• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4017 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن

رسول خضري در گفت‌و گو با «اعتماد»:

دولت ديركرد بدهي به سازمان تامين اجتماعي را پرداخت نمي‌كند

روز گذشته نمايندگان مجلس به كليات لايحه بودجه سال 97 راي مثبت دادند تانشان دهند اتفاقات روز يكشنبه بيشتر از يك مخالفت، جنبه تلنگر به دولت داشته است. رسول خضري نماينده مجلس و عضو كميسيون تلفيق درباره تغييراتي كه كميسيون تلفيق در لايحه بودجه اعمال كرده است مي‌گويد كه تغييرات در تبصره پنج و هجده اعمال شده است و در مدت كوتاه سه روزه نمي‌توان كليات بودجه را تغيير داد. او معتقد است رد شدن لايحه در روز يكشنبه كاملا قابل پيش‌بيني بود زيرا كليات بودجه در كميسيون تلفيق نيز به صورت ناپلئوني راي آورده بود.

 

كميسيون تلفيق چه تغييراتي در كليات لايحه بودجه اعمال كرد كه منجر به موافقت 182 نماينده شد؟

محور و دليل اصلي كه مخالفين كليات لايحه بودجه در روز يكشنبه به آن راي ندادند، نزديك به پنج تبصره بود. يكي از آنها، تبصره شماره پنج است كه شامل اسناد خزانه و اوراق مشاركت مالي است كه دولت را بدهكار مي‌كند. كميسيون تلفيق 20 هزار ميليارد تومان اوراق قرضه را كاهش داد. بحث دوم در خصوص هدفمندي يارانه‌ها بود كه 23 هزار ميليارد تومان براي پرداخت يارانه نقدي در نظر گرفته شده بود كه اين رقم را در كميسيون تلفيق به 30 هزار ميليارد تومان افزايش داديم. يعني 7 هزار ميليارد تومان منابع ديگري را براي تامين منابع ونياز‌هاي يارانه‌بگيرها اختصاص داديم.

چه تعداد از يارانه‌بگير‌ها در سال آينده حذف مي‌شوند؟

ترتيبي اتخاذ كرديم كه بخشي از افراد جامعه خطوط قرمز طرح هدفمندي يارانه‌ها باشند كه تحت هيچ شرايطي دولت نبايد آنهارا حذف كند و با اين كار يك كمربند ايمني براي اين افراد در كميسيون تلفيق شكل گرفت. بخشي از اين افراد تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد هستند و بخش ديگر افرادي هستند كه درآمد آنها زير دو ميليون و سيصد هزار تومان است. اين افراد بايد خط قرمز باشند و دولت نبايد يارانه اين افراد را قطع كند.

با توجه به افزايش هفت هزار ميلياردي اعتبارات يارانه چرا تعدادي ازيارانه‌بگير‌ها حذف مي‌شوند؟

تناسبي در نظر گرفته شده است كه با توجه به آن تعداد دقيق يارانه‌بگير‌ها مشخص خواهد شد. مبلغ دقيق يارانه 500/44 تومان است. دولت براي اين موضوع 23 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته بود كه كميسيون تلفيق اين رقم را به 30 هزار ميليارد تومان افزايش داد. به همين تعداد ميزان يارانه‌بگيرها مشخص خواهد شد. تصميم بر آن است كه اگر قرار است فردي از جمعيت يارانه‌بگير‌ها حذف شود، كسي باشد كه متمول يا ثروتمند است نه فردي كه تحت پوشش كميته امداد يا بهزيستي قرار دارد يا افرادي كه درآمد ماهانه آنها كمتر از دو ميليون و سيصد هزار تومان است.

آيا كميسيون تلفيق درباره افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نيز تصميمي اتخاذ كرده است؟

موضوع ديگري كه كميسيون تلفيق به آن ورود كرد تبصره 18 بود كه بحث حامل‌هاي انرژي است كه به هيچ‌وجه كميسيون تلفيق به آن ورود نكرد و به هيچ‌وجه اجازه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را به دولت نداد. نه براي گازوييل نه بنزين نه آب، برق و نه گاز.

تكليف بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين‌اجتماعي چه مي‌شود؟

موضوع ديگر بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي است. رقم اين بدهي‌ها 60 هزار ميليارد تومان است در حالي كه سازمان تامين اجتماعي رقم بدهي دولت را 120 هزار ميليارد تومان اعلام كرده بود. بعد از اينكه كميسيون تلفيق به اين موضوع ورود كرد، مشخص شد اصل بدهي دولت 60 هزار ميليارد تومان و 60 هزار ميليارد مابقي جرايم و سود دير كرد است. اين مبلغ را دولت نبايد پرداخت كند زيرا اين دولت در شرايطي قرار ندارد كه بتواند سود دير كرد بدهي را پرداخت كند. بنابراين كميسيون تلفيق دولت را مكلف كرده است اصل بدهي خود را تا سقف 50 هزار ميليارد به صورت تهاتر به سازمان تامين اجتماعي پرداخت كند.

آيا تصميمات ديگري نيز در اين كميسيون
گرفته شد؟

خير؛ كليات تصميمات كميسيون تلفيق همين موضوعات بود و تغييرات عمده ديگري نداشتيم.

به نظر شما نمايندگان با رد كليات در روز يكشنبه پيام خاصي را براي دولت ارسال كردند؟

واقعيت آن است در راي‌گيري كه در كميسيون تلفيق پيش از آنكه بودجه به صحن برسد، انجام شد كليات بودجه با 52درصد راي موافق به صحن رسيد و مي‌توان گفت رسيدن بودجه به صحن نيز راي ناپلئوني آورد. هرچند پيش از اين سابقه داشت كليات بودجه در كميسيون تلفيق رد شود امكان اين موضوع هيچگاه در صحن سابقه نداشت و اين اولين‌بار بود كه در تاريخ انقلاب كليات لايحه رد مي‌شد. به نظر من اين واكنش مجلس نسبت به لايحه دولت به جا و لازم بود زيرا دولت نتوانست انتظارات نمايندگان در لايحه بودجه را برآورده كند. كميسيون تلفيق نيز در اين باره كار زيادي نمي‌توانست انجام دهد زيرا هرمقدار هم اين لايحه چكش‌كاري مي‌شد نتيجه‌اي بهتر از اين دربر نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون