• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

زير ذره بين اقتصاد

انتقاد از اختصاصي‌سازي 92 ميليارد دلار منابع دولتي|رييس كميسيون واردات اتاق ايران اعلام كرد: بنگاه‌هاي پتروشيمي‌، بانكي و شركت‌هاي خصوصي دولتي سهم 92 ميليارد دلاري از اختصاصي‌سازي داشته‌اند. مجيد رضا حريري گفت: بسياري از بنگاه‌ها و صنايع كوچك و متوسط در طول چند سال گذشته به دليل فعاليت‌هاي خاص اقتصادي برخي هلدينگ‌ها، بانك‌ها و شركت بزرگ خصوصي دولتي قرباني شده‌اند. فعالان صنايع تكميلي پتروشيمي، مديران صنايع و بنگاه‌هاي كوچك و متوسط توليدي و صنعتي صنايع پلاستيك و پليمري فراموش نكنند كه صاحبان هلدينگ‌ها و شركت‌هاي خصولتي چه بلايي بر سر توليد و صنعت كشور آورده‌اند. وي با بيان اينكه در طول يك دهه گذشته از مجموع 100 ميليارد دلار خصوصي‌سازي در بدنه دولت، سهم شركت‌‌هاي شبه دولتي و خصولتي از اين خصوصي‌سازي بيش از 92 ميليارد دلار بوده است، اظهار داشت: به عبارت ديگر نبايد بگوييم كه خصوصي‌سازي در كشور اتفاق نيفتاده، بلكه به نوعي اختصاصي‌سازي انجام شده است.

پتروشيمي و گران‌ترين گاز دنيا | احمد مهدوي، دبير انجمن كارفرمايان صنايع پتروشيمي قيمت 13 سنت براي خوراك پتروشيمي‌ها را مناسب ندانست و گفت: ادامه اين روند، سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در صنعت پتروشيمي را با چالش جدي مواجه مي‌كند. وي در خصوص چالش‌هاي نرخ خوراك پتروشيمي و اينكه نرخ پايين آن رانت به وجود مي‌آورد، گفت: گران‌ترين گاز دنيا براي پتروشيمي ايران است، لذا نرخ 13 سنت رانت به حساب نمي‌آيد. حتي اگر كشورهاي حاشيه خليج فارس را رها كنيم در روسيه و امريكا هم نرخ گاز خوراك پتروشيمي‌ها 13 سنت نيست. در حال حاضر ميانگين قيمت خوراك در خليج فارس و شمال امريكا و افريقا 5/5 سنت است، حال ما چگونه مي‌توانيم از اين رانت استفاده كنيم و محصولات را به قيمت جهاني بفروشيم.

انحصار، مشكل اصلي خودرو | در 10 ماهه امسال ۸۰ هزار خودرو به ارزش 5/1 ميليارد دلار وارد كشور شد اين درحالي است كه كل توليد يك ميليون دستگاه خودرو اين ميزان ارز‌بري دارد. احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان مشكل اساسي در بحث خودرو را انحصاري بودن آن عنوان كرد و گفت: انجمن خودروسازان در شوراي اقتصاد موضوع انحصاري بودن خودرو را بيان كرد و در‌خواست خروج خودرو از انحصار را داده است. وي در مورد شرايط خودروي دنا در بازار تصريح كرد: شوراي رقابت با بروكراسي براي خودروي دنا قيمت دادند كه در اين مسير ايران خودرو متضرر شد، در حالي كه اين شركت خودروساز تقاضاي قيمت ۴۸ ميليون تومان را داده بودو دربازار نرخ آن تا ۵۲ ميليون تومان هم تعيين شد و معقول‌تر آن بود كه بجاي ۴۲ ميليون تومان‌‌ همان ۴۸ ميليون تومان را براي دنا در نظر مي‌گرفتند.

دستور زنگنه براي ارزيابي حضور نفت در غرب كارون| حضور شركت نفت در غرب كارون با تاييد سازمان حفاظت محيط زيست است؛ با اين حال بر اساس دستور وزير نفت قرار شد كليه اقدام‌ها در غرب كارون مورد ارزيابي قرار گيرد تا اگر تخريبي از سوي نفت وجود داشته، جبران شود. به گزارش ايلنا، الهام اردلاني، رييس بهداشت، ايمني و محيط زيست شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) با بيان اينكه بر اساس دستور وزير نفت قرار شد كليه اقدام‌ها در غرب كارون مورد ارزيابي قرار گيرد تا اگر تخريبي وجود دارد جبران كنيم، افزود: البته طرح شركت متن براي محيط زيست تالاب هورالعظيم از ارديبهشت ماه سال جاري آماده شده و آن را به مراجع مربوطه ارسال كرده‌ايم اما در اين مدت منتظر تاييد نمانده و هر جايي كه احساس نياز كرديم، اقدام‌هاي مربوط را انجام داديم. در حال حاضر نيز طبق دستور وزير نفت با اختصاص اعتبارات جداگانه در هر نقطه‌اي كه لازم باشد اقدام‌هاي لازم صورت مي‌گيرد.

بايد قوانين دست و پا گير توليد را حذف كنيم | الهام امين‌زاده، معاون حقوقي رييس‌جمهوري در آيين افتتاح نمايشگاه قطعات خودرو و صنايع وابسته، آموزش نيروي ماهر، فني و حرفه‌اي را راه رسيدن به صادرات خدمات فني و مهندسي در آينده‌اي نزديك خواند. وي با بيان اينكه افسردگي زماني به وجود مي‌آيد كه شاهد نمايشگاهي با محصولات وارداتي بي‌كيفيت باشيم، افزود: حقوق مصرف‌كننده و توليد‌كننده ايراني بايد مورد حمايت جدي قرار بگيرد. امين‌زاده گفت: با واردات كالاي خارجي كمر توليد مي‌شكند و به توليد‌كننده داخلي صدمه مي‌زند. راه‌حل آن است كه در عين توليد، آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي را بالا برده و نيروي كار ماهر و حرفه‌اي تربيت كنيم. متاسفانه بخش‌هاي فني و حرفه‌اي كشور درگير آموزش‌هاي نظري شده‌اند. اگر نيروي ماهر و متخصص داشته باشيم مي‌توانيم در آينده‌اي نزديك صادرات خدمات فني و مهندسي را در برنامه كشور قرار دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها