• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

يادداشت سايت «الف» درباره حواشي مصاحبه اخير«اعتماد»

كمك به مخالفان بيداري عاشورا

 

    سهراب زند /  روزنامه « اعتماد» در مصاحبه‌اي با ابراهيم اصغرزاده كه سوم اسفند۹۳ منتشر شد، پس از آنكه وي بيان كرد: «نمي‌توان از نقش اسطوره در فرهنگ جامعه دست كشيد. در اين باره ما امام حسين(ع) را داريم به عنوان نمونه و به عنوان فرهنگ مذهبي و سياوش را در فرهنگ ملي كه هيچ يك از اينها را نمي‌توان از جامعه گرفت» و سپس خبرنگار روزنامه « اعتماد» پرسيد: «اما اين اسطوره‌ها هم به نظر مي‌رسد رنگ باخته‌اند و براي نسل امروز آنقدري كه شما مي‌گوييد اهميتي ندارند...» دچار حاشيه‌اي سنگين از سوي طيف سياسي خاصي شد تا جايي كه در اعتراضات‌شان، «اهانت به امام حسين(ع)» لقب گرفت! و سپس آن را به دولت نسبت دادند كه بعد از روي كار آمدن دولت اين اهانت‌ها افزايش يافته است، همان‌هايي كه زماني كه مشايي دوره اسلام را با دوران اسب سواري مقايسه كرد كه گذشته است و امروزه براي رسيدن به حقانيت لازم نيست، و موضع دولت احمدي‌نژاد، موضع مشايي بود، تقصيري را متوجه دولت نمي‌دانستند و او را پاك‌ترين دولت معرفي مي‌كرد.
امام حسين و نهضت عاشورا، آنقدر در ايران اسلامي و در ميان آحاد مردم شيعه ايران و برادران عزيز اهل سنت و حتي مسيحيان و ساير اقليت‌هاي ديني و مذهبي، محترم و بزرگ است كه هر كس با كمترين بهره هوشي مي‌تواند بفهمد كه مقابله با آن نه تنها براي كسي راي و نيرو جمع نمي‌كند، بلكه مرگ سياسي فرد يا گروه و جريان اهانت‌كننده را قطعا واقع خواهد كرد، پس هركس حتي اگر به اين نهضت معتقد نباشد آن را براي موفقيت سياسي خود دستاويز قرار نمي‌دهد.
اما يك مساله مي‌تواند به مخالفان زنده ماندن نهضت حسيني، يعني همان‌هايي كه مي‌دانند رمز اتحاد، بيداري و شجاعت غيرقابل تصور دلدادگان به اين مكتب، زنده بودن آن است، كمك قابل توجهي كند تا شايد بتوانند لااقل از غيرت نسل‎‌هاي نو نسبت به اين حادثه عظيم بكاهند؛ و آن اين است كه عاشورا و مكتب حسيني تبديل به دستاويزي براي قلع و قمع مخالفان و برخوردهاي به دور از منطق باشد. فرضا كه خبرنگار بپرسد به نظر نمي‌رسد نسل حاضر امام حسين(ع) را اسطوره بدانند! نگفته كه امام حسين نمي‌تواند اسطوره باشد؛ اگر كسي در مصاحبه سوال بپرسد كه جوانان ما به‌دنبال اسطوره‌هاي غربي و شرقي رفته‌اند و مدل تيپ و لباس و اخلاق و در مجموع سبك زندگي‌شان نشان مي‌دهد كه اهل بيت(ع) را اسطوره نمي‌دانند، بايد به او پاسخ گفت كه سيل دشمن كوركن همين جوانان با مدل‌ها و تيپ‌هاي مختلف، در ايام عزاداري و با لباس‌هايي كه اسماء مقدس قهرمانان نهضت حسيني بر آن نقش بسته است، نشان مي‌دهد كه آنان نه‌تنها امام حسين، بلكه ياران او مانند حضرت عباس(ع) را اسطوره‌هايي بزرگ و بي‌بديل مي‌شناسند. در كجاي دنيا، مردم به‌خصوص جوانان و نوجوانان، براي اسطوره‌هاي‌شان، عاشقانه و خودجوش هرسال ميلياردها نذر و نذورات مي‌دهند؟ براي آنها اشك مي‌ريزند و بر سر و صورت مي‌زنند؟
لباس مشكي ميليون‌ها جوان به عشق و احترام بزرگان عاشورا در ايام محرم، معني اين است كه آنان را اسطوره مي‌پندارند.
ولي اينكه ما بياييم مصاحبه‌اي را كه بارها مصاحبه‌شونده به بزرگي و الگو بودن امام حسين(ع) اذعان كرده، بعد در شماره پنج اسفند براي توضيح، مفصلا بر الگو و اسوه بودن تاكيد شود، مدير مسوول رسما عذرخواهي كند كه اين مطلب باعث نگراني شده، و باز ما اين را دستاويز شيطنت‌هاي سياسي قرار دهيم كه «واحسينا» و به زور بخواهيم با عملي جسارت‌گونه، نسبت توهين به آن امام همام دهيم، قطعا دست كمي از توهين واقعي نخواهد داشت. واقعا بايد به هوشياري و درك آقاي حداد عادل تبريك گفت كه همرنگ اين جماعت نشده و به صراحت اعلام كرد:
«من اين مطلب را خوانده‌ام؛ استنباط من اين نيست كه خبرنگار مرادش امام حسين(ع)، يا حضرت زهرا(س) بوده است؛ بلكه به نظر بنده منظورشان اشاره به اشخاصي بود كه در آن مصاحبه از آنها نام برده شده بود. بعيد مي‌دانم در جامعه ما فردي كه اسمش اصلاح‌طلب است يا روزنامه‌اي براي يك جناح خاصي باشد كه شايد ما هم با بعضي كارهاي‌شان موافق نباشيم، مقام امام حسين (ع) و حضرت زهرا (س) را انكار كند» (ايرنا).
غيرت ديني بسيار خوب و لازم است اما اينكه ما بياييم فرصت‌طلبانه، در مورد مطلبي كه از سوي بسياري توهين تلقي نمي‌شود به زور بگوييم توهين شد و خواستار قلع و قمع شويم، اولا خود نوعي حرمت‌شكني نسبت به آن امام همام است و ثانيا اين برخورد همراه با تحجر و خشك مغزي، مي‌تواند كمك بزرگي به كساني باشد كه با عاشورا به مقابله برخاسته‌اند؛ كه البته با اين مردم آگاه و حسيني آب در هاون مي‌كوبند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها