• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4010 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن

برپايي نمايشگاه براي هنرمند 80 ساله و جوايزي براي سينماي ايران

مهم‌ترين خبر امروز برپايي نمايشگاه «مروري بر آثار و زندگي علي اكبر صادقي» است كه از 8 بهمن ماه در موزه هنرهاي معاصر برپا مي‌شود. جايزه جشنواره داكا براي سينماي ايران و انتشار آلبوم جديد دنگ شو از مهم‌ترين خبرهاي هنري است.

 

موزه هنرهاي معاصر ميزبان

علي‌اكبر صادقي شد

 

نشست خبري نمايشگاه «مروري بر آثار وزندگي علي اكبر صادقي» روز گذشته در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.

علي محمد زارع، رييس موزه هنرهاي معاصر تهران علي اكبرصادقي را درختي تنومند و قوي، ريشه تناوري خواند كه تاثيرش در هنر تا مرزهاي تعالي پيش رفته است.

علي‌اكبر صادقي هم در ابتداي اين نشست به خاطرات نوجواني خود اشاره كرد: «از 15 سالگي به صورت جدي نقاشي را آغاز كردم و اين يكي از مسائلي است كه موجب خوشحالي من است. من بارها به واسطه علاقه به نقاشي كشيدن رفوزه شدم. در سال هفتم وقتي رفوزه شدم پدرم وسايل نقاشي من را جمع كرد و من تصميم گرفتم كه درس خواندنم را ادامه بدهم. اما هر بار 4 يا 5 تجديدي مي‌آوردم و در كلاس نهم باز هم رفوزه شدم.»

وي ادامه داد: «در واقع كسي نمي‌توانست از پس من بربيايد و از كلاس ششم همه معلم‌هاي من فهميدند كه من بايد نقاش شوم و همه كمكم كردند و بعد از اين من يك ضرب در دانشكده هنرهاي زيبا قبول شدم و نقاشي كردن را به صورت جدي‌تري پيش گرفتم. »

اين هنرمند در ادامه صحبت‌هاي خود به روند كاري خود اعم از تبليغات، پشت جلد كتاب، پلاكارد اشاره كرد و در نهايت در مورد انيميشن‌سازي خود گفت: «زماني كه به صورت رسمي به كانون رفتم به من پيشنهاد ساخت انيميشن را دادند. خانم اميرارجمند قصه‌اي از آقاي شيروانلو به نام «هفت شهر» را به من سپرد. آن قصه بايد تبديل به سناريو مي‌شد و آن زمان خانم امير ارجمند تاكيد داشت كه من بايد انيميشن‌ساز بشوم و ما به انيماتور ايراني نياز داريم و براي همين كسي قبل از من در ايران انيميشن نساخته است.»

ساخت 5 فيلم، كار روي برخي قصه‌هاي فولكلور و البته انيميشين‌سازي سوررئال از ديگر مجموعه كارهاي اين هنرمند است: «به مرور زمان متوجه شدم كه انيميشن‌سازي مرا به سمت فضاهاي سورئال كشانده است. از سال 56 من به صورت جدي فعاليت به سمت فضاهاي سوررئال رفتم و جز تصوير‌گري كتاب همه‌چيز را كنار گذاشتم. »

حال اين هنرمند در آستانه 80 سالگي همچون اوايل جواني به دنبال تجربه‌هاي جديد است: «سعي كردم تكنيك‌ها و تجربه‌هاي جديدي را تجربه كنم و مفيد باشم و جداي از تاليف چند كتاب همواره در آتليه خود را به روي دانشجويان باز گذاشته‌ام و راهنمايي بسياري از پايان نامه‌ها را پذيرفته‌ام.»

در اين نمايشگاه حدود 200 قطعه از فعاليت‌هاي مختلف اين هنرمند، 6 فيلم، برگزاري پنل‌هاي براي بررسي جوانب مختلف آثار، چيدماني از حدود سيصد پرچم با اشعاري از اين هنرمند و صدا- چيدمان با صداي علي اكبر صادقي بخشي از اين نمايشگاه است. فرشته موسوي، كيوريتور ارشد اين نمايشگاه گفت «ما به ايشان به عنوان يكي از مهم‌ترين هنرمندان معاصر ايران نگاه جامع‌تري داشته باشيم. در واقع اين نمايشگاه و نمايش آثار استاد صادقي بستري است براي مطالعه او به طور غيرمستقيم كه مي‌تواند آموزه‌هايي بي‌نظير باشد براي نسل‌هاي بعد.»

او گفت: «ما مي‌خواهيم فضاي مطالعاتي و تخصصي را فراهم كنيم و تاثير فرهنگ ايران بر آثار اين هنرمند و همچنين تاثير اين هنرمند بر فرهنگ ايران را بكاويم. »

علي بختياري، كيوريتور بخش انيميشن در ادامه اين نشست درباره بخشي با عنوان «علي اكبر صادقي تصويرساز و انيماتور» گفت: «براي من اهميت اين نمايشگاه در آن است كه داريم افق تاريخي خود را به واسطه آن گسترده‌تر مي‌كنيم. مي‌خواهيم ببينيم علي اكبر صادقي چه ميراثي را به ما واگذار كرده و اين نمايشگاه شانس بزرگي است تا ما بتوانيم در راستاي اهدافي تاريخي قدم‌ برداريم.»

او ادامه داد: «صحت و سقم تاريخي كه روايت مي‌شود خيلي اهميت دارد. ما قصد داريم با اين نمايشگاه برخي سوءتفاهم‌هاي تاريخي و قطعات گم شده را برطرف كنيم. در واقع در كنار مطالعه اين هنرمند برگزاري نمايشگاه يكي از اهداف بود.»

بختياري گفت: «براي من مهم بود چيزهايي را كه از اين هنرمند نديده‌ايم را ببينيم. ما چند فيلم از استاد صادقي داشتيم كه در نمايشگاه كارنامه در همين موزه به نمايش درآمده بود اما به مناسبت جشنواره فيلم كودك اين فيلم‌ها مرمت شده و دوباره با كيفيت بهتري در معرض ديد قرار مي‌گيرد تا بتوانيم تصوير تاريخي دوره‌هاي نخستين انيميشن‌ها را تحليل كنيم.»

به گفته بختياري بخشي از وسايل شخصي علي‌اكبر صادقي، دست ساخته‌هاي ايشان در اين نمايشگاه به معرض ديده قرار د اده مي‌شود: «وسايلي مانند بوم و سه پايه ما در بخشي از نمايشگاه و در بعضي گالري‌ها فضاي آتليه ايشان را بازنمايي كرديم. البته تختخوابي كه ايشان براي اتاق خواب خود ساخته و روي آن نقاشي كشيده است نيز يكي ديگر از آثار نمايشگاه است.»

نمايشگاه مرور آثار علي‌اكبر صادقي روز يكشنبه 8 بهمن ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي‌شود و تا 25 فروردين ماه سال آينده ادامه دارد. روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر

 

مراحل پاياني آقاي سانسور

فيلم سينمايي «آقاي سانسور» به كارگرداني علي جبارزاده و تهيه‌كنندگي غلامرضا گمركي هم‌اكنون در مراحل پاياني فني قرار دارد و به زودي آماده نمايش خواهد شد. تدوين اين فيلم كه همزمان با فيلمبرداري توسط نازنين مفخم آغاز شده بود، در حال حاضر در مراحل پاياني قرار دارد. در روزهاي پيش رو صداگذاري و ساخت موسيقي اين فيلم نيز آغاز خواهد شد.

اولين تجربه سينمايي علي جبارزاده ابتدا قرار بود در جشنواره سي و ششم فيلم فجر به نمايش درآيد كه در نهايت سازندگان آن از حضور در اين فستيوال منصرف شدند تا اين فيلم به احتمال فراوان در تابستان ۹۷ به نمايش عمومي درآيد.

محمدرضا فروتن، بهرام افشاري، بهاره رهنما، بهنوش بختياري، اميد روحاني، محمود پاك‌نيت، علي مثنوي، گيتي قاسمي، امير كربلايي‌زاده، صحرا اسدالهي، شاهين باباپور، علي ضيايي، حسن نوري، اميراشكان مثنوي، علي برقي همراه با هنرمند خردسال آريانا مثنوي ديگر بازيگران اين فيلم سينمايي هستند.

«آقاي سانسور» فيلمي اجتماعي با رگه‌هايي كمدي است و علي جبارزاده فيلمنامه آن را براساس فيلمنامه «پرده‌پوشي» به نويسندگي مهدي علي‌ميرزايي به نگارش درآورده است . ايلنا

 

جايزه جشنواره داكا براي سينماي ايران

 

هجدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم داكا در كشور بنگلادش با اعطاي پنج جايزه به فيلم‌ها و سينماگران ايراني به كار خود پايان داد.

در اين رويداد سينمايي كه از تاريخ ٢٢ تا ٣٠ دي برابر با ١٢ تا ٢٠ ژانويه در بنگلادش برگزار شد در نهايت جايزه بهترين بازيگر زن بخش رقابتي «سينماي آسيا» به صورت مشترك به پريناز ايزديار و مينا ساداتي براي فيلم «تابستان داغ» ساخته ابراهيم ايرج‌زاد رسيد.

«تابستان داغ» كه اولين ساخته بلند سينمايي ايرج‌زاد است، سال گذشته و در سي‌پنجمين جشنواره فيلم فجر در ۱۳ بخش نامزد كسب جايزه شد و در نهايت دو سيمرغ بلورين بهترين تدوين و فيلمبرداري را از آن خود كرد. در ساير بخش‌هاي جشنواره فيلم داكا، فيلم «پل سفيد» ساخته علي قوي‌تن جايزه بهترين فيلم كودك جشنواره را از آن خود كرد، «كماكان بودن» به كارگرداني آرش يزداني جايزه بهترين فيلم كوتاه بخش «سينماي معناگرا» را به خود اختصاص داد.

جايزه بهترين فيلمبرداري بخش «سينما آسيا» اين رويداد سينمايي نيز به مسعود سلامي براي فيلم «خفگي» ساخته فريدون جيراني رسيد.

امسال محسن اميريوسفي از اعضاي هيات داوران بخش مسابقه سينماي آسيا جشنواره فيلم «داكا» بود. فيلم‌هاي «خفگي» (فريدون جيراني)، «تيك‌آف» (احسان عبدي‌پور)، «تابستان داغ» (ابراهيم ايرج زاد) فيلم‌هاي ايراني حاضر در اين بخش بودند. امسال در مجموع 28 فيلم ايراني در بخش‌هاي مختلف هجدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم «داكا» حضور داشتند. ايسنا

 

دنگ‌شو با‌ آلبوم‌هاي جديد

 

گروه موسيقي «دنگ شو» درصدد انتشار دو آلبوم «دلتنگ شو» و «شيراز چهل ساله» تا پايان سال جاري يا اوايل سال آينده و برگزاري دو كنسرت در شيراز و اصفهان است.

حميد خسروبيگي، مدير برنامه‌هاي گروه موسيقي «دنگ شو» گفت: مدتي است مشغول پيگيري امور اداري و فني انتشار ۲ آلبوم سال‌هاي قبل گروه به نام‌هاي «دلتنگ شو» و «شيراز چهل ساله» هستيم كه پس از طي مراحل صدور مجوز به صورت رسمي در بازار موسيقي منتشر مي‌شود. اين دو آلبوم از كارهاي چند سال گذشته گروه «دنگ شو» است كه از حال و هواي ويژه‌اي برخوردارند. خسروبيگي توضيح داد: اعضاي گروه پس از بازنگري فني روي كار تصميم دارند اين ۲ آلبوم را به صورت رسمي در اختيار مخاطبان قرار دهند. تمام تلاش اين است كه يكي از اين دو آلبوم تا پايان سال منتشر شود اما اگر اين امكان محقق نشود به طور حتم اوايل سال آينده هر دو آلبوم در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مدير برنامه‌هاي گروه موسيقي «دنگ شو» در پايان درباره فعاليت‌هاي آتي اين مجموعه بيان كرد: برنامه‌ريزي‌هايي براي برگزاري كنسرت در شهرهاي اصفهان و شيراز انجام گرفته كه هنوز تاريخ برگزاري آن مشخص نيست. به هر ترتيب برنامه‌هاي گروه براي برگزاري كنسرت تا پايان سال فقط به اجراي برنامه در اين دو شهر محدود مي‌شود و فعلا برنامه‌اي براي اجراي تهران نداريم. مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون