدا مي‌كند و زماني هم كه مي‌خواهد از فضاي خزانه تامين شود باز هم شرايطي وجود دارد كه اين تخصيص‌ها به حداقل مي‌رسد. در مجموع تلاش كرديم بدهي‌ها در حوزه هنرهاي نمايشي پرداخت شود و همچنان با دوستان سازمان برنامه و بودجه رايزني مي‌كنيم.»
وزير ارشاد كه چندي قبل در قالب يك توييت به آمار كمي آثار نمايشي اشاره كرده بود در اين باره توضيح داد: «كميت نه بد است و نه خوب و نمي‌شود صرفا نگاه ارزشي به آن داشت اما يك معنايش مي‌تواند اين باشد كه ما در مسيري حركت مي‌كنيم كه فرصتي براي رقابت وجود دارد. البته طبيعتا آنهايي كه به جشنواره راه پيدا كرده‌اند همه آن كميتي كه مي‌دانيم نبوده‌اند، اما با اين حال فرصتي پيدا كرده‌اند كه در جشنواره باشند.»
او ادامه داد: «اين صحبت به اين معني نيست كه مجموعه تئاترهايي كه اجرا مي‌شوند همه كيفي هستند چراكه تئاتر كيفي هم كم نداريم اما هنوز مسيري طولاني براي كيفي‌تر شدن آن وجود دارد. آنچه در توييت خود منتشر كردم اين بود كه نوعي رغبت‌افزايي براي طرح اين فرصت پيش‌ آيد چرا كه آثاري داريم كه مي‌توانند سليقه‌هاي متعددي را اشباع كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون