حمل و نقل عمومي و زندگي شهروندي
مهرداد نوروزي| به تجربه ديدهايم كه بعضي مطالب صرفا بر اثر تكرار و صرفنظر از درست و غلط بودنش به يك واقعيت در جامعه تبديل ميشوند. از آن جمله است موضوع اتومبيلهاي تكسرنشين كه پيوسته از جانب گويندگان راديو و تلويزيون و روزنامهها و بعضي مردم مورد شماتت قرار ميگيرند و يكي از متهمان رده اول آلودگي هوا قلمداد ميشوند - تا آنجا كه عزيزي عنوان شهروندي اين متهمان يعني رانندگان اتومبيلهاي تكسرنشين را زير سوال ميبرد. احتمالا پايه اتهام اين است كه اينگونه رانندگان يا بايد از حمل و نقل عمومي استفاده كنند يا در مسير خود مسافر سوار كنند كه از جرم تكسرنشيني نجات پيدا كنند. در مساله حمل و نقل عمومي اميدوارم تاكسيسرويسهاي اينترنتي و غيراينترنتي و حتي تاكسيهاي عبوري مورد نظر نباشند چرا كه استفاده از اين وسايل هزينههايي ميطلبد كه از هر كسي برنميآيد و فكر نميكنم كسي در اين مورد اختلاف نظري داشته باشد. ميماند اتوبوس و مترو: انتقاد از كساني كه از اين وسايل استفاده نميكنند و با اتومبيل تكسرنشين خود تردد ميكنند زماني مصداق دارد كه شما در طول روز يك قطار مترو يا اتوبوسي را ببينيد كه – نميگويم صندلي خالي - حتي به راحتي بتوانيد در آن بايستيد. خدا نكند كيفي در دستتان باشد و سوار مترو يا اتوبوس شويد كه در آن صورت يكي از سختترين كارهاي زندگيتان اين است كه بتوانيد كيفتان را حفظ كنيد. يا سرتان آمده يا ديديد كه كيف چند نفر آنورتر از شما رفته وصاحبش هم با دستهاش محكم نگهش داشته ولو با چند متر فاصله. بيشك اين موضوع براي همه روشن است و هيچ بزرگنمايي در آن نيست. خوب با چنين اوضاعي چه انتقادي ميتوان داشت كه چرا بعضيها از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده نميكنند؟ قبول كنيم حمل و نقل عمومي دارد با ظرفيت كامل (شايدهم بيش از ظرفيت) بهرهبرداري ميشود. تعجب ميكنم از كسي كه در ذم اتومبيلهاي تكسرنشين سخن ميگويد و در پاسخ دوستش كه ميگويد حمل و نقل عمومي را توسعه دهند ما استفاده كنيم طعنه ميزند كه: «خسته نشي! خوب برادر عزيز وقتي جا نيست چطور سوار شيم.»ميماند اينكه اتومبيلهاي تكسرنشين در مسير خود مسافر سوار كنند! آيا اين نسخه قابل پيچيدن است؟ اولا مسافركشي توسط اتومبيلهاي شخصي خودش جرم بوده و ممنوع است - ثانيا مسافر سوار كردن اقتضايات و تبعاتي دارد كه مختص يك راننده اينكاره است و از هر كسي بر نميآيد. لطفا جوگير نباشيم و به يك مطلبي كه صرفا با تكرار هويت پيدا كرده مهر پذيرش نزنيم. موضوع ترافيك به جاي خود ولي در موضوع آلودگي هوا كه مهمتر از آن است به گفته متخصصين امر سهم اتومبيلهاي سواري كه عمدتا ماشينهاي نو و سالمي هستند و ايضا همه آنها داراي معاينه فني هستند بسيار كمتر از كاميونها و ماشينهاي سنگيني است كه تا فاصله چندمتريشان نمي شود نفس كشيد و شبها در خيابانهاي شهر جولان ميدهند و اتوبوسهايي كه هنوز از عهد عتيق باقي ماندهاند و موتوسيكلتهايي كه وقتي حركت ميكنند مثل جتهاي جنگي دود بلندي در دنباله خود دارند است. خبر خوب اينكه دولت محترم عزم به نوسازي ناوگان حمل و نقل ماشينهاي سنگين كرده و دعا كنيم كه اين مهم و اقدام بزرگ به سرعت منتج به نتيجه بشود. آمين