• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4017 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن

جشنواره فيلم فجر آغاز شد

ندا انتظامي

 جشنواره فيلم فجر سي‌وشش ساله شد؛ جشنواره‌اي با فرازهاي گهگاه و فرودهاي بي‌شمار و حاشيه‌هاي پابرجا البته ادامه‌دار. اما با همه انتقاداتي كه به شكل برگزاري اين جشنواره در طول سي‌وشش دوره بوده، بهمن‌ماه را نمي‌توان بدون برپايي جشنواره فيلم فجر تصور كرد؛ بحث و گپ علاقه‌مندان سينما در صف‌هاي طولاني مقابل سينما، بازار سياه بليت و در بعضي موارد ناكامي تماشاگران از تماشاي فيلمي پس از ساعت‌ها ايستادن در صف و تحليل‌هاي فيلم‌ها چه در صف و چه در جلسه منتقدان و البته خواندن مطالب سينمايي در رسانه‌ها.
امروز سي‌وششمين دوره اين جشنواره شروع مي‌شود. طبق آمارها 67 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده و از اين ميان، 22 فيلم داستاني، يك فيلم انيميشن و دو مستند سينمايي به بخش سوداي سيمرغ راه يافته‌اند.
آن‌طور كه دبير جشنواره ادعا كرده فيلم‌ها از نظر مضمون و ژانر متنوعند. در ميان فيلم‌هاي كم‌شمار امسال، تنها سه فيلم اولي حضور دارند. اگرچه دبير اين دوره جشنواره هم مثل دبيران پيشين وعده جشنواره‌هاي متفاوت و پربار را مي‌دهد، اما بايد تا پايان جشنواره منتظر بمانيم و ببينيم كه آيا اين جشنواره نسبت به دوره‌هاي قبل يك‌قدم جلو رفته يا چندين قدم عقب. آنچه تا امروز مي‌دانيم اين است كه تعداد فيلم‌هاي جشنواره نسبت به دوره‌هاي پيش، آب رفته است و اين آمار چندان رضايت‌بخش نيست. هرچند كه براي قضاوت زود است، اما اميدواريم كه در بين همين فيلم‌ها، آثار متفاوتي ببينيم و از ميان فيلم‌اولي‌ها استعدادي كشف شود و نوري بر آينده سينماي ايران بتابد.  به عبارت ديگر بايد گفت كه اميدي بر سياست‌هاي متغير دبيران و مسوولان سينمايي نيست كه سياست‌ها منوط به شخص است و هر شخص ديدگاه خودش را دارد. بايد گفت كه اميد به سينماگران و جواناني است كه به اين عرصه راه مي‌يابند و آينده سينماي ايران را مي‌سازند. البته پيش از اين بايد اميدوار بود كه از سد هيات انتخاب و تعداد محدود انتخاب‌ها به راحتي گذشته باشند و فيلم‌هاي‌شان امكان اكران پيدا كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون