• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3190 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ اسفند

پس از ديدار عراقچي با آمانو در وين

همكاري‌هاي بيشتر ايران – آژانس كليد خورد

گروه ديپلماسي|مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 پس از چهار روز در ژنو از فاز ديگري وارد پنجمين روز خود شد. سيدعباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده ايران شب دوشنبه از ژنو راهي وين شد تا با يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ديدار داشته باشد. ديداري كه نشان‌دهنده ورود جدي ايران به فاز مذاكرات ريز فني با 1+5 و البته تلاش براي حل اختلاف‌هاي باقيمانده با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. دومين ديدار عراقچي با آمانو در يك سال گذشته در حالي رخ داد كه آمانو در نخستين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال 2015 باز هم به بحث عدم همكاري ايران با آژانس در دو مورد باقيمانده از گام‌هاي مورد توافق طرفين براي بررسي اشاره كرد. ديدار روز گذشته عراقچي با آمانو دومين ديدار با وي در يك سال گذشته بود. به گفته معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه كشورمان در اين ديدار همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و آژانس در رابطه با موضوعات گذشته و حال مورد ارزيابي قرار گرفته و نحوه تسريع در ادامه اين همكاري‌ها بررسي شد.
در شرايطي كه مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در سطح كلان و ايران و امريكا در سطح جزيي‌تر در اين دور پيشرفت‌هاي اندكي داشت به نظر مي‌رسد كه ايران و آژانس به دنبال تقويت همكاري‌ها در سطوح بالاتر هستند. ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از روي كار آمدن دولت يازدهم و سكانداري مذاكرات توسط وزير امور خارجه ايران، چارچوب همكاري‌اي را امضا كردند كه تاكنون به 16 مورد از 18 مورد مطرح پاسخ داده شده اما ايران و آژانس هنوز در دو مورد با هم اختلاف دارند. عراقچي پس از ديدار با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: ديدار بسيار خوب و سازنده‌اي با يوكيا آمانو داشتيم. همكاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با سرعت بيشتري ادامه مي‌يابد. با توجه به نقش مهمي كه آژانس در هرگونه توافق احتمالي ميان ايران با 1+5 دارد، مرور اين همكاري‌ها ضروري بود و بر همين اساس نشست‌هاي كارشناسي بين ايران و آژانس به صورت مستمر وجود داشته و در آينده سرعت بيشتري خواهد يافت.
از سوي ديگر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز روز سه‌شنبه ديدار سيد عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه ايران و يوكيا آمانو، مديركل آژانس را «مفيد» ارزيابي كرد. به گزارش رويترز، در بخشي از بيانيه آژانس در رابطه با اين ديدار آمده است: ديدار امروز مفيد بود و به تفاهم بهتر بين طرفين، كمك كرد.
آخرين تعبيرها از مذاكرات ژنو
در شرايطي كه از ديدار دو ساعت و نيمه عراقچي با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خبري در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است اما عراقچي در خصوص دستاوردهاي چهار روز مذاكره در ژنو ميان ايران و امريكا در عالي‌ترين سطح گفت: ما مذاكرات فشرده اما سازنده و مفيدي در سه تا چهار روز گذشته داشتيم و به پيشرفت‌هايي هم دست پيدا كرديم. تا زماني كه در خصوص تمام مسائل به توافق نرسيم بر سر هيچ چيز به توافق نرسيده‌ايم اما هنوز مسائل بسياري باقي مانده كه بايد حل و فصل شود.
عراقچي با اشاره به اينكه دو طرف هنوز راه بسياري تا رسيدن به توافق نهايي دارند، گفت: هنوز اختلاف‌هايي وجود دارد اما ما در حال حركت به سمت جلو هستيم و هم اميدواريم و هم به سختي تلاش مي‌كنيم. در اين دور از مذاكرات در خصوص تمام جزييات از جمله تحريم‌ها كه از اهميت فوق‌العاده‌اي براي ما برخوردار است، گفت‌وگو كرديم. همان طور كه گفتم پيشرفت‌هايي در برخي مسائل داشته‌ايم و در برخي مسائل هم هنوز اختلاف‌ها باقي است.
عراقچي با اشاره به نقش امريكا در مذاكرات ژنو گفت: حضور امريكايي‌ها بسيار سازنده بود. دو وزير همزمان در اين مذاكرات حضور داشتند و اين بسيار مفيد و بسيار كمك‌كننده در مسير پيش رو بود.
دور آتي مذاكرات هسته‌اي ايران و شش كشور مقابل آن هفته آينده در لوزان سوييس برگزار خواهد شد اما به نظر مي‌رسد كه دستاوردهاي مذاكرات اخير در ژنو به گونه‌اي بوده كه همگان براي نخستين‌بار از پيشرفت در اين مذاكرات سخن مي‌گويند. در همين راستا، سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه با اعلام ديدار احتمالي وزراي خارجه روسيه و ايران در اوايل ماه مارس، از پيشرفت ملموس در مذاكرات هسته‌اي خبر داد. ريابكوف يادآور شد كه هنوز توافقات قطعي در اين رابطه صورت نگرفته، ولي به احتمال زياد اين ملاقات انجام خواهد گرفت.
معاون وزير خارجه روسيه در بخش ديگري از اين مصاحبه بر حمايت مسكو از حصول توافق هسته‌اي تاكيد كرد و گفت: «مي‌خواهم تاكيد كنم با وجود برخي ادعاها كه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود مبني بر اينكه ما علاقه‌مان نسبت به حصول توافق را از دست داده‌ايم، اما ما همچنان مانند گذشته كار مي‌كنيم، يعني اينكه هنوز هم هدف ما رسيدن به نقطه مشترك و از همه مهم‌تر در نهايت حفاظت از منافعي است كه از طريق روند مذاكرات تلاش كرديم از آنها دفاع كنيم.»ريابكوف با بيان اينكه بروز پيشرفت در مذاكراتي كه از ابتداي سال جاري ميلادي صورت گرفته «به ما اميد داده است»، گفت: تلاش براي «افزايش سرعت تعليق و نهايتا حذف تحريم‌هاي كنوني عليه ايران، به نفع وضعيت خاورميانه است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون