• ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

حمل‌ونقل عمومي محور بحث اعضاي شوراي پايتخت

هاشمي بحث جسارت شهردار را مسكوت گذاشت

حميدرضا خالدي| همان‌طوركه انتظار مي‌رفت، بعد از اظهارات جنجالي رييس شوراي شهر تهران در مورد كم‌كاري‌هاي شهرداري در قبال حمل‌و‌نقل عمومي و پاسخ شهردار به او، ديروز موضوع حمل‌ونقل عمومي يكي از محورهاي جلسه علني شوراي شهر تهران بود. محسن هاشمي ديروز و در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران و در جمع خبرنگاران در واكنش به چرايي نقد اخيرش به شهردار تهران و فاقد جسارت خواندن او گفت: من به شهردار نقدي نداشتم. در اين باره هم صحبت نمي‌كنم! اين حق طبيعي من است كه نخواهم اظهارنظري بكنم. علاوه بر اين واكنش، رييس شوراي شهر تهران در اين جلسه گزارش كاملي از حمل‌ونقل عمومي و آخرين تصميم‌هاي گرفته‌شده در اين زمينه ارايه داد.

او ابتدا با اشاره به بودجه سال ۹۹ كشور كه هم‌اكنون در مجلس در حال بررسي است، گفت: سهم حمل‌ونقل عمومي در بودجه سال آينده بسيار ناچيز و در حد صفر است، اين بودجه قريب به ۲ هزار ميليارد توماني كه بيش از يك چهارم آن بودجه عمومي دولت است، حدود هشتاد هزار ميليارد تومان را براي يارانه نقدي در نظر گرفته است اما از اين مبلغ يك ريال نيز به حمل‌ونقل عمومي تخصيص داده نشده است. هاشمي در ادامه انتقادهاي خود از دولت گفت: مجموعا سهم عمران شهري و مسكن در بودجه براي هر ايراني فقط دو هزار تومان است و به معناي اين است كه دولت وظيفه‌اي براي خود در اين حوزه قائل نيست. رييس شوراي شهر در ادامه بار ديگر با اشاره به يادداشت شهردار تهران و پاسخي كه به او در مورد «جسارت» نداشتنش بود، گفت: من در مورد قانون‌گرايي و اجتناب از قانون‌گريزي به شهردار تهران حق مي‌دهم ولي انتظار ما از او اين است كه حداكثر تلاش خود را براي احياي حقوق شهروندان تهراني در بودجه و تثبيت وظايف دولت در قبال حمل‌ونقل عمومي و محيط زيست پايتخت به كار برد. هاشمي، سپس با طعنه به سازمان برنامه و بودجه، كميسيون تلفيق و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به خصوص نمايندگان تهران گفت: اين عزيزان كه خودشان هم وضعيت نامناسب تهران را از نظر آلودگي هوا و ازدحام شديد در مترو و اتوبوسراني مشاهده مي‌كنند، حتما متوجه هستند كه با اين بي‌مهري صورت‌گرفته در بودجه سال آينده، بحران حمل‌ونقل عمومي و آلودگي هواي تهران شديدتر خواهد شد و دست‌كم در لايحه بودجه به اندازه زيان تعطيلي پايتخت كه روزانه بالغ بر هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، اعتبار براي حمل‌ونقل عمومي تهران و بالطبع محيط زيست آن منظور كنند! اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به جزييات مصوبه جلسات مسوولان دولتي و شهري با معاون اول رييس‌جمهور گفت: براساس مصوبه اين جلسات، دولت ۶ هزار ميليارد اعتبار براي تامين تا سه هزار اتوبوس كه ۱۵۰۰ اتوبوس آن متعلق به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس ديگر مربوط به كلانشهرهاست، پيش‌بيني كرده است. همچنين هزار اتوبوس كهنه و فرسوده براساس اين مصوبه بازسازي خواهند شد. اين مصوبه به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شد و بايد شهرداري آن را پيگيري كند. اگر برخي شهرداري‌ها بخواهند اتوبوس‌هاي موردنيازشان امكانات بيشتري داشته باشد كه بيش از اعتبار مصوب باشد، بايد اضافه هزينه‌ها را خودشان تقبل كنند. رييس شوراي شهر تهران در ادامه در خصوص نحوه واگن‌هاي مترو نيز گفت: مصوبات لازم براي تامين واگن‌هاي مترو پيش از اين از سوي دولت ابلاغ شده بود و اعتبار اسنادي ۶۳۰ واگن و ۱۷۰ واگن ديگر كه جمعا ۸۰۰ واگن مي‌شود به بانك مركزي اعلام شده بود. رييس شوراي شهر تهران سپس دوباره جهت سخنش را به شهرداري برگردانده و گفت: در حال حاضر توپ در زمين شهرداري تهران است و شهرداري است كه در مهلت دوساله تعيين‌شده بايد بتواند اين اتوبوس‌ها را براي پايتخت نقد كند. او در پاسخ به پرسش ديگري در مورد عدم واريز قسط اول كمك‌هاي دولت به حمل‌ونقل از محل بهينه‌سازي مصرف سوخت، گفت: سهم تهران يك ميليون و ۶۰۰ هزار دلار شده بود كه بايد مسوولان شهري بتوانند آن را نقد كنند. حقوق شهروندان با پيگيري مسوولان شهري محقق مي‌شود و كار شورا نيز نظارت بر پيگيري‌هاست. اما سهم تهران از كاهش مصرف بنزين، در روزهاي بعد از افزايش بهاي اين ماده سوختني چقدر بوده است؟ او گفت: اولين گزارش بيرون آمده از ستاد بهينه‌سازي مصرف سوخت حكايت از آن دارد كه ۱.۶ ميليون دلار سهم شهرداري تهران بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون