• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4025 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن

تاكيد روحاني بر بازگشت به فرمان 8 ماده‌اي امام و اجراي اصل 59‌قانون اساسي

با مردم مدارا كنيم

حجت‌الاسلام حسن روحاني صبح ديروز در مراسم راهپيمايي سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در جمع مردم تهران سخنراني كرد. او از يك سو به موفقيت‌ها و دستاوردهاي دولت پرداخت و از سوي ديگر كاستي‌هاي موجود را برشمرد. روحاني در اين سخنراني از جناح‌هاي مختلف سياسي خواست كه كينه‌ها را كنار بگذارند و با هم متحد باشند. او يادآور شد كه براي رفع اختلافات مي‌توان از ظرفيت‌هاي قانوني موجود همچون همه‌پرسي در قالب اصل 59 قانون اساسي استفاده كرد. رييس‌جمهور همچنين از شوراي نگهبان خواست كه احراز صلاحيت‌ها و انتخاب مردم را تسهيل كنند. روحاني در اين سخنراني از ضرورت توجه به فرمان 8‌ماده‌اي امام‌(ره) و آزاد گذاشتن مردم در حريم خصوصي‌‌شان نيز سخن گفت.

 

براي توسعه و آباداني ايران اسلامي به همه اصولگرايان، اصلاح‌طلبان، اعتدالگرايان و به همه كساني كه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اعتقاد دارند، نياز داريم.

تمام اقوام ايراني، پيروان مذاهب تشيع و اهل‌سنت و تمام اديان و هر‌كس كه اين قانون اساسي را قبول دارد، انقلابي هستند.

انقلاب ما وقتي پيروز شد كه همه با هم بوديم و در قطار انقلاب مسافران فراواني بودند. برخي‌ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پياده شوند و برخي را هم از قطار انقلاب پياده كرديم كه مي‌توانستيم پياده نكنيم و امروز بايد همه را مجددا به سوار شدن قطار موفقيت و پيروزي انقلاب دعوت كنيم.

مي‌دانيم راه‌حل منطقه، راه‌حل سياسي است و بايد با همكاري و تعاون كشورهاي ديگر، بتوانيم اين ثبات و امنيت را تقويت كنيم.

شاهد ثبات بيشتر منطقه، تضعيف بيشتر امريكا و صهيونيسم و شور و نشاط بيشتر ملت ايران براي تعالي و پيشرفت هستيم.

امريكايي‌ها مي‌خواستند در امور داخلي كشورمان مداخله كنند اما مردم ما به آنها جواب رد دادند و با وحدت، اتحاد و ايستادگي‌خود، توطئه امريكايي‌ها را خنثي كردند. امريكايي‌ها به شوراي امنيت سازمان ملل رفتند و مي‌خواستند عليه ملت ايران توطئه كنند اما خوشبختانه اعضاي شوراي امنيت به امريكا پاسخ منفي دادند.

در مساله برجام نيز امريكايي‌ها تاكنون چند نوبت براي از بين بردن اين توافق مهم منطقه‌اي و بين‌المللي تلاش كردند اما تا امروز ناموفق بوده‌اند و اعلام مي‌كنم ملت ما به عهد خودش تا روزي پايبند است كه طرف مقابل ما هم به عهد خود پايبند باشد و مجددا تاكيد مي‌كنم اگر بخواهند از پيماني خارج شوند، ضرر آن را خيلي زود خواهند ديد.

اينكه توانستيم 32 ميليارد دلار سرمايه خارجي را به عنوان سرمايه‌گذاري مستقيم يا فاينانس جذب كنيم به معناي اعتبار و رشد ايران است. جذب ميلياردها دلار سرمايه خارجي مستقيم و پيشرفت‌هاي گسترده در حوزه نفت و گاز به ويژه در ميدان‌هاي مشترك، به معناي توانمندي اقتصاد كشور ماست.

امسال براي اولين‌بار در توليد و استخراج گاز در پارس جنوبي از قطر پيشي گرفتيم.

هزينه‌هاي بهداشت و درمان را از 37 درصد به 6 درصد كاهش داده‌ايم و در زمينه‌هاي مختلف صنعتي ما امروز شاهد پيشرفت هستيم.

ظرفيت توليد ما در بخش فولاد 32 ميليون تن است كه يك قدرت بزرگ در فولاديم؛ همان‌طور كه يك قدرت بزرگ در پتروشيمي هستيم. 6 طرح بزرگ پتروشيمي و در پارس‌جنوبي نيز 5 فاز مهم را در يك سال گذشته افتتاح كرديم.

ايران در توليد گندم به خودكفايي رسيده و حتي صادر مي‌‌كند، در گازوييل به خودكفايي رسيده و حتي صادر مي‌‌كنيم و ان‌شاء‌الله سال آينده در بنزين هم به خودكفايي خواهيم رسيد.

در سال گذشته 200 هزار شغل در سايه اينترنت و پهناي باند و همچنين موبايل‌هاي نسل سوم و چهارم ايجاد شد و در سال آينده اين مسير و اين پيشرفت را ادامه مي‌دهيم. 2 هزار شركت دانش‌بنيان در يكسال گذشته توانسته‌اند به جايگاه توليد برسند و در سال آينده اين روند را ادامه خواهيم داد.

طي يك سال 467 كيلومتر بر خطوط ريلي و همچنين هزار واگن باري به ناوگان باري كشور افزوده شده است و كشور در همه حوزه‌هاي حمل و نقل ريلي، دريايي و هوايي، شاهد پيشرفت قابل ملاحظه است.

حق‌مان را در بازار نفت پس گرفتيم.

موفق شديم روند مهار تورم را ادامه دهيم.

ايران هجدهمين اقتصاد در سطح جهان است.

مردم ما با انتخابات، با صندوق راي و با حاكميت ملي مسير خود را پيموده‌اند و خواهند پيمود.

تروريست‌ها در قدم‌هاي اول خود كه خواستند وارد مرزهاي ايران اسلامي شوند با نيروهاي امنيتي و سپاه مواجه شده يا اسير يا كشته شدند و اين به معناي پيشرفت دفاعي كشور است.

در زمينه ساخت ناوچه، هلي‌كوپتر، هواپيما، تانك، موشك، رادار، موشك ضدهوايي و ماهواره و ماهواره‌بر خودكفا شده‌ايم.

در زمينه بانك، ماليات، بودجه‌ريزي، عقب‌ماندگي‌هايي داريم و بايد عقب‌ماندگي و كاستي‌ها را جبران كنيم.

ساختار اقتصاد كشورمان را بايد اصلاح كنيم. در بودجه سال 97 قدم‌هايي در اين زمينه برداشتيم و اين گام‌هاي اصلاحي تداوم خواهد يافت.

براي تداوم طرح‌هاي صرفه‌جويي در مصرف انرژي بايد خودروهاي فرسوده را از رده خارج و به سمت توليد استاندارد نوع بنزين و گازوييل گام بزرگ‌تري‌برداريم.

تصميم دولت خارج كردن تمام خودروهاي سنگين و نيمه سنگين فرسوده است و همان‌طور كه اعلام كردم هركسي كه اتوبوس، كاميون فرسوده، سنگين و نيمه‌سنگين و كاميونت فرسوده خود را بدهد، كاميون نو را به نصف قيمت خواهد گرفت و نصف قيمت را دولت از مسير صرفه‌جويي در سوخت، به عهده مي‌گيرد و اين تحولي بزرگ است و حاضريم سالي 70 هزار خودروي فرسوده سنگين و نيمه‌سنگين را از رده خارج كنيم.

به مردم خوزستان و مردم ايران اعلام مي‌كنم كه در سال گذشته 12 هزار هكتار بخش‌هاي شنزار را مالش‌پاشي كرديم و در سطحي وسيع‌تر در سال آينده ادامه مي‌دهيم.

در برابر آلودگي و ريزگرد تسليم نمي‌شويم و دولت و ملت، قواي سه‌گانه و نيروهاي مسلح، دست به دست هم مي‌دهيم، با اين بلايا مبارزه مي‌كنيم و سلامت را به كشورمان برمي‌گردانيم و مردم را در رفاه قرار مي‌دهيم.

ايران كشوري زلزله‌خيز است اما ما نبايد در برابر زلزله تسليم شويم. بايد با برنامه‌ريزي درست و مقاوم‌سازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده، همه تلاش خود را به‌كار بگيريم.

در زمينه مسكن و به ويژه اصلاح بافت‌هاي فرسوده قدم‌هاي بسيار مهمي را در سال 97 برخواهيم داشت... اگر منطقه فرسوده و خانه فرسوده شخصي 80 متر است ما 100 متر به او مي‌دهيم پولي هم نبايد پرداخت شود. فقط خانه‌اش در آن منطقه خراب مي‌شود و براي خانه‌اولي‌ها خانه مي‌سازيم، با سود بانكي 6 درصد كه در تاريخ در سال‌هاي گذشته و دهه‌هاي گذشته، شما نظير آن را نمي‌يابيد.

آب مصرفي ما در بخش كشاورزي است و بايد مصرف آب را در اين بخش ضمن برداشت محصول كافي، كاهش دهيم.

وقتي كه آنفلوآنزاي مرغي مي‌آيد و ما 25‌ميليون قطعه مرغ را به خاطر سلامت مردم معدوم مي‌كنيم به جاي تشكر از دولت نيايند در رسانه بگويند تخم مرغ طلايي شده است و حقيقت و واقعيت را به مردم بگويند و بدانند اين ميزان مرغ به خاطر سلامت مردم نابود شدند چرا كه سلامت مردم براي ما مهم است.

از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشكل‌ها و همه مردم خواهش مي‌كنم بياييد با هم باشيم. هزار دوست كم است و يك دشمن بسيار زياد است، با هم دوستي كنيم و قدر همديگر را بدانيم. كينه‌ها را رها كنيم. چند سال كينه، چند سال سخن ناروا گفتن. ما برادريم و همه ايراني و مسلمانيم و منافع مشترك داريم. مسائل كوچك را رها كنيم، متحد شويم و در كنار هم قرار بگيريم.

در سال قبل 700 هزار شغل درست كرديم. امسال تا پايان سال اميدوارم بيش از اين باشد و ما در عين حال در اين حوزه عقب هستيم. براي سال آينده طرح‌هاي متعدد براي اشتغال داريم.

ايران اسلامي از لحاظ رشد و توسعه انساني جزو كشورهاي سرآمد جهان است.

سال آينده تمام اصناف و بنگاه‌هاي كوچك هر فردي را جذب كنند از دادن حق بيمه معاف مي‌شوند و بيمه شخص ثالث را هم خودمان به عهده مي‌گيريم. گردانندگان اصناف اعلام مي‌كنند كه با اين طرح دولت، 300 هزار شغل اضافه خواهد شد.

براي اينكه بتوانيم انقلاب و نظام را حفظ كنيم، راهي جز مشاركت مردم نداريم و اگر انقلاب ما امروز باقي مانده، به خاطر انتخابات‌هاست. اگر انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري نداشتيم، بدانيد امروز انقلابي در كار نبود و انتخابات‌ها است كه اين انقلاب را پايدار نگه مي‌دارد.

از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانونگذاري مجلس، شوراي نگهبان و از همه مي‌خواهم كه راه انتخابات را سهل كنند. اسلام گفته است اگر 40 نفر شهادت دادند اين فردي كه از دنيا رفته آدم خوب است، اگر آدم بد باشد، در روايات ما آمده خدا از گناهانش مي‌گذرد. آيا وقتي 400 نفر شهادت مي‌دهند اين آدم خوب است، يك جناح شهادت مي‌دهد كه اين آدم خوب است و ميليون‌ها نفر شهادت مي‌دهند، اين فرد خوب است، كافي نيست؟

احراز صحت و سلامت و شايستگي‌ها را سهل كنيم. مردم را در اين احرازها مشاركت دهيم و اگر كمبود قانون داريم، قانون را اصلاح كنيم و راه را باز كنيم.

با مردم مدارا كنيم. بگذاريد همه سليقه‌ها و جناح‌ها در انتخابات حضور پيدا كنند و در انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و رياست‌جمهوري همه بيايند و شركت كنند. با تجربه خودم و به عنوان نماينده ملت ايران اعلام مي‌كنم راه اين است كه انتخاب مردم را آسان كنيم. انتخاب مردم اساس براي حراست از نظام ما است.

قواعد تعامل را نبايد از ياد ببريم. موقع انتخابات اشكال ندارد، صحبت و نقد كنيم و هر كسي از كانديداي خودش حمايت كند هر چند كه آن‌وقت هم بايد اخلاق، راستگويي و اسلام معيار باشد اما انتخابات كه تمام شد، رقابت تمام شد. خواهش مي‌كنم از همه جناح‌ها، احزاب، جوان‌ها، فرهيختگان، هر كس انتخاب شد، آن منتخب مردم است.

رأي مردم است كه منتخب مردم را مي‌سازد. رقابت را كنار بگذاريم، قواعد سياسي جهاني را مراعات كنيم، همه در كنار هم باشيم، مردم را راحت بگذاريم، در حريم خصوصي مردم دخالت نكنيم چرا كه حريم خصوصي مردم از آن مردم است و يك‌بار هم شده فرمان 8 ماده‌اي امام در سال 61 را بخوانيم، به آن عمل كنيم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببريم.

ثمره انقلاب وميراث امام بزرگ ما قانون اساسي است، آن را پاس بداريم و از ظرفيت‌هايش استفاده كنيم. بسياري از مسائلي كه امروز در حوزه آزادي‌ها، روابط اجتماعي و سرمايه‌گذاري‌ها، به عنوان مشكل در جامعه داريم، ، ناشي از عمل نكردن به قانون اساسي است. قانون اساسي معيار ما است.

هر كه قانون اساسي را قبول دارد، انقلابي است و همه شامل تمام قوا و نيروهاي مسلح بايد به قانون اساسي عمل كنيم. قانون اساسي بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفيت بسيار بزرگي دارد.

اگر جايي ما با هم بحث داريم بايد به اصل 59 قانون اساسي مراجعه كنيم. اصل 59 قانون اساسي مي‌گويد در برخي موارد قانونگذاري و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي، مراجعه به آراي مستقيم مردم است. اگر در دو تا مساله اختلاف نظر داريم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بياوريم و طبق اصل 59 قانون اساسي هر چه مردم گفتند، به آن عمل كنيم، اين ظرفيت قانون اساسي ما است و بايد به ظرفيت‌هاي قانون اساسي‌مان عمل كنيم.

سه چيز براي ما اصل است؛ اسلام، ايران و ملت ايران و «همه ما براي اسلام، همه ما براي ايران و همه ما براي ملت ايران.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون