• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4017 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن

ترامپ براي دومين بار سخنراني سالانه خود در كنگره را ايراد كرد

دفاع از دستاوردهاي پرابهام

ميثم سليماني

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده سه‌شنبه‌شب به وقت امريكا در كنگره حاضر شد تا دومين سخنراني سالانه خود در خصوص وضعيت اتحاد در كشور را انجام دهد. اما اين سخنان يك تفاوت عمده با سخنراني سال گذشته ترامپ داشت. دونالد ترامپ زماني كه حدود يك‌سال پيش پشت اين تريبون قرار گرفت وضعيتي تيره و تار را از امريكا به نمايش گذاشت. كشوري كه با بحران‌هاي متعدد داخلي و خارجي روبه‌رو است كه او بناست تمام اين شرايط را تغيير دهد. اما امسال دونالد ترامپ با رويكردي متفاوت پا به كنگره گذاشت. يك‌سال از رياست‌جمهوري ترامپ مي‌گذرد و او در مقام دفاع از خود قرار گرفت. به گفته ترامپ شرايط در امريكا تغيير كرده است. اين كشور در طول يك‌سال از جهنم به بهشت تبديل شده است و همه‌چيز تنها در يك‌سال از رياست‌جمهوري او در بهترين وضع ممكن قرار دارد. اگر بخواهيم سخنراني ترامپ را به دو بخش عمده سياست داخلي و خارجي تقسيم كنيم، سياست داخلي بخش اعظمي از صحبت‌هاي دونالد ترامپ را تشكيل مي‌داد. از تغيير قانون ماليات‌ها كه مهم‌ترين دستاورد ترامپ بود تا تغيير قوانين مهاجرت از جمله اصلي‌ترين صحبت‌هاي دونالد ترامپ بود. پس از سخنراني دونالد ترامپ، رسانه‌هاي امريكايي شروع به بررسي اين صحبت‌ها كردند تا نشان دهند حرف‌ها درست بوده يا نه. به عنوان مثال ترامپ در بخشي از سخنان خود عنوان كرد، براي چندين دهه سياست‌هاي مرزهاي باز اجازه داده است تا مواد مخدر و باندهاي تبهكار وارد كشور شوند و جوامع را آسيب‌پذير كنند. همچنين اين سياست موجب شده تا ميليون‌ها كارگر با كمترين حقوق مشاغل را اشغال كنند و با فقيرترين امريكايي رقابت كنند. غم‌انگيز‌تر آنكه، آنها باعث از بين رفتن تعداد زيادي از زندگي‌ها شدند. با وجود اين سخنان ترامپ اما واقعيت آن است كه ايالات متحده امروزي هيچگاه سياست‌هاي مرزهاي باز نداشته است. به طور مثال حتي در دوره باراك اوباما كارمندان و نيروهاي بيشتري نسبت به گذشته در نيروهاي امنيتي مشغول به كار شدند.

شرايط سخت‌تر براي مهاجران
از طرفي ترامپ بسيار علاقه‌مند است تا پيوندي ميان جرم و جنايت‌هاي موجود با مهاجران برقرار كند. اما تحقيقات در دهه‌هاي مختلف در اين زمينه از نظريه دونالد ترامپ حمايت نمي‌كند. برخي مطالعات نشان مي‌دهد افراد غيرقانوني كه وارد امريكا شده‌اند كمتر از شهرونداني كه در امريكا متولد شدند و شهروندان بومي بودند مرتكب جرم شدند. از همين رو ادعاهاي رييس‌جمهور مبني بر جنايت‌هاي خشونت‌آميز مهاجرين عملا بي‌اساس است.
همچنين طبق مطالعه‌اي كه در سال 2016 صورت گرفت نشان داد كه مهاجران شغل امريكايي‌هاي بومي را اشغال نكرده‌اند. اين گزارش نشان مي‌دهد كه مهاجران نسل اول بين 43تا 279ميليارد دلار براي دولت درآمد دارند. اين رقم نيز متغيرهاي زيادي دارد. طبق گزارش‌ها فرزندان اين مهاجران سالانه به‌طور ميانگين ميزان 30ميليارد دلار به اقتصاد امريكا اضافه مي‌كنند و حتي برخي از آنها از قوي‌ترين افراد در اقتصاد اين كشور نسبت به بومي‌ها شناخته مي‌شوند. اين نتيجه‌گيري نشان مي‌دهد كه مهاجرات به‌طور كلي اثر مثبتي در سطح فدرال دارد اما بسته به شرايط مي‌توانند تاثير مثبت يا منفي بر شرايط امريكا داشته باشند. ترامپ اما يك صحبت ديگر در خصوص مهاجران و كنايه به طرح روياپردازان داشت و تاكيد كرد كه امريكايي‌ها همان روياپردازان هستند. موضوعي كه بيشتر هدف آن دموكرات‌ها بودند كه اصرار زيادي بر پابرجا نگه داشتن داكا دارند.

تغيير سياست    ويزا
صحبت مهم ديگر رييس‌جمهور ايالات متحده مربوط به طرح ويزا بود. او بار ديگر ضديت خود با لاتاري را مطرح كرد و گفت عده‌اي به طور تصادفي شهروندي امريكا را بدون توجه به مهارت، شايستگي و امنيت مردم ما به دست مي‌آورند. وي افزود: اكنون زمان شروع حركت به سوي يك سيستم مهاجرت مبتني بر شايستگي است. بايد افرادي كه ماهر هستند و مي‌خواهند كار كنند و به جامعه ما كمك كنند وارد اين كشور شوند. افرادي كه كشور ما را دوست خواهند داشت و به كشور ما احترام مي‌گذارند. ترامپ همچنين در سخنان خود تاكيد كرد كه قصد دارد به مهاجرت‌هاي زنجيره‌اي پايان دهد و تنها از هسته خانواده محافظت كند. وي افزود تحت سيستم فعلي يك مهاجر مي‌تواند تعداد بي‌شماري از اقوام دور خود را وارد امريكا كند. ترامپ تاكيد كرد كه در طرح ما با محدود كردن كمك‌هاي مالي به همسران و فرزندان كوچك خانواده براي ورود به امريكا تمركز مي‌كنيم. با اين حال رسانه‌هاي امريكايي تاكيد دارند كه لاتاري يك سيستم تصادفي بدون در نظرگرفتن شايستگي نيست و سيستم ويزاي خانوادگي اجازه نمي‌دهد اقوام دور به امريكا مهاجرت كنند. در حال حاضر نيز در اين زمينه محدوديت‌هايي وجود دارد.

شكست داعش تا تهديد كره شمالي
 دونالد ترامپ در حوزه سياست خارجي به چند موضوع مهم اشاره كرد. ترامپ پيروزي قاطع عليه داعش را دستاورد خود خواند و گفت: سال گذشته من به همراه همكارانم متعهد شديم تا داعش را در روي زمين از بين ببريم. ترامپ مدعي شد كه مفتخرم اكنون بگويم كه100درصد از سرزمين‌هاي داعش از آنها پس گرفته شده است. اما واقعيت اين است كه عمليات و استراتژي مبارزه با داعش از مدت‌ها پيش آغاز شده بود و در دولت ترامپ همان استراتژي ادامه پيدا كرد و به مرحله پاياني خود رسيد. ترامپ در سخناني همچنان گفت كه يك دستورالعمل جديد را به امضا رسانده كه زندان گوانتانامو كماكان باز بماند و مجدد گرفتن زنداني را آغاز كند. سياستي كه به صورت جدي معكوس سياست‌هاي باراك اوباما است.
همچنين ترامپ از استراتژي خود در خصوص افغانستان گفت كه سربازان امريكايي قوانين جديدي از جنگ و درگير شدن در امريكا را دريافت كرده‌اند. وي افزود: ارتش ما ديگر با زمان بندي‌هاي مصنوعي تضعيف نمي‌شود و ديگر دشمنان ما نمي‌توانند برنامه‌هاي مارا از قبل پيش‌بيني كنند. اما نكته اينجاست كه هرچند تعداد سربازان امريكايي در افغانستان افزايش يافته اما عمليات‌ها و جنايت‌هاي گروه‌هاي تروريستي در افغانستان نيز بيشتر شده است. ترامپ بار ديگر مخالفت خود با توافق هسته‌اي با ايران را تكرار كرد و گفت: من از كنگره مي‌خواهم كه به نقص‌هاي اساسي در توافق هسته‌اي ايران بپردازند. او در بخش پاياني سخنان خود در حوزه سياست خارجي به تهديد هسته‌اي و موشكي كره شمالي پرداخت كه بزرگ‌ترين چالش جهاني است. وي افزود كه توسعه موشك‌هاي هسته‌اي كره شمالي به زودي مي‌تواند كشور مارا تهديد كند.

 

 

سنت‌شكني ملانيا

ملانيا ترامپ براي اولين‌بار پس از اينكه رسانه‌هاي امريكا افشا كردند كه دونالد ترامپ با يك بازيگر پورنوگرافي رابطه غيراخلاقي داشته در جمع مردم حضور پيدا كرد. گفتني است از زماني كه رسانه‌هاي امريكا اين موضوع را مطرح كردند ملانيا در مكان عمومي همراه ترامپ حاضر نشده بود. حتي ملانيا در سفر داووس نيز ترامپ را همراهي نكرد. با اين وجود در سخنراني همسرش حاضر شد گرچه گزارش‌ها حاكي از آن است كه با خودرويي جداگانه از كاخ سفيد به ساختمان كنگره آمد كه اين خود يك سنت‌شكني بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون