• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4583 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن

معاون وزير بهداشت:

سهم بيماران از هزينه بيمارستان‌هاي دولتي حداكثر ۱۰ درصد است

معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ۹۰ درصد هزينه‌هاي بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي را بيمه‌ها و وزارت بهداشت مي‌پردازند و سقف پرداختي بيماران حداكثر ۱۰ درصد و بيماران ارجاعي از بيمارستان‌هاي ديگر 5 درصد است.

قاسم جان‌بابايي در نشست خبري در محل وزارت بهداشت افزود: ميزان فرانشيز و پرداختي بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي از ۱۰ درصد بيشتر نمي‌شود و هيچ بيمارستاني حق فرستادن بيمار به خارج از بيمارستان براي دارو و تجهيزات پزشكي را ندارد و اگر چنين تخلفي گزارش شود با متخلف برخورد مي‌شود.

به گزارش ايرنا، او ادامه داد: براي اينكه هزينه بيمارستان‌ها در خريد تجهيزات پزشكي كاهش پيدا كند، قرار بر اين است كه اين تجهيزات به صورت متمركز توسط هيات امناي ارزي وزارت بهداشت خريداري شود تا هم هزينه‌ها كاهش يابد و هم بدون اعمال نظر افراد تجهيزات با كيفيت خريداري شود.

معاون درمان وزير بهداشت گفت: اين خبر خوش را هم بدهيم كه توليد تجهيزات سرمايه‌اي بزرگ مثل سونوگرافي، اكو، سي‌تي‌‌اسكن، راديوتراپي حتي‌ ام‌آر‌آي به دست نخبگان كشور در شركت‌هاي دانش‌بنيان توليد شده و با مجوز سازمان غذا و دارو بيمارستان‌هاي كشور از اين محصولات ايراني خريداري مي‌كنند.

او ادامه داد: ‌گرچه تحريم‌هاي امريكا در مواردي مثل داروي بيماران «ام‌پي‌اس» كه توليد آن در انحصار شركت‌هاي امريكايي است مشكلاتي را به وجود آورد، اما راه‌اندازي هيچ بيمارستاني به خاطر تحريم‌ها متوقف نشده و عقب نيفتاده است و ۹۰ درصد تجهيزات بيمارستان‌ها از توليدات داخل تامين مي‌شود و ۶۶ بيمارستان جديد بدون وابستگي به خارج در حال احداث است.

جان‌بابايي گفت: هشت هزار تخت بيمارستاني در قالب ۶۶ بيمارستان در حال احداث است كه ۴۰ بيمارستان آن جديد و بقيه طرح توسعه بيمارستان‌هاي جايگزين بيمارستان‌هاي فرسوده است. در قالب اين مراكز ۱۵۰۰ تخت بيمارستاني در مناطق محروم و شهرهاي فاقد بيمارستان استان تهران احداث مي‌شود و همه اين بيمارستان‌ها كه اغلب در مناطق محروم هستند حداكثر اوايل سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسند.او از ايجاد ۱۰۰ تخت سوختگي جديد در مراكز استان‌ها خبر داد و گفت: اكنون همه مراكز استان‌ها بخش مخصوص بيماران سوختگي دارند. سه هزار تخت مراقبت ويژه نيز از ابتداي طرح تحول سلامت ايجاد شده و توسعه تخت‌هاي كودكان نيز در استان‌هايي كه مرگ و مير كودكان و نوزادان بيشتر بوده، انجام شده است.

يارانه سلامت براي لوازم پزشكي

جان‌بابايي ادامه داد: براي كاهش هزينه‌هاي بيماران، يارانه سلامت براي خريد تجهيزات گران‌قيمت بيماران از جمله لوازم كاشتني ارتوپدي، چشمي و قلبي اختصاص مي‌يابد و پوشش هزينه اين اقلام از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد افزايش يافته است.

او گفت: براي ترويج زايمان طبيعي نيز دو هزار مركز زايمان طبيعي بي‌درد اختصاصي ايجاد شده و خدمات بي‌حسي نيز در اين مراكز انجام مي‌شود. كاهش مرگ و مير نوزادان و مادران از اولويت‌هاي اصلي وزارت بهداشت است و ايران جزو كشورهاي گروه A اين شاخص در دنياست.

جان‌بابايي ادامه داد: از ابتداي امسال بين ۱۰ تا ۴۰ درصد زايمان‌هاي طبيعي به روش بي‌حسي انجام مي‌شود كه البته رضايت نداريم و بايد حداقل ۴۰ درصد اين زايمان‌ها در همه مراكز به اين روش انجام شود.او از ايجاد هزار مركز زيست پزشك و توزيع سه هزار پزشك متخصص و هزار پزشك عمومي در مناطق محروم خبر داد و افزود: پزشكان مقيم در بيمارستان‌ها در همه شيفت‌ها حضور دارند و حتما براي خدمات قلب، نوزادان و زنان بايد پزشك متخصص مقيم باشد.جان‌بابايي گفت: طرح ۲۴۷ براي درمان سريع سكته‌هاي قلبي و طرح ۷۲۴ براي درمان سريع سكته‌هاي مغزي توسعه يافته و تعدادي از بيمارستان‌هاي خصوصي نيز به اين طرح پيوسته‌اند. با اجراي اين طرح ميزان مرگ و مير اين بيماران در كشور بسيار كمتر شده، ميزان ماندگاري اين بيماران افزايش و اشغال تخت و فلج اين بيماران نيز كاهش يافته است.

پوشش ۸۵ درصدي درمان ناباروري

معاون وزير بهداشت ادامه داد: براي بهبود خدمات درمان ناباروري نيز ۲۵ مركز جديد امسال در مناطق محروم راه‌اندازي شد و تعداد اين مراكز دولتي در كشور به ۸۴ مركز رسيد. خدمات اين مراكز به سطح يك تا سه سطح‌بندي شده است. ۵۰ مركز از اين تعداد سطح دو هستند و ۱۰ درصد خدمات گران‌قيمت سطح سه را ارايه مي‌دهند.

او افزود: با حمايت ستاد اجرايي فرمان امام (ره) ۸۵ درصد هزينه درمان ناباروري مثل IVF يا IUI تا سه نوبت پرداخت مي‌شود، زيرا گاهي براي درمان موفق ناباروري اين خدمات بايد تكرار شود. داروهاي اين درمان‌ها البته گران است و با كمك ستاد اجرايي فرمان امام (ره) تا پنج ميليون تومان هزينه داروي درمان ناباروري براي هر بار درمان، در داروخانه‌هاي منتخب پرداخت مي‌شود. اين ستاد سه هزار ميليارد تومان براي اين خدمات اختصاص داده است. امسال ۳۰ هزار سيكل درمان ناباروري انجام شد و سال آينده تعداد اين خدمات به ۶۰ هزار مي‌رسد.

جان‌بابايي گفت: اقدام ديگري كه اخيرا براي ساماندهي توزيع داروي بيماران خاص با همكاري سازمان غذا و دارو انجام شده، صدور حواله الكترونيكي داروي بيماران خاص است كه به داروخانه‌هاي منتخب ارسال مي‌شود و دسترسي بيماران را به دارو تسريع كرده و از توزيع دارو در بازار آزاد جلوگيري مي‌كند.

او افزود: اكنون در تهران با اجراي اين برنامه مصرف داروي بيماران خاص و صعب‌العلاج 15 درصد كاهش يافته و با كشوري شدن اين برنامه مصرف بي‌رويه اين داروها مديريت مي‌شود.معاون وزير بهداشت از حمايت دولت از مراكز پيوند عضو خبر داد و گفت: با پرداخت يارانه پيوند تعرفه خدمات پيوند عضو از 1700 كا به سه هزار كا افزايش يافته و به اين ترتيب ديگر اين مراكز ضرر‌ده نيستند. تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مراكز پذيره‌نويسي پيوند دارند و افراد در ليست انتظار قرار مي‌گيرند و همه اين خدمات به صورت الكترونيك انجام مي‌شود تا دخل و تصرف انساني در آن به حداقل برسد.

افزايش شاخص پيوند عضو

او افزود: تاكنون 16 مورد انتقال هوايي عضو پيوندي داشتيم كه آخرين آن ديروز انتقال قلب از زنجان به تهران بود كه با موفقيت انجام شد. شاخص‌هاي پيوند عضو در ايران رو به رشد است و در برخي استان‌ها به بالاي 14 ميليون رسيده است و در برخي استان مثل يزد هيچ ارگان از فرد مرگ مغزي نداريم كه دفن شود.

توزيع متادون فقط در مراكز ترك اعتياد

او در پاسخ به پرسشي درباره توزيع متادون در مراكز ترك اعتياد گفت: توزيع داروهاي درمان اعتياد و هر اقدامي براي درمان معتادان بر اساس مصوبات كميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام مي‌شود كه رياست آن با وزارت بهداشت است. درباره توزيع متادون نيز بر اساس مصوبه اين كميته قرار نيست متادون در داروخانه‌ها توزيع شود، بلكه به مراكز ترك اعتياد داده مي‌شود البته در چند دانشگاه علوم پزشكي با هماهنگي سازمان غذا و دارو در دو يا سه داروخانه توزيع مي‌شود اما اين داروخانه‌ها حق فروش متادون را به مردم ندارند و فقط به مراكز ترك اعتياد مي‌دهند.

جان‌بابايي در پاسخ به پرسش ديگري درباره فروش مكمل در مطب پزشكان و ارجاع بيماران به يك آزمايش يا مركز تصويربرداري خاص گفت: نظارت بر كار مطب‌ها به عهده سازمان نظام پزشكي است، چون مجوز مطب‌ها را هم اين سازمان صادر مي‌كند. اما در مورد زد و بند پزشكان با آزمايشگاه‌ها و مراكز راديولوژي واقعا تشخيص آن كار سختي است، زيرا يك آزمايشگاه يا مركز راديولوژي خاص به علت تجهيزات بهتري كه دارد مورد قبول پزشك است و پزشك براي اطمينان از تشخيص خود به آن مركز ارجاع مي‌دهد اما اگر ارتباط غيرعادي وجود داشته بايد حتما با گزارشي كه به وزارت بهداشت مي‌شود با متخلف برخورد كنيم. او ادامه داد: هر نوع تخلف درماني در مراكز پزشكي و بيمارستان‌ها در كميسيون ماده 10 رسيدگي مي‌شود و برخي موارد نيز به تعزيرات ارجاع مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها